مهران بیت

اجباری شدن داشتن اینماد برای دریافت درگاه پرداخت از فردا و سرنوشت صرافی های ارز دیجیتال

بدین‌وسیله به اطلاع شرکت‌های پرداخت‌یار می‌رساند، از روز چهارشنبه مورخ …

مهدی محمدی
اخبار ایران ارزدیجیتال
۰۳ آذر , ۱۴۰۰
1610 بازدید

بدین‌وسیله به اطلاع شرکت‌های پرداخت‌یار می‌رساند، از روز چهارشنبه مورخ 30/9/1400 اخذ نماد اعتماد الکترونیکی برای پذیرندگان پشتیبانی‌شده الزامی می‌باشد. بدیهی است از این تاریخ امکان تعریف پذیرنده پشتیبانی‌شده جدید فاقد نماد اعتماد الکترونیکی میسر نخواهد بود.

این پیامکی است که شرکت شبکه ی الکترونیکی پرداخت کارت (شاپرک) ساعاتی پیش برای شرکتهای پرداخت­یار ارسال کرده و شوکی جدید را به تمام کسب و کارهای نوپا و بازار تجارت الکترونیک ایران وارد نموده است. در این میان صرافی های داخلی ارز دیجیتال با مشکلات بغرنج تری دست به گریبان هستند و اساسا امکان دریافت اینماد ندارند و فعلا به صورت موقتی با دستور مرکز توسعه ی تجارت الکترونیک و بدون دریافت اینماد در حال خدمات رسانی هستند.

پیشتر از این انجمن فینتک و کارشناسان و فعالان حوزه های مرتبط مخالفت خود را با الزامی شدن اینماد برای دریافت درگاه پرداخت اعلام کرده بودند. اما با وجود هشدار کارشناسان، حالا با این دستور جدید، از فردا سوم آذر اخذ نماد اعتماد الکترونیک یا همان اینماد، برای پذیرندگان درگاه های پرداخت الزامی بوده و از این تاریخ به بعد اضافه کردن پذیرندگان جدید که اینماد ندارند میسر نخواهد بود.

مدت زمان زیادی از اطلاعیه ی مرکز توسعه تجارت الکترونیک نگذشته است که پس از انتشار خبر الزامی شدن اینماد برای دریافت درگاه پرداخت، اعلام کرده بود کسب و کارهای فعال در حوزه های مالی جدید مانند صرافی های ارز دیجیتال که تا کنون قانون­گذاری برای آنها صورت نگرفته است، موقتا با ثبت اولیه و بدون اینماد می توانند درگاه پرداخت دریافت کنند.

در اطلاعیه این سازمان که سه ماه پیش منتشر شد، آمده است:

به‌منظور رفع مشکل کسب‌‌وکارهای فعال در حوزه‌‌های مالی جدید که تاکنون مقررات‌گذاری برای آن حوزه‌‌ها انجام نشده است، پس از ثبت‌‌نام اولیه در سامانه اینماد صرفاً با احراز هویت و دامنه و بدون اعطای اینماد، ارائه درگاه پرداخت به آنها تا زمان تعیین تکلیف حوزه‌‌های مذکور با تشخیص و تأیید بانک مرکزی انجام پذیرد.

اما خوش بینانه ترین تفسیر از قانون جدید را علی امیری، از بنیانگذاران شرکت زرین پال بیان داشته است که در این رابطه گفت:

فعلا به کسب و کارهایی که از قبل درگاه پرداخت داشته اند و فاقد اینماد هستند خدمات ارائه می شود، اما ممکن است چند ماه دیگر اطلاعیه ی جدیدی بیاید و قوانین مجددا تغییر کند.

با توجه به این صحبتها به نظر می رسد همچنان صرافی های ارز دیجیتال موجود، فعلا ملزم به داشتن اینماد نخواهند بود، اما لازم است دامنه ی خود را در سامانه ی اینماد ثبت کنند. از آنجایی که در متن پیامک امروز شاپرک گفته شده که از سوم آذرماه “تعریف پذیرنده های جدید فاقد اینماد میسر نخواهد بود” ممکن این مسئله ارتباط مستقیمی به کسب و کارهای بدون اینماد که از قبل درگاه پرداخت در اختیار داشتند، نداشته باشد.

در مجموع باید منتظر قانون گذاری های این حوزه و تصمیمات بانک مرکزی، مجلس و دیگر مقامات کشور ماند و دید که قوانین جدید، چه مسیری را برای صرافی های ارز دیجیتال مقدر می کند.

کپی لینک
نظرت رو اینجا برامون کامنت بزار

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط
از خدمات برنامه کیف پول ویندوزی بیت‌کوین کور (به انگلیسی Bitcoin Core )چه می‌دانید؟

در دنیای اینترنت جهانی هر زمان صحبت از امنیت برای ذخیره‌سازی ارز دیجیتال می‌شود برنامه نرم افزاری …

ارز دیجیتال چیست؟

ارز دیچیتال نوعی ارز است که فقط به صورت دیجیتال یا الکترونیکی در دسترس است و نه به صورت …

بهترین پروژه های کریپتویی متاورس

این روزها همه جا صحبت در مورد متاورس است. به همین دلیل ما هم به بررسی 6 پروژه ی …

از کیف پول نرم افزاری تراست والت | Trust Wallet چه می‌دانید؟

کیف پول تراست در سال 2018 توسط شرکت  بینانسه خریداری شده است. این کیف پول نرم افزاری …

همه چیز در مورد صرافی Bitstamp

صرافی Bitstamp یک صرافی مستقر در لوکزامبورگ است که در سال 2011، درست دو سال …

تهدید ارز رمزنگاری شده برای سیستم بانکی سنتی از توهم تا واقعیت

محیط سنتی بانک‌ها به شکل سختگیرانه با اعمال کاغذ بازی و سلسه مراتب متعدد معاملات …