مهران بیت

اتریوم (Ethereum) چیست ؟‌

اتریوم نوعی ارز دیجیتالی است، اما پیش از آنکه بدانیم اتریوم چیست نخست باید با مفهوم …

مهران خرمی
مقالات
۱۱ خرداد , ۱۳۹۹
2317 بازدید

اتریوم چیست؟

اتریوم نوعی ارز دیجیتالی است، اما پیش از آنکه بدانیم اتریوم چیست نخست باید با مفهوم ارزهای دیجیتالی آشنا شویم. ارزهای دیجیتال نوعی ارز هستند که تنها به‌صورت الکتریکی و دیجیتالی موجود هستند. برخلاف اسکناس و سکه که به‌صورت فیزیکی موجود است، ارزهای دیجیتال هیچ‌گونه وجود خارجی ندارند. همان‌طور که از اسمشان پیداست این ارزها به‌عنوان پول در اینترنت خرید و فروش می‌شوند و می‌توانید با استفاده از آن ها کالا، خدمات و سایر موارد مورد نیاز خود را از اینترنت خریداری کنید.

توکن چیست؟

اتریوم یک سکوی عمومی است که دارای قرارداد هوشمند است. منظور از قرارداد هوشمند این است که این سکو ماشین مجازی تورینگ کامل را فراهم می کند و توکن رمز پایه ای به نام اتر ارائه می کندکه بین حساب ها قابل انتقال است. توکن ها نوعی ارز مجازی یا ارز دیجیتالی هستند و توکن اتریوم که اتر نام دارد، یک ارز دیجیتالی است که پشتیبان قرارداد های هوشمند تورینگ کامل است.

مقایسه ی اتریوم و بیت کوین

خرید هر دو این ارزها مفید است؛ اما اگر قصد دارید در ارزهای دیجیتالی که با ارزش تر از بیت کویین هستند سرمایه گذاری کنید، اتریوم سرمایه گذاری بسیار خوبی است. اگرچه این برنامه به‌عنوان ماشینی مجازی که قرارداد های هوشمند را اجرا می کند کار می کند، اما توسعه دهندگان می توانند با یک زبان برنامه نویسی کامل، آن را برنامه نویسی کنند. ولی عملکرد اتریوم و بیت کویین کاملا متفاوت است.

تفاوت اتریوم و بیت کوین

1) بیت کوین در تاریخ 9 ژانویه سال 2008 به ‌عنوان اولین ارز دنیا شروع به کارکرد و اتریوم سال بعد از آن و در اواسط سال 2015 به دنیای کریپتوها معرفی شد.

2) مخترع بیت کویین، ساتوشی ناکاموتو و مخترع ٖاتریوم، ویتالیک بوترین است.

3) روش اولیه ی عرضه ی بیت کویین استخراج بلاک جنسیس بود، اما این روش در اتریوم به صورت پیش فروش بود.

4) اتریوم از لحاظ تعداد واحد های کویین بدون محدودیت است، در حالی که بیت کویین دارای محدودیت است و حداکثر می تواند بیست و یک میلیون واحد داشته باشد.

5) بیت کویین تنها به‌عنوان یک ارز دیجیتالی مطرح می شود اما اتریوم علاوه بر ارز دیجیتال به‌عنوان قراردادی هوشمند نیز مطرح می شود.

6) زمان بلاک در بیت کویین حداقل 10 دقیقه است، در حالی که این زمان در اتریوم حدود 14 ثانیه است.

7) بیت کویین یک عرض دیجیتال غیر متمرکز است، در حالی که اتریوم مبتنی بر بلاک چین است.

8) بلاک های پاداش بیت کویین هر 4 سال یک بار توزیع می شوند،  اما در اتریوم هر سال توزیع می‌شوند.

9) الگوریتم رمز نگاری در اتریوم Ethash است اما در بیت کویین این الگوریتم SHA-۲۵۶٫نام دارد.

10) خرده فروشان و فروشگاه های مجازی از اتریوم به مراتب بسیار بیشتر بیت کویین استفاده می کنند.

11) میزان مصرف برق در استخراج اتریوم بسیار کمتر از بیت کویین است و این امر باعث می شود که گزینه ی بهتری برای انجام تراکنش های مالی باشد.

شباهت ها

1) هر دو نوعی ارز دیجیتالی هستند.

2) هر دو حریم خصوصی بالایی دارند.

3) پروتکل اجماع در هر دو، اثبات انجام کار است.

4) هر دو از تکنولوژی دفتر کل توزیع شده و از بلاکچین استفاده می کنند.

5) نوع بلاک چین در هر دو عمومی است.

6) هر دو از کویین های قابل استخراج هستند.

