مهران بیت

اصطلاح لیکویید شدن به چه معناست؟

یکی از اصطلاحاتی که در مسیر که هر تریدر با آن آشنا می شود لیکویید شدن است. لیکویید شدن …

مهدی محمدی
مقالات
۲۳ اسفند , ۱۳۹۹
7741 بازدید

یکی از اصطلاحاتی که در مسیر که هر تریدر با آن آشنا می شود لیکویید شدن است. لیکویید شدن به درجه ای اشاره دارد که در آن، یک دارایی می‌تواند بدون اینکه تاثیری بر ثبات قیمت کلی آن داشته باشد، به سرعت خریده یا فروخته شود.

کلیت

لیکویید به معنای تبدیل دارایی ها به پول نقد یا معادل وجه نقد از طریق فروش آنها در بازار آزاد است. لیکویید شدن نیز اصطلاحی است که در مراحل ورشکستگی مورد استفاده قرار می گیرد که در آن واحد اقتصادی تصمیم می گیرد یا توسط یک قضاوت قانونی یا قرارداد مجبور می شود دارایی ها را به شکل پول نقد تبدیل کند.ٖلیکویید

لیکویید شدن در صرافی بایننس

بسیاری از صرافی‌هایی که معاملات مشتقه بیت کوین را ارائه می‌دهند، از لیکویید شدن یا صفر شدن اکانت معاملاتی تریدرها سود بسیار زیادی بدست می‌آورند. صرافی بایننس یکی از بزرگترین صرافی های ارز دیجیتال بوده که معاملات فیوچرزبیت کوین را ارائه می‌دهد. معامله گران با تنظیم قیمت حد ضرر در خرید و فروش هایشان به راحتی می‌توانند از لیکویید شدن جلوگیری کنند.

بسیاری از تریدرها و فعالان بازار دقیقا نمی‌دانند که صرافی ها در بازار مشتقه، چگونه ریسک خود را مدیریت می‌کنند. برای مثال، در معاملات فیوچرز بیت کوین همواره دو دسته معامله گر وجود دارند. افرادی که سفارش Long داشته و دسته دیگر سفارش Short باز کرده‌اند. تقریبا همه افراد معتقدند که صرافی بایننس سود برندگان را از ضرر بازندگان تامین می‌کند. اما موضوع به این سادگی نیست. در این میان تکلیف تریدرهایی که قیمت لیکویید آن‌ها فعال شده چه خواهد شد؟ اگر میزان سود افراد پیروز از زیان افراد بازنده بیشتر شود، سود این افراد از کجا تامین خواهد شد؟

هر صرافی یک صندوق بیمه ایجاد کرده است تا در مواقعی که بازار نوسانات شدیدی دارد به معامله گران خود این اطمینان را بدهند که سود آن‌ها پرداخت خواهد شد. برای مثال، صرافی  بیتمکس –علی‌رغم نوسانات شدید قیمت بیت کوین، صندوق بیمه با دارایی تقریبا ثابتی را تامین کرده و این اطمینان را به معامله گران خود می‌دهد که در صورت نوسانات شدید قیمت و لیکویید شدن تریدرها در معاملات فیوچرز سود معامله گران پیروز را پرداخت خواهد کرد.

قیمت لیکویید فیوچرز بیت کوین
دارایی بیمه صرافی Bitmex در مقابل قیمت بیت کوین در معاملات فیوچرز

نمودار بالا دارایی بیمه صرافی بیت مکس را نشان می‌دهد. همانطور که در تصویر مشخص است، حتی پس از ریزش بسیار شدید قیمت بیت کوین مقدار این دارایی تقریبا ثابت باقی مانده است. در این ریزش بازار نزدیک به 1 میلیارد دلار از سرمایه تریدرها در بازار فیوچرز نابود شد. با وجود چنین نوسان شدیدی در بازار و لیکویید شدن تعدادبسیار زیادی از معامله گران، می‌بینیم که مقدار سرمایه این صندوق بیمه تغییر چندانی نکرده است.

مثال

یک معامله گر  قرارداد طولانی را با 100.00 دلار امضا می کند ، با قیمت انحلال 99.50 دلار و ورشکستگی 99.00 دلار. معامله گر لیکویید می شود و موتور معاملاتی با قیمت محدود 99.00 دلار (قیمت ورشکستگی) سفارش فروش محدود می دهد. حکم لیکویید99.25 دلار است. صندوق بیمه اکنون 0.25 دلار درآمد دارد.

