مهران بیت

استیبل کوین(ارز دیجیتال با ثبات) چیست؟

استیبل کوین(stablecoin) به طیف وسیعی از ارزهای رمزپایه اشاره دارد که ارزش بازار خود را از برخی مراجع …

مهدی محمدی
مقالات
۰۲ دی , ۱۳۹۹
1582 بازدید

استیبل کوین(stablecoin) به طیف وسیعی از ارزهای رمزپایه اشاره دارد که ارزش بازار خود را از برخی مراجع خارجی دریافت می کنند. پول های ثابت را می توان بر اساس مکانیسم های کاری آنها طبقه بندی کرد – پول های ثابت وثیقه دار ، الگوریتمی و فیات وثیقه ای.

استیبل کوین چیست؟

در حال حاضر، سازمان ملل متحد، 180 ارز مختلف؛ از دلار آمریکا تا یوروی اروپا و ین ژاپن را به رسمیت میشناسد. از این ارزها برای خریدوفروش خدمات و کاالهای مختلف در سراسر دنیا استفاده میشود. علیرغم پدیدههایی مثل تورم و نوسان نرخ تبدیل، ارزش این ارزها معموال نوسان روزانه ندارد.
بنابراین اقتصادهای مختلف میتوانند به این ارزهای دولتی اتکا کنند. به عبارت دیگر اگر امروز بتوانید با پرداخت 50/3 دالر، یک قرص نان تهیه کنید، احتمال بسیار کمی وجود دارد که فردا قیمت نان به 99 سنت افت کند.
استیبلکوین نوعی ارز دیجیتال است که سعی در تقلید این رفتار بهنسبت پایدار ارزهای دولتی دارد. بهطور کلی میتوان گفت استیبلکوین نوعی رمزارز است که ارزش آن به ارزش یک داراییپیوند خورده است. دارایی پشتوانه استیبلکوینها میتواند متفاوت باشد و در قسمتهای بعدی به بررسی جزئیات این موضوع خواهیم پرداخت.
استیبلکوینهای زیادی وجود دارند که یک به یک با ارزهای فیات مختلف مثل دالر آمریکا یا یورو، معادلسازی شدهاند و میتوانند در صرافیهای مختلف به فروش برسند. از داراییهای دیگری مثل طال یا حتی سایر رمزارزها نیز میتوان بهعنوان پشتوانه استیبلکوینها استفاده کرد.

انواع ارز دیجیتالی استیبل کوین

استیبل کوین ها دارای انواع مختلفی می باشند که در ادامه به انوع ارزهای دیجیتالی استیبل کوین موجود در بازار اشاره شده است:

-استیبل کوین با پشتیبانی ارز سنتی

-استیبل کوین با پشتوانه ارزهای دیجیتالی
-استیبل کوین بدون پشتوانه

1-استیبل کوین با پشتوانه ارز سنتی

محبوب ترین نوع ارزهای دیجیتالی پایدار، stablecoin با پشتیبانی ارز سنتی است که به عنوان cryptocurrency pegged نیز شناخته می شوند. این نوع ارز دیجیتالی پایدار توسط یک دارایی سنتی مانند پول ملی یا طلا حمایت می شود. هر استیبل کوین با نسبت 1: 1 به دارایی گره خورده است. بنابراین اگر یک استیبل کوین به دلار آمریکا گره خورده باشد، برای هر ارز صادر شده 1 دلار در حساب بانکی نگهداری می شود و اگر stablecoin به قیمت طلا گره خورده باشد، برای هر ارز دیجیتالی پایدار صادر شده مقدار مشخصی از طلا نگهداری می شود.

یکی از جنبه های منفی این نوع از ارزهای دیجیتالی پایدار، ساختار متمرکز بودن آن است. برخلاف بسیاری از ارزهای رمزنگاری شده دیگر که ساختار غیرمتمرکزی دارند، استبل کوین ها با پشتوانه سنتی دارای ساختار متمرکز هستند، به این معنی که توسط یک نهاد متمرکز مانند بانک اداره می شوند. بنابراین برای سرمایه گذاری روی آنها  نیاز به اطمینان و اعتماد به این نهاد متمرکز است.

