مهران بیت

بلاک ریوارد چیست؟

ارزهای دیجیتال غیرمتمرکز برای تأیید تراکنش‌ها و حفظ امنیت شبکه، به‌جای اعتماد به نهاد ثالث مانند …

مهدی محمدی
مقالات
۱۲ آذر , ۱۳۹۹
1869 بازدید

در این مقاله به کمک کارشناسان سایت ارز دیجیتال قصد داریم به مفهوم blackreward( پاداش بلاک بپردازیم).

ارزهای دیجیتال غیرمتمرکز برای تأیید تراکنش‌ها و حفظ امنیت شبکه، به‌جای اعتماد به نهاد ثالث مانند بانک، از بلاک چین استفاده می‌کنند. در این بلاک چین‌ها به اشخاصی نیاز است که به‌عنوان اعتبارسنج و سازنده بلاک‌های تراکنش مشارکت کنند. در شبکه‌های مبتنی بر استخراج (اثبات کار) مانند بیت کوین، این وظیفه برعهده ماینرها است که با قدرت سخت‌افزارهای کامپیوتری خود امنیت شبکه را تأمین ‌کنند. در شبکه‌های مبتنی بر اثبات سهام مانند تزوس هم، افراد با اختصاص‌دادن ارزهای خود به شبکه، در کار ساخت بلاک و تأمین امنیت مشارکت می‌کنند. برای اینکه بتوان افراد را ترغیب کرد که در فرایند استخراج و سهام‌گذاری مشارکت‌ کنند، پاداشی برای آنها در نظر گرفته می‌شود که به آن «پاداش بلاک» می‌گویند.

پاداش بلاک در ارزهای دیجیتال اثبات کار

اثبات کار یا همان استخراج (ماینینگ)، در شبکه ارزهای دیجیتال، یک سازوکار امنیتی است با هدف جلوگیری از حملات سایبری به شبکه. در این مکانیزم، هر فردی که بخواهد به‌عنوان ماینر در شبکه فعالیت کند و به کسب درآمد بپردازد، باید قدرت پردازش سخت‌افزارهای خود را به شبکه اختصاص دهد و با آن قدرت پردازش، برای حل یک معادله ریاضی تلاش کند. به این ترتیب، اگر کسی بخواهد به بلاک چین حمله کند، مجبور است قدرت پردازشی بیشتر از بقیه ماینرها داشته باشد که با توجه به تعداد بالای ماینرها، این کار بسیار دشوار خواهد بود و توجیه اقتصادی ندارد.

این مکانیزم در بلاک چین برخی از بزرگترین ارزهای دیجیتال استفاده شده است. بیت کوین، اتریوم، لایت کوین، بیت کوین کش، مونرو و دش تعدادی از این ارزهای دیجیتال هستند.

به‌عنوان نمونه، قدرت پردازش شبکه بیت کوین در زمان به‌روزرسانی این مطلب بیش از ۱۲۵ میلیون تراهش بر ثانیه (TH/S) است. این یعنی اگر کسی بخواهد به بلاک چین بیت کوین حمله کرده و آن را دستکاری کند، مجبور است حداقل ۶۳ میلیون تراهش قدرت پردازش فراهم کند که در دنیای امروز برای یک نفر کاری تقریباً غیرممکن است.

در ادامه به بررسی مفهوم پاداش بلاک در بلاک چین بیت کوین خواهیم پرداخت، اما در بیشتر ارزهای دیجیتال فرایندی مشابه در جریان است.

پاداش بلاک در بلاک چین بیت کوین

پاداش بلاک در شبکه بیت کوین، مقدار بیت کوینی است که با ایجاد هر بلاک (هر ده دقیقه) تولید می‌شود و به ماینر تعلق می‌گیرد. در حال حاضر پاداش هر بلاک ۶.۲۵ واحد بیت کوین است که هر چهار سال یکبار (بعد از استخراج هر ۲۱۰,۰۰۰ بلاک)، طی رویدادی به‌ نام هاوینگ نصف می‌شود.

در شبکه بیت کوین، برای تأیید و افزودن بلاک‌ها به زنجیره، به توان محاسباتی بسیار بالایی احتیاج است. ماینری که توان محاسباتی سخت‌افزارهای خود را در اختیار شبکه قرار می‌دهد، باید برای تأمین این توان محاسباتی، هزینه صرف کند. به این ترتیب، برای ایجاد انگیزه در ماینرها این هزینه‌ها باید پوشش داده شود. شبکه بلاک چین برای پوشش این هزینه‌ها، به استخراج‌کنندگان پاداش می‌دهد.

طبق پروتکل بیت کوین، اولین ماینرِ موفق در ساخت یک بلاک معتبر برای اتصال به بلاک چین، پاداش دریافت می‌کند. این پاداش در ازای هزینه‌‌ی قابل‌توجهی است که ماینر صرف استخراج بلاک می‌کند. بنابراین، علاوه بر کارمزد تراکنش که نسبتا اندک است، ماینر بیت کوین‌های جدیدی را در قالب پاداش دریافت می‌کند.

پاداش بلاک، دو مزیت برای شبکه بیت کوین دارد. مزیت اول این است که انگیزه لازم را به ماینرها می‌دهد تا در ازای کسب پاداش، امنیت شبکه را تأمین کنند. دومین مزیت این است که فرایند پاداش‌دهی در طول زمان باعث در چرخه قرارگرفتن بیت کوین‌های جدید می‌شود و در طول چندین سال، تمام بیت کوین‌ها را وارد چرخه بازار می‌کند.

کپی لینک
نظرت رو اینجا برامون کامنت بزار

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط
آشنایی با روش‌های جدید کسب درآمد از متاورس(metaverse)

متاورس (metaverse) در واقع شبیه به یک جهان موازی است، به شکلی که جهان فیزیکی را با جهان …

معرفی بازی Big Time
معرفی بازی Big Time ۱۴۰۰/۰۹/۲۹

بیگ تایم یک بازی رایگان است که در آن می توانید به کسب درآمد بپردازید. این بازی از نوع …

ریپل به دنبال مدیر برای تعامل با بانک های مرکزی در مورد ارز دیجیتال است

خدمات پرداخت با استفاده از ارز دیجیتال ریپل، به دنبال یک متخصص در ارزهای دیجیتال …

تاریخچه ای مختصر از اندازه بلاک بیت کوین و اهمیت آن

فایلی که اطلاعات آخرین تراکنش ها بر روی شبکه بیت کوین به صورت دائم در آن ثبت میشود را …

بازی Shroom Kingdom | ساخت مراحل بازی هم با شما

اگر در گوگل Shroom Kingdom را جستجو کنید از شما می پرسد آیا منظورتان …

آیا در بازار رقابتی اتریوم موفق شده است از بیت کوین پیشی بگیرد؟

نایجل گرین مدیرعامل شرکت deVere اعلام کرد :” صعود اتریوم به سمت قله‌ی ارزهای دیجیتال …