تاریخچه اتریوم

ایده اتریوم در سال2013توسط ویتالیک بوترین ارائه شد. بوترین که در مجله ی بیت کویین فعالیت می کرد اعتقاد داشت که بیت کویین دارای نقاط ضعفی است که باید بر طرف شود. پس در سال 2014 با جذب سرمایه ایده ی خود را عملی کرده و اتریوم را معرفی کرد.

توکن اتریوم

همانند دلار که از واحد های کوچکتری به نام سنت ساخته شده، اتریوم نیز از واحد های کوچکتری به نام اتر ساخته شده است؛ بنابراین در اصطلاح علمی می گوییم، توکن اتریوم اتر است. اتر یک ارز رمز پایه است که در شبکه اتریوم از آن استفاده می شود. پس اگر بخواهید در شبکه اتریوم تراکنشی انجام دهید باید از توکن اتر استفاده کنید. همچنین اتریوم دارای واحد های کوچکتر از اتر نیز هست که به آن‌ها سابو گفته می شود. هر اتر برابر با یک میلیون سابو است.

ارزش اتریوم

ارزش اتریوم در سال 2018 به بالاترین حد خود رسید اما پس از چند ماه حدود 80 درصد کاهش یافت. این ارزش در سال 2018 به ۸۸٫/۴۳۲٫/۱٫ دلار رسید.

امنیت اتریوم

 آیا اتریوم امن است؟ این سوال مانند این است که بپرسید آیا رایانه امن است؟

اتریوم از آنچه فکر می کنید امن تر است، اما استفاده از یک برنامه ی غیر متمرکز یا مبادله ای که به درستی مورد بررسی قرار نگرفته باشد می تواند شما و اتر شما را به خطر اندازد؛ اما اتریوم هم مانند سایر ارز های دیجیتالی می تواند توسط هکران مورد سرقت قرار گیرد. در حال حاضر چهار میلیون دلار اتری در معرض خطر است. حدود 34.200 قرارداد هوشمند فعلی به ارزش چهار میلیون دلار در اتر به دلیل رمز گذاری ضعیف که حاوی اشکالاتی است، در مقابل هک آسیب پذیر هستند.

چه موقع باید اتریوم خود را بفروشیم؟

 شما می توانید هر موقع که نیاز به پول داشته باشید و یا هنگامی که به سود مورد نظر خود رسیده اید، اتریوم خود را بفروشید؛ اما بهتر است قبل از رسیدن به سود 2000 تا 3000 دلار از فروش آن خودداری کنید.

اتریوم در ایران

مراکزی در ایران وجود دارند که می توانید از طریق آن‌ها اتریوم دریافت کرده و فعالیت خود را در بر نامه های غیر متمرکز و کار خود را با توکن های اتریومی آغاز کنید.

سخن آخر: در این مقاله ارز دیجیتالی اتریوم را مورد بررسی قراردادیم و گفتیم قیمت اتریوم سیری به شدت نزولی داشته است؛ اما با وجود سطح فعلی قیمت اتریوم و روند نزولی طی چند ماه گذشته، پیش بینی می شود که قیمت اتریوم تا پایان سال 2020 به724 دلار خواهد رسید. همچنین کارشناسان بر این باورند که ممکن است در طی چند ماه آینده، قیمت اتریوم، بین 474 تا 672 دلار باشد.

کپی لینک
نظرت رو اینجا برامون کامنت بزار

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط
آیا ارز فیات هم به پیچیدگی ارزهای رمزنگاری شده است؟

هر وقت صحبت از ارزهای رمزنگاری شده به میان می‌آید به طور معمول می‌گویند سیستم کارکرد …

چرا کرایه دادن حساب کاربری در صرافی‌های ارز دیجیتال می‌تواند به یک جرم سنگین تبدیل شود؟‌

به گزارش مهران بیت وبه نقل از ارز دیجیتال ین روزها مجرمان فضای مجازی روش جدیدی را برای سرقت از کارت‌های بانکی هکی …

علت کم فروغی بیت کوین پی(Bitcoin Pay) در ژاپن

صحبت از پذیرش بیت کوین که به میا می‌آید، اکنون همه‌جا صحبت از السالوادور و آمریکای مرکزی …

بانک کام دایرکت (Comdirect) آلمان ارائه دهنده ETP های رمزنگاری شده به مشتریان

بانک آلمانی Comdirect با حدود سه میلیون مشتری، در حال حاضر 11 محصول مبادله شده با ارزهای رمزنگاری شده …

رموز موفقیت در خرید وفروش بیت کوین

در این مقاله به کمک کارشناسان ارز جو قصد داریم نکاتی کلیدی که در مسیر خرید و فروش بیت کوین …

به کاربردن شناسه دیجیتال و نحوه استفاده از آن برای حذف اقشار آسیب‌پذیر

ایو هایس دی کالاف (Eve Hayes de Kalaf) به عنوان پژوهشگر دانشگاه لندن می‌گوید …