2-استیبل کوین ها با پشتوانه ارزهای دیجیتالی

استیبل کوین ها با پشتوانه داریی ارزهای دیجیتالی، با استفاده از ارزهای دیجیتالی نظیر بیت کوین یا اتر پشتیبانی می شوند، این دارایی های دیجیتالی نیز درقراردادهای هوشمند در پلتفرم اتریوم نگهداری می شوند. این نوع از ارزهای دیجیتالی پایدار  دارای ساختار غیر متمرکزی می باشند. از آنجا که مقدار ارزهای دیجیتالی که از این ارزهای دیجیتالی پایدار پشتیبانی می کنند، بیشتر از ارزش خود استابلیکوین است، از این رو هرگونه نوسانات قیمتی در این ارزهای دیجیتالی، روی ارزش استیبل کوین تأثیر نمی گذارد. stablecoin ها با پشتوانه ارزهای دیجیتالی شامل PHP ، bitUSD و bitCNY می باشند.

3-استیبل کوین های بدون پشتوانه

ارزهای دیجیتالی استیبل کوین بدون وثیقه یا پشتوانه توسط هیچ نوع دارایی پشتیبانی نمی شوند. در عوض، آنها از الگوریتم هایی برای تنظیم عرضه و تقاضا استفاده می کنند تا ارزش سکه پایدار بماند. در نتیجه نیازی به پشتوانه برای ارزش افزوده این توکن ها نیست. این stablecoin ها به قراردادهای هوشمند جهت عرضه در بازار متکی هستند. از جمله ارزهای دیجیتالی بدون پشتوانه می توان به Carbon و Kowala اشاره کرد.

آینده استیبل کوین

رمزارزها و استیبلکوینها در حال حاضر در ابتدای راه قرار دارند و مدت زمان زیادی از ظهورشان نمیگذرد. این ارزهای دیجیتال هنوز به درستی شکل نگرفتهاند و تا رسیدن به بلوغ و کمال فاصله بسیار زیادی دارند.
هرچند نمیتوان آینده بالکچین و استیبلکوینها را پیشبینی کرد، اما میتوان استدلال کرد که استیبلکوینها به فراگیر شدن رمزارزها کمک زیادی خواهند کرد.
هر یک از استیبلکوینها مزایا و معایب خاص خود را دارند و هیچکدام بی عیب نیستند. با این وجود، ارزش و ثباتی که برای افراد و کسب وکارها به ارمغان می آورند، میتواند تحول آفرین باشد، ولی هنوز نمی توان پیروزی یا شکست استیبلکوینها را پیشبینی کرد و باید تالشهای زیادی انجام شود تا ببینیم کدام راهکارها جواب میدهند و کدام موارد بی نتیجه هستند.

