مهران بیت

هش ریت بیت کوین چیست و چرا مهم است؟

اخیرا بیت کوین در بالاترین سطوح تاریخی هش ریت خود قرار گرفته است. اما هش ریت بیت کوین …

مهدی محمدی
ماینر ارز دیجیتال
۲۳ آبان , ۱۴۰۰
1400 بازدید

اخیرا بیت کوین در بالاترین سطوح تاریخی هش ریت خود قرار گرفته است. اما هش ریت بیت کوین چیست و چرا برای سرمایه گذاران این رقم مهم است؟ در این مقاله تعریف جامعی از آن را با هم مرور می کنیم.

اصطلاح هش ریت بیتکوین به مقدار قدرت پردازش و محاسباتی اشاره دارد که از طریق ماینینگ یا استخراج در کل شبکه توزیع شده است. استخراج بیت کوین فرایندی حیاتی است که از شبکه ارز دیجیتال محافظت می کند و آن را سر پا نگه می دارد. این محافظت از طریق شبکه ای جهانی و عظیم از ماشین های استخراج ( کامپیوترهای قدرتمندی که اختصاصا برای این کار ساخته شده اند) صورت می گیرد. این ماشینها بیت کوین را از طریق حل محاسبات ریاضی پیچیده استخراج می کنند. این محاسبات برای شناسایی تراکنش های بیت کوین مورد نیاز هستند.

برای حل این مسائل ریاضی هر ماشین باید میلیونها حدس در ثانیه بزند. این کار برق زیادی مصرف می کند. بر اساس اعلام شاخص مصرف برق بیتکوین دانشگاه کمبریج،‌ ماینرهای بیتکوین حدود 129 تراوات بر ساعت انرژی مصرف می کنند که در حدود 0.6 درصد برق جهان است.

این شبکه ی استخراج پرمصرف همچنان در حال رشد است و این انرژی را صرف بروز نگه داشتن شبکه ی بلاکچین می کند.

 

بلاک ها و بلاکچین

بیتکوین و بسیاری از رمزارزها با استفاده از تکنولوژی بلاکچین ساخته شده اند. بلاکها شبیه فایلهایی هستند که داده های مربوط به آخرین تراکنش هایی که درون شبکه تولید شده اند را نگهداری می کنند و در یک بلاکچین،‌ آنها زنجیره ای را می سازند که هر کدام به دیگری وابسته هستند.

هر بار که کسی بیتکوین می خرد یا از آن برای پرداخت استفاده می کند آن تراکنش روی بلاکچین ثبت می شود. تمام تراکنشها در معرض دید عموم هستند (البته به صورت ناشناس)‌ و کسی امکان دستکاری آن را ندارد. بلاکچین بیت کوین یک دفتر کل دیجیتال و غیرمتمرکز است که دربرگیرنده ی اسنادی از تمام تراکنش های گذشته است. این شبکه آن تراکنش ها را تایید می کند و چون شبکه به صورت غیرمتمرکز است،‌ سندهای این دفتر ایمن هستند.

اما از آنجایی که بلوکها شبیه فایلهای اطلاعات هستند،‌ بلاک های بزرگتر نیازمند توان بیشتری برای شناسایی و تایید هستند. اینجاست که هشینگ وارد صحنه می شود. هشینگ یک بلاک عبارت است از فرایندی که اعتبار تراکنش های شبکه را تضمین می کند. بعنوان پاداشی برای هشینگ،‌ ماینرها بیتکوین دریافت می کنند.

برای استخراج موفق یک بلاک و دریافت بیتکوین،‌ یک ماشین می بایست هدر بلاک را هش کند. هدر بلاک خلاصه ایست از اطلاعاتی که درون هر بلاک قرار دارد. این کار پیچیده و مشکلی است اما نکته ی مهم اینست که شبکه ی بیت کوین برای این طراحی شده است که مقدار ثابتی از بیت کوین در طول زمان به بازار عرضه شود. برای ثابت نگه داشتن این مقدار،‌استخراج بیت کوین به مرور سخت تر خواهد شد.

ماینرها برای رسیدن به هدف،‌ ترکیب های مختلفی از اعداد و حروف احتمالی در هدر بلاک را آزمایش می کنند. این فیلد مقدار متغیر در هدر بلاک را نانس (nonce) می نامند. ماینرها همیشه با نانس صفر شروع می کنند و هربار که حدس می زنند آن را افزایش می دهند. نکته ی مهم اینست که شانس رسیدن به هش درست بسیار کم است. پس سختی کار استخراج همینجاست.

هش ریت بیت کوین ابزاری برای اندازه گیری دفعات تلاش شبکه ی بیت کوین برای تکمیل آن محاسبات در هر ثانیه است. میانگین حدودی تمام هش ریتهای هر ماینر منفرد در شبکه را هش ریت بیتکوین می گویند. هش ریت بالاتر بهتر است زیرا شانس آن ماینر را برای پیدا کردن بلاک بعدی و دریافت پاداش بیتکوین بالا می برد.

مفهوم هش ریت

چگونه نرخ هش بیت کوین اندازه گیری می شود؟

هش ریت بیتکوین به شکل هش بر ثانیه بیان می شود (h/s). شبکه ی بیتکوین بزرگ و قدرتمند است،‌ نتیجتا در هر ثانیه می تواند کووینتیلیونها هش بر ثانیه را محاسبه کند. هر کووینتیلیون برابر است با یک میلیون میلیون میلیون هش.

