مهران بیت

تحلیل آنچین در دنیای کریپتو

احتمالا این اصطلاح نهنگ ها مقداری زیادی از یک رمزارز را خریدند یا فروختند را شنیده باشید …

مهدی محمدی
تحلیل آنچین
۲۹ دی , ۱۴۰۰
1282 بازدید
تحلیل آنچین چیست؟

احتمالا این اصطلاح نهنگ ها مقداری زیادی از یک رمزارز را خریدند یا فروختند را شنیده باشید حتی اگر تازه وارد فضای رمزارزها شده اید و این سوال به ذهنتان خطور کرده باشد که چنین اصطلاحی به چه معناست یا از کجا می شود فهمید که نهنگ ها چقدر خرید و فروش داشته اند یا اصلا چه اهمیتی دارد که آمارهای اینچنینی را بدانیم. در طول تاریخ همیشه سرمایه گذاران از انواع مختلف داده ها برای کمک به تصمیم گیری مسئولانه تر استفاده کرده اند. مثلا بعضی از روش های تحلیل تکنیکال و بررسی سوابق قیمتها استفاده می کنند، بعضی تحلیل فاندامنتال یا سنتیمنتال و مواردی از این دست را ترجیح می دهند. در دنیای کریپتوکارنسی ها هم بلاکچین ها از طریق تجزیه و تحلیل آنچین (On-Chain) الگوی جدیدی از تحلیل روش های سرمایه گذاری را ابداع کرده اند و آن اصطلاحاتی که گفتیم از اینجا می آید: از تحلیل آنچین.

تحلیل آنچین چیست؟

تحلیل آنچین یا تحلیل بلاکچینی یک بخش جدید و در حال توسعه از تحلیل است که بر اساس داده هایی کار می کند که می توان از یک بلاکچین استخراج کرد. از آنجایی که ارزهای دیجیتال تنها دارایی در جهان هستند که هر تراکنش در هر کجای جهان در زنجیره ای از بلاک ها یا به اصطلاح یک دفتر کل عمومی ثبت می شود و می توان فعالیت سرمایه گذاران را از آن استخراج کرد، تحلیل آن هم بسیار منحصر به فرد است. این نوع تحلیل به جای صورت های مالی شرکتها به بنیادهای یک شبکه مثل بیتکوین یا اتریوم تکیه دارد و از این بابت با تحلیل های سنتی تفاوت دارد. درون شبکه حجم عظیمی از داده ها وجود دارد که می توان آن ها را مشاهده کرد. سطح بالای جزئیات آن ما را قادر می سازد تا جریان های نقدینگی، تعداد کاربران، توزیع ثروت، اندازه ی بلاک، پاداش های ماینر و موارد زیاد دیگری را ردیابی کنیم. با روش های پردازش داده ی پیشرفته می توان از داده های خام معیارهای خاصی را استخراج کرد و بر روی نمودارها نمایش داد. مثلا می شود اثر معامله گران کوتاه مدت بر ارزشگذاری دارایی های کریپتویی را فیلتر کنیم و دید واضح تری از وضعیت کلان و سلامت یک شبکه به ما می دهد.

حوزه ی تحلیل آنچین بسیار جوان است اما رشد سریعی دارد و از کاربرانی که در فروم ها و انجمن ها داده های شخصی خود را بررسی و منتشر می کردند به پلتفرم هایی که داده های باکیفیتی را در اختیار صندوق های بزرگ، علاقمندان و سرمایه گذاران جدی می گذارند، تبدیل شده است.

بررسی تحلیل آنچین

تاریخچه ی تحلیل آنچین

اولین معیاری که از روی داده های آنچین استخراج شد CDD نام داشت که توسط یکی از کاربران در سال 2011 به عنوان راهی برای سنجش سلامت و مشارکت بازار ایجاد شد و طول عمر بیتکوین های منتقل شده در یک روز معین را محاسبه و بر آن اساس تحلیل انجام می شد. در سال 2014یکی دیگر از کاربران انجمن گفتگوی بیتکوین معیاری با نام ارزش شبکه (Network Value) را پیشنهاد داد. بعدا در همان سال جان راکلیف یک نسخه ی اولیه از معیار امواج هودل را ابداع کرد.

یکی از پرکارترین تحلیلگران آنچین به نام ویلی وو در سال 2017 نسبت ارزش شبکه به تراکنش یا NVT را ایجاد کرد که تا امروز هم کاربرد دارد. در همین سال تعدادی از پیشرفت های سریع در تجزیه و تحلیل آنچین از جمله سایت های کوین متریکس و گلسنود شروع به کار کردند و در سال بعد هم دون آنالیتیکز و مساری و پروژه های دیگری در این زمینه تاسیس شدند.

این رشد سریع تا امروز ادامه داشته و فقط در Glassnode بیش از 75 معیار مختلف ارائه می شود. این زرادخانه ی پر از ابزارهای ارزشگذاری و معیارهای بنیادی در تجزیه و تحلیل بلاکچین ها بسیار مفید هستند و گرچه بیشتر آنها برای بیتکوین ساخته شده اند اما می توان آنها را برای اکثر بلاکچین ها اعمال کرد.

کپی لینک
نظرت رو اینجا برامون کامنت بزار

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط
3 سوال از راب موسس شرکت بلاکچینی درباره کریپتو

راب مدیر عامل وبنیانگذار شرکت هوریزن؛شرکتی است که راه حل های بلاکچینی …

بررسی سایت های faucet (دریافت ارز دیجیتال رایگان)

سوالی که این روزها خیلی پرسیده میشود این است که آیا میتوانم بیت کوین را به صورت رایگان استخراج کنم …

ویژگی های کیف پول جکس لیبرتی

کیف پول جکس لیبرتی یک کیف ارز دیجیتال است که برای نگهداری و نقل و انتقال بیش از ۸۵ ارز دیجیتال …

همه چیز درباره پولکادات

Polkadot توسط Parity Technologies ، به رهبری گاوین وود و جوتا اشتاینر ، دو مدیر سابق Ethereum ساخته شده است …

چگونگی تاثیر توییتر بر بازار ارز های دیجیتال

قیمت بیت کوین در این ماه چهار رقمی شد و سری به ۱۰ هزار دلار زد. درست مانند تعداد توییت هایی …

از کیف پول نرم افزاری تراست والت | Trust Wallet چه می‌دانید؟

کیف پول تراست در سال 2018 توسط شرکت  بینانسه خریداری شده است. این کیف پول نرم افزاری …