محدودیت استیبل کوین ها

هرچند استیبلکوینها مزیتهای متعددی دارند، اما بدون محدودیت نیز نیستند.
تتر یکی از نمونههای بارز مشکالت استیبلکوینها را نشان میدهد. استیبلکوینهای دارای پشتوانه فیات بهصورت متمرکز اداره میشوند؛ به این معنی که یک سازمان واحد مسئولیت مدیریت آنها را بر عهده دارد. در نتیجه باید اعتماد داشت که آن سازمان به اندازه تمام توکنهایی که صادر کرده، ارز فیات در اختیار دارد.
از آنجایی که تتر هنوز دفاتر حسابرسیشده خود را ارائه نکرده است، بسیاری از افراد معتقدند که این شرکت ارز فیات کافی برای تمام توکنهای خود ندارد. در نتیجه ارزش بازار تتر در اکتبر 2018 بیش از یک میلیارد دلار سقوط کرد.
استیبلکوینها برای رفع این مشکل باید به صورت منظم حسابرسی دفاتر خود را در اختیار سازمانهای مستقل قرار دهند تا روال کارشان شفافیت داشته باشد. به این ترتیب میتوان اطمینان حاصل کرد که این شرکتها قابل اعتماد هستند و وجهه خوبی دارند.
استیبلکوینها دارای پشتوانه فیات باید تمام محدودیتهای ارزهای فیات را رعایت کنند و در نتیجه قابلیت نقدشوندگی آنها کمتر از رمزارزهای عادی است.
این امر بیش از هر چیز در مورد استیبلکوینهای دارای پشتوانه صدق میکند؛ زیرا اگر کسی بخواهد توکنهای خود را به شمش طلا تبدیل کند، باید ماهها منتظر بماند و هزینه سفر به سنگاپور یا هر کشور دیگری که خزانه در آن نگهداری میشود را بپردازد. عالوه بر آن، همیشه این ریسک وجود دارد که ارزش دارایی پشتوانه استیبلکوینها سقوط کند.
برای نمونه به چهارشنبه سیاه در انگلستان یا بحران روبل در روسیه در سال 1998 فکر کنید. اگر چنین اتفاقی برای ارزهای فیات رخ دهد، استیبلکوینهایی که از آنها بهعنوان پشتوانه استفاده میکنند هم دچار بحران میشوند.
استیبلکوینهای دارای پشتوانه رمزارز نیز مشکالت خاص خود را دارند. وابستهبودن این استیبلکوینها به دیگر رمزارزها باعث میشود که در مقابل ناپایداری قیمت، بیشتر آسیبپذیر باشند.
سرنوشت این استیبلکوینها به سرنوشت یک رمزارز خاص )یا مجموعهای از آنها گره خورده و به این معنی است که اگر ارزش آن رمزارزها کاهش پیدا کند، ارزش استیبلکوینها نیز کاهش مییابد. در صورتی که ارزش رمزارز پشتوانه سقوط کند، استیبلکوینهای مبتنی بر آن به صورت خودکار نقد میشوند و در این حالت دیگر اصلا پایدار نیستند. استیبلکوینهای دارای پشتوانه رمزارز یک محدودیت دیگر نیز دارند؛ درک آنها کار سختی است و پیچیدهترین نوع استیبلکوین به حساب می آیند که ریسک اشتباه را به شدت افزایش میدهد.

کپی لینک
نظرت رو اینجا برامون کامنت بزار

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط
معرفی کامل پروتکل Balancer و توکن BAL

روتکل بالانسر (Balancer) یک بازار ساز خودکار (AMM) مبتنی بر اتریوم است که کاربران را قادر می‌سازد تا با تأمین نقدینگی …

بایننس به اتهام فرار مالیاتی و پول‌شویی تحت پیگرد قرار گرفت

بایننس، بزرگترین صرافی ارزهای دیجیتال به اتهام فرار مالیاتی و پول‌شویی تحت پیگرد دولت آمریکا قرار گرفت …

پذیرش بیت کوین در استارباکس رویایی محقق شده

جالب‌ترین خبر برای طرفداران ارز دیجیتال و بیت کوین شاید این باشد که از امروز دیگر شهروندان السالوادور …

بانک کام دایرکت (Comdirect) آلمان ارائه دهنده ETP های رمزنگاری شده به مشتریان

بانک آلمانی Comdirect با حدود سه میلیون مشتری، در حال حاضر 11 محصول مبادله شده با ارزهای رمزنگاری شده …

حساب‌های خود را با کارت اعتباری یا Visa Debit بالا ببرید

خبر خوشی که در روزهای اخیر می‌توانیم شما را از آن مطلع سازیم این است که تیم بیترکس …

آلفرد کلی آینده خوبی برای ارز های دیجیتال در دوران کرونا پیش بینی می کند

آلفرد کلی مدیر شرمت ویزا تخمین می زند که 18 تریلیون دلار هنوز با استفاده از پول نقد و چک هزینه می شود …