نوسانات در قدرت استخراج روزانه می تواند چشمگیر باشد. کاهش یا افزایش ده درصدی یا بیشتر در هر روز امر رایجی است. اما این نوسانات لزوما به این معنا نیست که هزاران ماینر به شبکه وصل یا از آن خارج شده اند. میانگین هش ریت خیلی دقیق محاسبه نمی شود. با آن همه ماشینی که در سرتاسر جهان در حال کارند، تحلیلگران فقط می توانند نگاهی به فعالیت های اخیر بازار بیندازند تا تخمینی از هش ریت فعلی ارائه دهند. به همین خاطر نگاه کردن به هش ریت فعلی ممکن است نتایج متفاوتی داشته باشد. برای درک دقیقتری از هش ریت،‌بررسی روندهای بلندمدت تر مثلا روند هفتگی بجای روزانه،‌احتمالا مفیدتر خواهد بود.

چرا هش ریت ها برای ماینرها مهم هستند؟

برای ماینرهای فردی محاسبه ی هش ریت در پیش بینی سودآوری آنها اهمیت دارد. انواع مختلفی از ماشین های ماینینگ وجود دارد و انواع جدیدی هم همیشه به بازار عرضه می شوند. هر رمزارز هم با ماشین متفاوتی استخراج می شود و هیچکدام از آنها هش ریت یکسانی ندارند زیرا ماینینگ به مقادیر متفاوتی از قدرت،‌ حافظه و پهنای باند پردازشی نیاز دارد.

ماینرهای فردی می توانند هش ریت فردی خود را با استفاده از یک محاسبه گر هش ریت برآورد کنند. با وارد کردن اطلاعات تجهیزات ماینینگ، ‌توان و مصرف برق،‌ کارمزدهای ماینینگ و اطلاعات مرتبط دیگر،‌ ماشین حساب هش ریت می تواند درآمد را تخمین بزند. وقتی تجهیزات ماینینگ را به ماشین های پر قدرت تر ارتقا دهید، هشت ریت شبکه ی شما افزایش می یابد. اما یک شبکه ی قدرتمندتر ضرورتا به سرعت بالاتر در ماینینگ بیتکوین منجر نمی شود زیرا اصولا این شبکه طوری تنظیم شده است تا مقدار مشخصی از بیتکوین را در زمان مشخص تولید کند. از سوی دیگر خود قدرت هشینگ به سختی ماینینگ، شمار ماینرهای درون شبکه و نهایتا سودآوری ماینرها بستگی دارد. هرگاه ماینرهای جدیدی به شبکه اضافه شوند،‌ سختی ماینینگ افزایش پیدا می کند زیرا ماینرها باید حدس های بیشتری در هر ثانیه تولید کنند تا محاسبات را حل کنند و پاداش بلاک را بدست بیاورند. اگر سختی شبکه افزایش یابد نرخ هش هم افزایش می یابد.

هش ریت چگونه می تواند بر درآمد سرمایه گذاران تاثیر بگذارد؟

هش ریت بالا نشان دهنده ی سلامتی شبکه است که احتمالا به افزایش ارزش بیت کوین منجر می شود. در حال حاضر هش ریت ها بسیار بالاتر از مقادیر سالهای پیش است و احتمالا بیشتر هم خواهد شد. این یعنی ارزش بیت کوین هم افزایش خواهد یافت گرچه تضمینی بر این امر وجود ندارد زیرا نوسانات ارزهای دیجیتال بسیار بالاست. علاوه بر این عرضه و تقاضا می تواند به فاکتور تعیین کننده ی اصلی قیمت بیت کوین در آینده بدل شود.

در پایان این نکته را به یاد داشته باشید که روندهای گذشته را نمی توان مبنای پیش بینی آینده قرار داد و شما باید تحقیقات شخصی خودتان را پیش ببرید و پیش از هر اقدامی میزان تحمل ریسک خودتان را در نظر بگیرید.

کپی لینک
نظرت رو اینجا برامون کامنت بزار

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط
هم‌بنیان‌گذار دوج کوین: ما DOGE را در عرض ۲ ساعت ساختیم !

دوج کوین ۸ سال پیش به عنوان یک شوخی راه‌اندزای شد و اکنون به یکی از مهم‌ترین ارزهای دیجیتال بازار تبدیل …

راه‌اندازی نسخه دوم اتر کارساز شد

به دنبال صعود اتر به بالاترین قیمت تاریخی خود در نزدیکی ۳,۰۰۰ دلار، تعداد آدرس‌های فعال اتریوم رشد چشم‌گیری را تجربه کرد …

استخراج بیت کوین
استخراج بیت کوین ۱۴۰۰/۰۳/۲۶

فرایند ساخت بیت کوین جدید با حل مسائل محاسباتی استخراج بیت کوین گفته میشود . همچنین به یک فعالیت …

خیز افزایشی قیمت کاردانو در سال 2021

در 18 ماه گذشته بازار ارزهای رمزنگاری شده سرمایه گذاران این عرصه را با نوسانات شدیدی رو …

پرسش و پاسخ کوتاه درباره ارز ریپل

یکی از مواردی که Ripple را در میان رقبای خود متمایز می کند ، قیمت اندک هر رمز (در حال حاضر 0.20 دلار) است …

ممنوعیت معاملات ارزهای دیجیتال در هند!

اخباری که از گوشه و کنار به گوش می‌رسد، حاکی از آن است که دولت هند در صدد …