مهران بیت

کلاهبرداری پانزی چیست؟

متاسفانه طمع انسان زمینه را برای ایجاد کلاهبرداری های زیادی را فراهم کرده است.در این مقاله …

مهدی محمدی
مقالات
۳۰ آذر , ۱۳۹۹
1688 بازدید

متاسفانه طمع انسان زمینه را برای ایجاد کلاهبرداری های زیادی را فراهم کرده است.در این مقاله از قسمت مقالات مهران بیت قصد داریم به ببرسی موضوع کلاهبرداری پانزی بپردازیم

کلیت کلاهبرداری پانزی

طرح پانزی یک کلاهبرداری در سرمایه گذاری است که به سرمایه گذاران موجود سود با وجوه جمع آوری شده از سرمایه گذاران جدید پرداخت می کند. سازمان دهندگان طرح پانزی اغلب قول می دهند پول شما را سرمایه گذاری کنند و بازدهی بالایی را با خطر کم یا بدون خطر بدست آورند. اما در بسیاری از طرح های پانزی ، کلاهبرداران سرمایه گذاری نمی کنند. در عوض ، آنها از آن برای پرداخت به کسانی که زودتر سرمایه گذاری کرده اند استفاده می کنند و ممکن است مقداری را برای خودشان نگه دارند.

با درآمد اندک یا ناچیز ، طرح های Ponzi برای زنده ماندن به جریان مداوم پول جدید نیاز دارند. هنگامی که جذب سرمایه گذاران جدید دشوار شود یا تعداد زیادی از سرمایه گذاران موجود پول نقد کنند ، این طرح ها متلاشی می شوند.

طرح های پونزی به نام چارلز پونزی نامگذاری شده است که در دهه 1920 با طرح سوداگری تمبر پستی سرمایه گذاران را فریب داد.

پروژه جی کوین وب آموز

اولین بار محمد جرجندی مدیر رسانه وب آموز از سایتی رونمایی کرد که بر مبنای سایت های پانزی طراحی شده و با شباهتی مثال زدنی شما را با چگونگی کلاهبرداری پانزی می کند. برای بازدید از سایت می تونید اینجا کلیک کنید.

تشخیص کلاهبرداری پانزی در ایران

  • آیا اگر وب سایت اینماد داشت به معنی امن بودن سرمایه گذاری است؟ خیر به راحتی میتوانند با اسم فعالیت دیگری اینماد بگیرن.
  • آیا اگر وب سایت شرکت ثبت شده داشت پس قانونیه؟ خیر ثبت شرکت در ایران رایگان است و هر مجرمی میتواند شرکت ثبت کند.
  • آیا اگر همه خبرگزاری ها در مورد اون سایت و سرمایه گذاری در اون سایت نوشتن یعنی اون سایت کلاهبردار نیست؟ خیر به راحتی میتوان در همه سایتهای خبری رپورتاژآگهی(خبر) خرید.
  • آیا اگر دوستم بگه سایت معتبره و داره سود میده پس معتبره؟بله سود میده و سود دادن به معنی اعتبار نیست، کلاهبرداران این پول رو از پول خودتون و یا قربانی دیگری مثل شما میدن.
  • آیا اگر بیش از چند ساله که کار میکنن پس معتبرن؟ خیر متاسفانه خلا قانونی در کشور باعث میشه موارد مشابه به راحتی در کشور فعالیت کنند.

 

نشانه های های کلاهبرداران پانزی

قول بازده بالا با حداقل خطر

بازده بیش از حد سازگار

سرمایه گزاری های ثبت نشده

فروشنده های غیر مجاز

استراتژِ های مخفیانه و پیچیده

ریشه وبنیان طرح پانزی

نام طرح پونزی از کلاهبرداری به اسم چارلز پونزی برداشته شده است که این کار را برای اولین بار در سال 1919 اجرا کرد.

در آن زمان سرویس خدمات پستی کوپن‌هایی برای پاسخ‌ دادن به نامه‌های بین‌المللی تهیه کرده بود که به فرستنده نامه اجازه می‌داد یک تمبر پستی را پیش‌خرید کند و در نامه خود قرار دهد.

