مهران بیت

تاثیرات بلاکچین در آینده عرصه حقوقی-قضایی

به گزارش سایت ارز دیجیتال وبه نقل از مهران بیت فناوری بلاک‌چین طی سالیان گذشته توجه کارشناسان زیادی را به خود جلب نموده است …

مهدی محمدی
مقالات
۰۷ آذر , ۱۳۹۹
1640 بازدید

به گزارش سایت ارز دیجیتال وبه نقل از مهران بیت فناوری بلاک‌چین طی سالیان گذشته توجه کارشناسان زیادی را به خود جلب نموده است، به طوری که کارشناسان مختلف در حوزه‌های گوناگون در خصوص کارایی آن در صنایع خدماتی متفاوت مطالب بسیاری ارائه کرده اند.

از جمله مهم‌ترین تحولاتی که بلاک‌چین می‌تواند در جامعه کنونی ایجاد نماید، تحول در مسائل پولی- مالیست. با پیشرفت جامعه بشری قانون نیز به طور مداوم و با تغییر نیازهای اجتماعی تغییر و سازگار می‌گردد. یک دهه پیش حقوقدانان به مسائل حقوق رسانه‌ای دیجیتالی می‌پرداختند و امروز زمان آن رسیده است تا قوانین با توجه به پیشرفت‌های ایجاد شده در حوزه ارتباطات نیز به‌روزرسانی و مجدداً با انتظارات و نیازمندی‌ها تطبیق گردند.

امروزه به واسطه استفاده از هوش مصنوعی و فناوری بلاک چین شاهد آن هستیم تا در نظام‌های مختلف حقوقی در خصوص استفاده از قوانین هوشمند تحرکاتی صورت پذیرد که این امر می‌تواند منجر به ایجاد قوانین هوشمند در عرصه اجرا گردد. در این صورت شاهد ظهور قوانین جدید با کارکردی نو در عرصه‌های قانون‌گذاری خواهیم بود که این قوانین می‌توانند به صورت هوشمند و ایمن و به صورت خودکار عملیاتی و اجرا گردند. در صورتی که بتوان به این مهم دست یافت اعمال سلیقه‌ای قانون و سوءاستفاده از آن تقریباً منتفی می‌گردد.

دفاتر اسناد رسمی

در حال حاضر، اسناد حقوقی رسمی مانند قراردادها برای تأیید امضا و یا مفاد و تعهدات در دفاتر اسناد رسمی تهیه می‌گردد. با استفاده از فناوری بلاک چین این اسناد می‌تواند به صورت الکترونیکی به عنوان بخشی از یک کتابخانه دیجیتالی حفظ و نگهداری گردد.

در حال حاضر حقوقدانان به دنبال استفاده از فناوری بلاک چین در اسناد حقوقی هستند تا با ارائه تایمر زمان و اثر یکتا برای اسناد حقوقی، آن را جایگزین مهروموم و آگهی‌های قانونی و امضاهای رسمی نمایند.

حقوق مالکیت

حقوق مالکیت شامل مسائلی چون نحوه خرید، فروش و اجاره املاک نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. تقریباً می‌توان گفت تهیه و صدور اسناد در اموال غیرمنقول کمترین پیشرفت را نسبت به دیگر حقوق داشته است.

مدارک حسابداری، پرونده‌های کاغذی، اسناد مالکیت اموال و سایر موارد شکلی همچون دهه‌های قبل هنوز نیز جاری و عملیاتی است. حال تصور کنید مالکیت اموال غیرمنقول در یک دفتر انتقال دیجیتالی ثبت و ضبط شده و برای احراز مالکیت از بستری امن  استفاده گردد، بی‌تردید در این صورت می‌توان با سرعت بسیار بالا و اطمینان‌بخش و بدون اخذ استعلامات زمان بر، شاهد تصدیق مالکیت‌ها بود. بدون آنکه در این بستر جعل و یا خطایی صورت پذیرد.

کپی لینک
نظرت رو اینجا برامون کامنت بزار

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط
5 زبان برتر برنامه نویسی قراردادهای هوشمند بلاکچین

این روزها همه در مورد قراردادهای هوشمند، بلاکچین، امور مالی غیرمتمرکز (دیفای) و …

پیشنهاد 5 برابری دستمزد عادی به متخصصان بلاک چین روسی

در روسیه میزان دریافت حقوق مربوط به کارکنان حوزه بلاک چین به سرعت در حال افزایش است …

کامبوج در تکاپوی راه اندازی ارز دیجیتال

بانک ملی کامبوج اولین ارز دیجیتالی خود را با نام Bakong راه اندازی کرد که توسط شرکت فین تک …

اجباری شدن دریافت کدمالیاتی برای دارندگان درگاه پرداخت

به گزارش مهران بیت و به نقل از زومیت شاپرک، شبکه الکترونیکی پرداخت، روز گذشته در جلسه‌ای …

چگونه در OpenSea می توانیم NFT بفروشیم؟

در مورد صرافی های مخصوص رمزارزها چه ایرانی و چه خارجی شاید پنج سال پیش کمتر کسی اطلاعاتی داشت …

سقوط دوج کوین در جریان پخش برنامه SNL

بر خلاف تصور اکثر فعالان بازار، حضور ایلان ماسک در برنامهSNL تاثیری که انتظار می‌رفت را نداشت. در جریان …