مهران بیت

هایپ یا ترند؟ (Hype or Trend) , کدام به نفع کسب و کار شماست؟

هوش مصنوعی، پیامرسان ها، بلاک چین، ماشین های خودران، محاسبات ابری و …

مهدی محمدی
مقالات
۱۳ بهمن , ۱۴۰۰
1418 بازدید

هوش مصنوعی، پیامرسان ها، بلاک چین، ماشین های خودران، محاسبات ابری و … احتمالا همه ی این اسم ها را شنیده باشید. کدام یک از این عبارات نشان دهنده ی یک روند و کدام یک هایپ هستند؟ اصلا تفاوت واقعی بین این دو کلمه چیست؟ اینها برای شما که تازه یا حتی مدتی پیش به این حوزه ها وارد شده اید، مهم هستند؟ بیایید در مورد این سوالات کمی فکر کنیم.

همیشه تفاوت بزرگی بین آنچه که می ماند و آنچه که می آید و می رود وجود دارد. به عبارت دیگر خیلی از چیزها آنقدر پایدار نیستند که رفتار ما را به کلی تغییر دهند. به این ترتیب می توانیم کلمه ی کلیدی خود را تعریف کنیم: روند (Trend) چیزی است که رفتار، عادات یا روش های کاری ما را تغییر می دهد، برای مدتی بسیار طولانی. اگر بخواهیم ان را در یک نمودار توضیح دهیم شاید شکل زیر مناسب باشد:

فرق هایپ ترند

برعکس آن، هایپ چیزی است که به سادگی رخ می دهد و محو می شود، بدون هیچ تاثیر ماندگاری. اگر بخواهیم به شکل نمودار صحبت کنیم هایپ به شکل زیر است:

هایپ چیست؟

حالا که تعریف ما روشن شد بیایید نگاهی به تاریخ بیندازیم و به برخی از روند ها و هیاهوهایی اشاره کنیم که ما انسان های روی این زمین از سر گذرانده ایم.

سال 1950- سالی که اولین کارت اعتباری معرفی شد

اولین کارت اعتباری جهانی توسط Diner’s Club ارائه شد مورد پذیرش عمومی قرار گرفت و همچنین توسط برخی موسسات پذیرفته شد. آن فناوری اگر فقط یک هایپ بود امروز هیچ کس از کارت های اعتباری استفاده نمی کرد. ابزارهای پرداخت غیر نقدی نقش بزرگی در زندگی امروز ما بازی می کنند و این “روند” رفتار ما را برای همیشه تغییر داد.

سال 2008- سالی که “اقتصاد مشترک” کلمه ی پر استفاده ای بود

… و روش سفر، حمل و نقل و خرید کالا را تغییر داد. استارت آپ هایی مانند AirBnB یا Uber به ما نشان داده اند که روش جدیدی برای سفارش تاکسی یا اجاره ی یک آپارتمان برای چند شب وجود دارد. آیا شرکت های تاکسیرانی مجبور شده اند که به این تغییر واکنش نشان بدهند؟ شک ندارید که بله بدجوری هم مجبور شده اند.

احتمالا می توانید حدس بزنید که ته این ماجرا کجاست. نمونه های زیادی از روندهایی وجود دارد که زندگی ما را تغییر داده است. این ها روندهایی واقعی هستند که اگر آنها را نادیده بگیرید ممکن است خیلی ضرر کنید.

روش تشخیص هایپ با ترند

حالا- پادکست، دستیار صوتی خانگی و دستورات صوتی

خب رسیدیم به الان. از سال 2019 پادکست ها، دستیارهای صوتی خانگی، جستجوی صوتی، سفارش صوتی و هر چیزی که به صدا ارتباط دارد زندگی ما را تغییر می دهد. آیا این چیزی است که باید حواسمان به آن باشد؟ احتمالا بله.

شناسایی هایپ و روند می تواند برای بقای درآمد و کسب و کار شما بسیار مهم باشد. برای این کار راهنمایی های گارتنر می تواند مفید باشد. او می گوید سه عامل کلیدی شما را قادر می سازد تا تاثیر بالقوه ی یک روند فناوری خاص را بر مردم، تجارت، فناوری اطلاعات و بازار فناوری شناسایی کنید:

  • ارزش جدید: فرصت های تجاری را که این روند فناوری می تواند به بهره برداری از آنها کمک کند را شناسایی کنید و همچنین چالش هایی که ممکن است ایجاد کند را بررسی کنید.
  • سطح تخریب: آیا اتخاذ این روند به معنای تغییر کوچکی در مدل کسب و کار شماست یا اساسا یک مدل جدید خلق می کند؟ چگونه این روند می تواند بازار فناوری را مختل کند؟ روند های جدید می تواند خدمات و عملکرد فعلی فعالان بازار را مختل کند.
  • نوع تاثیر: بررسی کنید که آیا تا تاثیر این روند فقط در امور داخلی کسب و کار شما احساس می شود یا تاثیرات خارجی هم خواهد داشت؟

 

کپی لینک
نظرت رو اینجا برامون کامنت بزار

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط
ثبت خروجی روزانه بیش از  1.2میلیارد دلار اتر از صرافی‌های متمرکز

تنها در یک دوره 24 ساعته رقمی در حدود بیش از 1 میلیارد دلار اتر از صرافی‌های متمرکز خارج شده …

5 بلاکچین برتر سال 2021 برای NFT ها

اتریوم اکوسیستم اصلی NFT و رهبر بلامنازع حوزه ی رمزنگاری در سال 2021 بود. بیش از …

کیف پول بیت کوین چیست؟

کیف پول بیت کوین یک برنامه نرم افزاری است که بیت کوین در آن ذخیره می شود. از نظر فنی …

کیف پول نرم افزاری اینفینیتو | Infinito Wallet را می‌شناسید؟

ینفینیتی بلاک‌چین گروپ ( Infinity Blockchain Group) در سنگاپور شرکت سرمایه‌گذار و طراح …

۹ اندیکاتور پرکاربرد در تحلیل تکنیکال

با استفاده از چند اندیکاتور از یک دسته در حقیقت ما اطلاعات یکسانی را که در یک حوزه جای …

مسترکارد: از هر ۱۰ نفر ۴ نفر قصد دارند در سال آینده از ارز‌های دیجیتال برای پرداخت‌های خود استفاده کنند

مسترکارد (Mastercard)، غول ارائه‌دهنده کارت‌های اعتباری، یک نظرسنجی برگزار کرده که نشان می‌دهد ۴۰ درصد …