گیرنده‌ نامه این کوپن را در کشور خودش به یه اداره پست محلی برده و تمبر مخصوص ارسال نامه‌های هوایی را برای پاسخ دادن به نامه تهیه می‌کرد.

تغییر دائم و نوسان زیاد قیمت‌های مربوط به پست باعث شده بود که قیمت تمبر در برخی کشورها پایین‌تر از جاهای دیگر باشد. چارلز پونزی افرادی را استخدام کرد تا کوپن‌های ارزان قیمت کشورهای دیگر را خریداری کرده و برای او بفرستند.

سپس این فرد این کوپن‌ها را با تمبر‌هایی که گران‌تر از کوپن اصلی بودند عوض می‌کرد و به مردم با سود بیشتر می‌فروخت.

این کار به نوعی دلالی محسوب می‌شود که گرچه برای اقتصاد یک منطقه مضر است؛ اما غیرقانونی نیست. پونزی آدم حریص و طمع‌کاری بود و این ویژگی‌ او باعث شد که فعالیت‌های خود را گسترش دهد.

او تحت نام شرکت خود، که مخصوص خرید و فروش اوراق بود، به مردم قول سود 50 درصد در 45 روز و 100 درصد در 90 روز را داد. با توجه به موفقیت عظیم او در زمینه تمبرها افراد زیادی جذب این پیشنهاد او شدند.

سرمایه‌گذاران پول‌های هنگفتی به وی دادند و او به جای سرمایه‌گذاری این مبالغ آن‌ها را نگه داشته و بین آن‌ها به عنوان سود توزیع می‌کرد. این کلاهبرداری تا ماه آگوست سال 1920 میلادی ادامه داشت تا اینکه روزنامه بوستون پست شروع به تحقیق در مورد این شرکت خرید و فروش اوراق بهادار کرد.

در نتیجه این تحقیقات، چارلز پونزی در 12 آگوست سال 1920 میلادی توسط مقامات فدرال دستیگر شد و به جرم کلاهبرداری محکوم گردید.

چند نمونه از طرح های پانزی در ایران

 

از جمله سایت هایی که از شیوه پانزی استفاده می کردند می توان به سایت آی ماینر اشاره کرد که متاسفانه با کوتاهی دستگاه قضایی فعلا برخوردی با آن ها نشده است.

کپی لینک
نظرت رو اینجا برامون کامنت بزار

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط
جبران سقوط آوریل؛ بیت کوین به ۵۸,۰۰۰ دلار رسید

از روز گذشته خریداران با در دست گرفتن بازار روند قیمت را صعودی کردند. کارشناسان معتقدند منقضی شدن ۴.۲ میلیارد دلار …

آلت کوین چیست؟
آلت کوین چیست؟ ۱۳۹۹/۰۸/۲۸

بر اساس لیست ارزهای دیجیتال موجود در بازار، در حال حاضر بیشتر از پنج هزار وجود دارد که …

هرآن‌چه مارکت‌کپ(Market Cap) می‌تواند در مورد رمزنگاری به شما بگوید

خیل عظیمی از سرمایه‌گذاران در دنیای ارزهای رمزنگاری شده به‌دنبال سکه‌هایی با قیمت پایین تر …

تله گاوی چیست؟
تله گاوی چیست؟ ۱۳۹۹/۱۰/۰۶

در دنیای ارز های دیجیتال از اصطلاحات مختلفی استفاده می شود که آشنایی با این اصطلاحات برای موفقیت در دنیای کریپتوکارنسی ضروری است …

هم‌زمان با سقوط قیمت بیت کوین شخصیت‌های برجسته بازار هم‌صدا شدند !

روز گذشته پس از آن‌که قیمت بیت کوین به سطح ۳۰,۰۰۰ دلار سقوط کرد، بسیاری از شخصیت‌های مطرح بازار ارزهای دیجیتال …

ایلان ماسک با تغییر عکس پروفایل خود در تأیید حمایت از دوج کوین، باعث جهش 1.250٪ حجم معاملات شد

ایلان ماسک مدیر عامل شرکت تسلا و اسپیسکس، در توئیت خود در مورد ارز رمزنگاری …