مهران بیت

بلاک چین چیست ونحوه عملکرد آن چگونه است؟

اگر علاقمند به فناوری باشید حتما تا به حال اسم بلاکچین به گوشتان خورده است. تکنولوژی …

مهدی محمدی
مقالات
۱۲ آبان , ۱۳۹۹
1961 بازدید

اگر علاقمند به فناوری باشید حتما تا به حال اسم بلاکچین به گوشتان خورده است.تکنولوژی که قابلیت های بی نظیری دارد و نقش زیادی در شکل گیری فناوری های نوظهور خواهد داشت.در این مقاله قصد داریم مفهوم بلاک چین را به طور کامل با هم بررسی کنیم.

اگر این فناوری بسیار پیچیده است ، چرا باید آن را “بلاکچین” نامید؟ در ابتدایی ترین سطح خود ، بلاکچین به معنای واقعی کلمه فقط یک زنجیره بلوک است ، اما به معنای سنتی این کلمات نیست. وقتی در این زمینه کلمات “بلوک” و “زنجیره” را می گوییم ، در واقع در مورد اطلاعات دیجیتالی (“بلوک”) ذخیره شده در یک پایگاه داده عمومی (“زنجیره”) صحبت می کنیم.

“بلوک” های بلاکچین از اطلاعات دیجیتالی تشکیل شده است. به طور خاص ، آنها سه قسمت دارند:

1-بلوک ها اطلاعات مربوط به معاملات مانند تاریخ ، زمان و مقدار دلار آخرین خرید شما از آمازون را ذخیره می کنند. (توجه: این مثال آمازون برای خریدهای گویا است ؛ خرده فروشی آمازون از زمان نوشتن این مقاله بر اساس یک اصل بلاکچین کار نمی کند)

2-بلوک ها اطلاعات مربوط به افرادی را که در معاملات شرکت می کنند ذخیره می کنند. یک بلوک برای خرید سرشار از آمازون ، نام شما را به همراه Amazon.com، Inc (AMZN) ثبت می کند. به جای استفاده از نام واقعی شما ، خرید شما بدون هیچ گونه اطلاعات شناسایی با استفاده از یک “امضای دیجیتال” منحصر به فرد ، مانند نوعی نام کاربری ثبت می شود.

3-بلوک ها اطلاعاتی را که آنها را از بلاک های دیگر متمایز می کند ذخیره می کنند. دقیقاً مانند من و شما نام هایی برای تمایز ما از یکدیگر وجود دارد ، هر بلاک یک کد منحصر به فرد به نام “هش” را ذخیره می کند که به ما امکان می دهد آن را از سایر بلوک ها جدا کنیم. هش ها کدهای رمزنگاری شده ای هستند که توسط الگوریتم های خاصی ایجاد می شوند. بیایید بگوییم که شما خرید پر زرق و برق خود را از آمازون انجام داده اید ، اما در حالی که آن در حال حمل و نقل است ، شما تصمیم می گیرید که فقط نمی توانید مقاومت کنید و به خرید دوم نیاز دارید. حتی اگر جزئیات معامله جدید شما تقریباً مشابه خرید قبلی شما باشد ، ما هنوز هم می توانیم بلوک ها را به دلیل کدهای منحصر به فرد آنها از یکدیگر تفکیک کنیم.

بلاک چین چگونه کار می کند؟

هنگامی که یک بلوک داده های جدید را ذخیره می کند ، به زنجیره بلوک اضافه می شود. همانطور که از نام آن مشخص است ، بلاکچین شامل چندین بلوک است که بهم پیوسته اند. برای اینکه بلوکی به بلاکچین اضافه شود ، چهار اتفاق باید بیفتد:

1-یک معامله باید اتفاق بیفتد. بیایید با مثال خرید تکان دهنده آمازون شما ادامه دهیم. بعد از کلیک سریع روی چندین برگه پرداخت ، بر خلاف قضاوت بهتر خود عمل کرده و خرید می کنید. همانطور که در بالا بحث کردیم ، در بسیاری از موارد یک بلوک بالقوه هزاران معامله را با هم جمع می کند ، بنابراین خرید آمازون شما همراه با اطلاعات تراکنش سایر کاربران در این بسته بندی بسته می شود.

2-آن معامله باید تأیید شود. پس از انجام آن خرید ، معامله شما باید تأیید شود. با سایر سوابق عمومی اطلاعات ، مانند کمیسیون تبادل اوراق بهادار ، ویکی پدیا ، یا کتابخانه محلی شما ، شخصی مسئولیت بررسی اطلاعات جدید داده ها را دارد. با این حال ، با استفاده از بلاکچین ، این کار به عهده شبکه ای از رایانه است. هنگامی که خرید خود را از آمازون انجام می دهید ، آن شبکه از رایانه ها می تازند تا بررسی کنند که معامله شما به روشی که گفته اید اتفاق افتاده است. به این معنی که آنها جزئیات خرید ، از جمله زمان معامله ، مقدار دلار و شرکت کنندگان را تأیید می کنند. (اطلاعات بیشتر در مورد چگونگی این اتفاق در یک ثانیه)

3-آن تراکنش باید در یک بلوک ذخیره شود. پس از تأیید صحت معامله ، چراغ سبز دریافت می کند. مبلغ دلار معامله ، امضای دیجیتالی شما و امضای دیجیتالی آمازون همه در یک بلوک ذخیره می شوند.

