مهران بیت

آیا ارز فیات هم به پیچیدگی ارزهای رمزنگاری شده است؟

هر وقت صحبت از ارزهای رمزنگاری شده به میان می‌آید به طور معمول می‌گویند سیستم کارکرد …

مهران خرمی
اخبار ارزدیجیتال
۰۹ شهریور , ۱۴۰۰
1315 بازدید

هر وقت صحبت از ارزهای رمزنگاری شده به میان می‌آید به طور معمول می‌گویند سیستم کارکرد این ارزها بسیار پیچیده و گیج‌کننده است و برای اکثر افراد درک عملکرد آن به خوبی قابل درک نیست. به طور حتم همگی می‌دانیم یک دلار را چطور خرج کنیم، اما تعداد کمی از ما می‌دانیم که سیستم پولی آن چطور کار می‌کند. در مقایسه با سیستم پولی ارز فیات(fiat-currency)، درک رمز ارزها آن‌گونه که تصور می شود سخت و دشوار نیست. کارشناسان حوزه اقتصادی بر این باورند که در مقایسه ارزش‌گذاری ارز فیات و ارزهای رمزنگاری شده هر دو به میزان مساوی به عرضه و تقاضا بستگی دارند.

آشنایی با پیچیدگی‌های ادعا شده از سوی کاربران

هانا هالابوردا(Hanna Halaburda)، به عنوان دانشیار فناوری و آمار مدرسه تجارت می‌گوید:” ارز فیات و ارزهای رمزنگاری شده از جهات گوناگونی پیچیده‌گی‌های مختص به خود را دارند و البته که استفاده از ارز فیات به شکل نقدی قابل درک‌تر است زیرا شما به وضوح می‌بینید چه چیزی دارید یا چه چیزی خرج می‌کنید. در مقابل آن، ارزهای رمزنگاری شده در سیاست‌های پولی ساده هستند اما ممکن است استفاده از آن‌ها پیچیده به نظر برسد.” مثال قابل درک من برای این گفته این است، اگر بخواهید معامله‌ای را با ارز رمزنگاری خود انجام دهید علاوه بر به خاطر سپردن رمز ورود به کیف پول خود، اگر آدرس گیرنده ارز را اشتباه وارد کنید در یک چشم به هم زدن پول شما ناپدید شده و دیگر نمی‌توانید با کسی در مورد بازگردانی آن و رفع این مشکل صحبت کنید. در حقیقت ، درک سیستم پولی ارز رمزنگاری شده بسیار آسان‌تر از ارز فیات است به این دلیل که سقف استخراج بیت کوین و سیاست‌های حاکم بر آن مشخص است، در حالی که سیاست‌های پولی ارز فیات در هر کشور یا منطقه‌ای دیگر دائما در حال تغییر است. به دلیل لایه باز باز بودن و تغییرناپذیری فناوری حوزه بلاک چین، ارز رمزنگاری شده ساختاری شفاف دارد، زیرا دقیقاً می‌توان محاسبه کرد برای مثال تا اکنون چند بیت کوین ضرب شده اما برعکس ساختار ارزهای فیات زیاد روشن نیست زیرا ما نمی‌دانیم دیروز چقدر پول در دنیا چاپ شده است. مدیر ارشد اقتصاد فیلیپ گرادول می‌گوید: ” درک سیستم پولی قدیمی ارزهای فیات بسیار دشوار است زیرا اکثریت مردم هیچ سرنخی از نحوه عملکرد و ساختار آن ندارند درست مثل زمانی‌که پشت فرمان تویوتا نشته‌اید و در حالی که دانشی نسبت به ساختار این ماشین ندارید با آن رانندگی می‌کنید. “

ارز فیات

آیا ارز فیات با ارز رمزنگاری شده تفاوت در ارزش بنیادی دارد؟

ارز فیات به خودی خود ارزشی ندارد بلکه دولت صادر کننده‌ی آن است که به این ارزها ارزش می‌بخشد. ارزهای فیات همگی ارزش اساسی دارند زیرا برای پرداخت مالیات در هر کشور از آن‌ها استفاده می‌شود پس همیشه تقاضا برای تولید آن‌ها وجود دارد. برای مثال ارزش دینار کویت که در حال حاضر ارزشمندترین واحد پولی در دنیا محسوب می‌شود به پشتوانه حمایت دولت کویت دارای ارزش است و در مقابل آن بولیوار ونزوئلا است که به دلیل پشتوانه ضعیف مالی این دولت از بی‌ارزش‌ترین واحدهای پولی ارز فیات در جهان کنونی به شمار می‌رود. در حال حاضر بیت کوین و سایر ارزهای رمزنگاری شده خدماتی را ارائه می‌دهند از جمله معاملات ناشناس به شکل آنلاین که پیش از آن وجود نداشته است و این یکی از ارزش‌های اساسی ارزهای رمزنگاری شده است. پس در نهایت ارزش بنیادی ارز فیات و ارز رمزنگاری شده بر اساس عرضه و تقاضا برای آن‌ها تعیین می شود. برای رقابت هر ارز رمزنگاری شده با ارز فیات، باید چارچوبی ایجاد شود که در کاربران عادی اعتماد به وجود آورد .

منبع: cryptonews

کپی لینک
نظرت رو اینجا برامون کامنت بزار

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط
نگرانی  اروپا در زمینه حریم خصوصی در کریپتوکارنسی

طبق پاسخ به دست آمده از نظرسنجی بانک مرکزی اروپا که اهمیت حریم خصوصی در هر نوآوری پولی در آینده …

هشدار به کاربران ایرانی بایننس؛ با آی‌پی آلمان و آمریکا وارد نشوید!

مدتی است که صرافی ارز دیجیتال بایننس (Binance) محدودیت‌هایی را برای مراجعه کنندگان آمریکایی و آلمانی ایجاد کرده است …

پلیس کره جنوبی در حال تشکیل تیم‌های اختصاصی رمزنگاری

اکنون در کره جنوبی برای مقابله با پیامدهای موج به وجود آمده از تعطیلی‌های ارز دیجیتال که انتظار می‌رود …

معرفی شبکه انتقال Omni

Omni به منظور ساخت توکن بر بستر بلاکچین بیتکوین است. تراکنش های …

معرفی Cryowar، بازی درآمدزای چند نفره ی NFT روی بلاکچین سولانا

کرایووار (Cryowar) یک پروژه ی نوپای بلاکچینی است که قصد دارد نسل بعدی GameFi را …

گرفتگی حجم معاملات استابل کوین( Stablecoin ) با کاهش ارزش ارزهای رمز پایه بیت کوین را به زیر 30000 دلار رساند

قیمت بیت کوین روز سه‌شنبه به منطقه زیر 30000 هزار دلار کاهش یافت و در جلسات معاملات اول …