یک معامله گر دیگر قرارداد طولانی  را با 100 دلار با قیمت انحلال 99.5 دلار و ورشکستگی 99.00 دلار منعقد می کند و موتور معاملاتی با قیمت محدود 98.75 دلار سفارش فروش محدود می دهد. این از قیمت ورشکستگی 99.00 دلار منهای کمک مالی صندوق بیمه 0.25 دلار محاسبه می شود. موتور بازرگانی از صندوق های بیمه موجود برای ارائه سفارش با قیمت محدود تر استفاده می کند. حکم لیکوییدبا قیمت 98.75 دلار پر می شود. صندوق بیمه اکنون 0 دلار دارد و از ADL جلوگیری شده است.

ساز و کار قیمت لیکویید شدن در معاملات فیوچرز بیت کوین

هنگامی که یک پوزیشن معاملاتی لیکویید می‌شود، مدیریت ریسک آن معامله بر عهده صرافی خواهد بود؛ برای انجام این‌کار چند راه وجود دارد. بیشتر صرافی ها برای مدیریت ریسک چنین معاملاتی، تصمیم به ایجاد “صندوق بیمه” می‌کنند. برای مثال صرافی بایننس برای مدیریت ریسک معاملات لیکویید شده در بازار فیوچرز بیت کوین اقدام به تشکیل این صندوق کرده و از طریق آن، ریسک این معاملات را مدیریت می‌کند. همچنین به مشتریان خود این اطمینان را می‌دهد که سود آن‌ها در هر شرایطی پرداخت خواهد شد.

نکته قابل توجه این است که این صندوق‌ها، از محل لیکویید شدن حساب های معاملاتی بیشترین بهره را برده و از این جهت این اتفاق به نفع صرافی ها خواهد بود. اما این مسئله به راحتی توسط تریدرها قابل کنترل است. تریدرها به راحتی می‌توانند با تنظیم حد ضرربرای تمامی معاملات، مانع ازفعال شدن قیمت لیکویید توسط صرافی شوند. اما بسیاری از معامله گران این نکته را توجه نمی‌کنند. انتخاب حد ضرر در معاملات فیوچرز و اسپات مخصوصا در مورد بیت کوین به دلیل نوسانات بسیار بالا، باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.

اجازه دهید نگاهی به درآمد صرافی بیتمکس – Bitmex داشته باشیم. صرافی بیتمکس از محل لیکویید شدن کاربرانش حدود 330 میلیون دلار بدست آورده است.

کپی لینک
نظرت رو اینجا برامون کامنت بزار

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 دیدگاه در “ اصطلاح لیکویید شدن به چه معناست؟ ”

  • حسین

    خودت فهمیدی چی گفتی ؟ یکی نیست به زبان ساده برای یه آدم دهاتی توضیح بده لیکوید شدن چیع؟

  • لیلی

    متأسفانه بیان و نحوه توضیح مطالب تون اصلا خوب و قابل فهم نبود

  • Bi nam.

    جالبه در مورد توضیح اصطلاح لیکویید…همه ی سایت ها یک متن و از یک جا کپی کردن..

  • ایمان

    چرا شما نمی تونین یه تعریف صحیح و سالم و مطمئن و شخصی سازی شده درست از لیکویید شدن بدین به کاربراتون؟

    بعد شما سایت نویس ها اسم خودتون رو بلاگر و مقاله نویس هم گذاشتین حتما ….اره؟

مطالب مرتبط
بانک های مرکزی برای دفع خطر ارزهای مجازی به پول دیجیتال روی می‌آورند

بزرگترین بانکهای مرکزی دنیا و حتی برخی از بانک‌های کوچکتر در فکر انتشار ارزهای دیجیتال هستند …

دیدگاه این‌تود‌بلاک در مورد بازار رمزنگاری این است که  دچار افت 20 درصدی شده است

این‌تودبلاک(In to The Block) الگوریتمی است که با استفاده از ماهیت عمومی بلاک چین …

روش های به دست آوردن بیت کوین رایگان

برای دریافت بیت کوین رایگان سایت های زیادی وجود دارد که برای عضویت و کلیک روی تبلیغات به شما بیت کوین …

معرفی کامل پروتکل Balancer و توکن BAL

روتکل بالانسر (Balancer) یک بازار ساز خودکار (AMM) مبتنی بر اتریوم است که کاربران را قادر می‌سازد تا با تأمین نقدینگی …

پاکستان مقررات جدیدی را برای ارز دیجیتال در نظر گرفته است

بر اساس گزارش های اخیر ، تنظیم کننده اوراق بهادار پاکستان در حال بررسی سیستم تنظیم ارزهای …

کارکرد کیف پول لجر نانو ایکس(به انگلیسی Ledger Nano X) برای ذخیره سازی ارزهای دیجیتال

شرکت لجر، سخت افزار لجر نانو ایکس را برای افرادی طراحی کرده که به شکل حرفه‌ای در زمینه رمز ارز …