4-باید به آن بلوک هش داده شود.پس از تأیید تمام معاملات یک بلوک ، باید یک کد شناسایی منحصر به فرد به نام هش به آن داده شود. به بلاک همچنین هش جدیدترین بلاک اضافه شده به زنجیره بلوک داده می شود. پس از هش شدن ، بلوک می تواند به زنجیره بلوک اضافه شود.

آیا بلاکچین خصوصی است؟

هرکسی می تواند محتوای بلاکچین را مشاهده کند ، اما کاربران همچنین می توانند رایانه های خود را به عنوان گره به شبکه بلاکچین متصل کنند. با این کار ، رایانه آنها نسخه ای از بلاکچین را دریافت می کند که هر زمان بلوک جدیدی اضافه می شود ، به طور خودکار به روز می شود ، به نوعی مانند Facebook News Feed که هر زمان وضعیت جدیدی ارسال می شود ، به روزرسانی می شود.

هر رایانه در شبکه بلاکچین نسخه خود از بلاکچین را دارد ، به این معنی که هزاران نسخه وجود دارد یا در مورد بیت کوین ، میلیون ها نسخه از بلاکچین مشابه. اگرچه هر نسخه از بلاکچین یکسان است ، اما گسترش این اطلاعات در شبکه ای از رایانه ها ، دستکاری اطلاعات را دشوارتر می کند. با استفاده از بلاکچین ، یک گزارش مشخص و قطعی از وقایع وجود ندارد که بتواند دستکاری شود. در عوض ، یک هکر باید هر نسخه از بلاکچین موجود در شبکه را دستکاری کند. این همان معنایی است که بلاکچین یک دفتر “توزیع شده” است.

امنیت بلاکچین

فناوری بلاکچین موارد امنیتی و اعتماد را از چندین طریق پاسخ می دهد. اول ، بلوک های جدید همیشه به صورت خطی و زمانی ذخیره می شوند. یعنی همیشه به “انتهای” بلاکچین اضافه می شوند. اگر نگاهی به بلاکچین بیت کوین بیندازید ، می بینید که هر بلوک موقعیتی روی زنجیره دارد که “ارتفاع” نامیده می شود. از آگوست 2020 ، ارتفاع بلوک از 646،132.2 بالاتر بود.

پس از اضافه شدن بلوک به انتهای زنجیره بلوک ، بازگشت و تغییر در محتوای بلوک بسیار دشوار است. به این دلیل که هر بلوک حاوی هش مخصوص به خود است ، همراه با هش بلوک قبل از آن کدهای هش توسط یک تابع ریاضی ایجاد می شود که اطلاعات دیجیتالی را به رشته ای از اعداد و حروف تبدیل می کند. اگر آن اطلاعات به هر روشی ویرایش شود ، کد هش نیز تغییر می کند.

 

کپی لینک
نظرت رو اینجا برامون کامنت بزار

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 دیدگاه در “ بلاک چین چیست ونحوه عملکرد آن چگونه است؟ ”

مطالب مرتبط
NFT چیست و چرا بعضی از آنها میلیونها دلار می ارزد؟

کلویی چشم پهلو دختر جوانی بود که عکس دوران کودکی اش با حالت خاصی که انگار …

پروژه مشارکتی بانک‌های مرکزی آسیایی امکان کاهش هزینه‌های پرداخت بین المللی را فراهم می‌کند

چهار بانک مرکزی در آسیا به همراه مرکز نوآوری تسویه بانک بین المللی (BIS)در اقدامی …

معرفی Alien Worlds| بازی درآمدزای بلاکچینی رایگان

این روزها با گسترش معروفیت بازیها کافیست سه کلمه ی درآمدزای بلاکچینی رایگان را پشت سر هم ردیف …

آیا مردان و زنان سنگاپوری در مقابل ارزهای رمزنگاری شده‌ عملکرد یکسان دارند؟

بر طبق گزارشات دولت کریپتو در سنگاپور مشخص است که مردان سنگاپوری تمایل بیشتری …

کریپتوکارز CryptoCars چیست؟

علاقمندان به بازی های سرعت و ماشین و مسابقه در سال های اخیر پی برده اند …

خیز افزایشی قیمت کاردانو در سال 2021

در 18 ماه گذشته بازار ارزهای رمزنگاری شده سرمایه گذاران این عرصه را با نوسانات شدیدی رو …