مهران بیت

تله گاوی چیست؟

در دنیای ارز های دیجیتال از اصطلاحات مختلفی استفاده می شود که آشنایی با این اصطلاحات برای موفقیت در دنیای کریپتوکارنسی ضروری است …

مهدی محمدی
مقالات
۰۶ دی , ۱۳۹۹
52 بازدید

در دنیای ارز های دیجیتال از اصطلاحات مختلفی استفاده می شود که آشنایی با این اصطلاحات برای موفقیت در دنیای کریپتوکارنسی ضروری است.در این مقاله قصد داریم به بررسی مفهوم تله گاوی بپردازیم.

تله گاوی چیست؟

‌تله گاوی (bull trap) یک سیگنال نادرست در تحلیل تکنیکال و معاملات است. این تله زمانی اتفاق می‌افتد که در روندِ نزولیِ یک سهم، شاخص یا ارز دیجیتال، حرکت قیمت برای مدتی تغییر کرده و فعالان بازار را متقاعد می‌کند که روند صعودی شروع شده است؛ اما روند دوباره معکوس و نزولی شده و سطح حمایت قبلی را روبه‌پایین می‎‌شکند. این حرکت قیمتی تریدرها و سرمایه‌گذاران را به دام می‌اندازد و به افرادی که در موقعیت های لانگ گرفته بودند، ضرر وارد می‌کند. از تله گاوی ممکن است به‌عنوان «الگوی شلاقی» نیز یاد شود. متضاد تله گاوی،تله خرسی نام دارد و به حالتی گفته می‌شود که در یک روند صعودی، قیمت‌ها برای مدتی نزولی می‌شوند و سپس دوباره به روند صعودی اصلی بازمی‌گردند. 

چگونه از تله های مختلف مطلع شویم؟

اکنون که دانستید تله های  گاو نر چگونه به نظر می رسد ، در اینجا چند نکته در مورد چگونگی جلوگیری از گیر افتادن آورده شده است.
 

چک کردن حجم

برگشت قیمت واقعی به مقدار قابل توجهی حجم احتیاج دارد. اگر یک واژگونی ناگهانی مشاهده کنید که حجم زیادی پشت آن نیست ، به احتمال زیاد دام است.استفاده از سفارشات ضرر و زیان بخشی مهم در هر استراتژی تجاری موفق است. حتی اگر در مورد یک تجارت کاملاً مطمئن باشید ، بازهم بازار می تواند کاملاً خلاف شما باشد. اگر معامله ای به اشتباه پیش رود ، تعیین میزان ضرر و زیان دقیق با بستن موقعیت مهم است. از دست دادن 1-2٪ سرمایه اولیه شما می تواند نقطه شروع خوبی باشد. عاقلانه است که همیشه از یک دستور ضرر Stop استفاده کنید تا ضررهای احتمالی را در استراتژی تجارت خود وارد کنید و تلاطم احساسی را به حداقل برسانید. انتظار نداشته باشید که بازار به نفع شما بازیابی شود زیرا بسیاری از اوقات ، اینگونه نخواهد شد.

چک کردن اخبار

اخبار ، چه خوب باشد و چه بد ، می تواند تأثیر عاطفی قابل توجهی بر معامله گران بی تجربه بگذارد و منجر به تصمیم گیری های غیر منطقی معاملات در بازار شود. سازندگان بازار این را می دانند و اغلب از اخبار برای شروع دام های گاو نر یا خرس استفاده می کنند. اگر حرکت ناگهانی قیمت با حجم متوسط مشاهده کردید ، قبل از تصمیم گیری در مورد معاملات ، حتما اخبار را بررسی کنید. در بیشتر مواقع ، حرکاتی از این دست صرفاً برای جلب توجه بازرگانان عاطفی طراحی شده اند.

همه می توانند به دام گاو نر بیفتند زیرا تجزیه و تحلیل فنی می تواند لحظه صعودی را نشان دهد. ایده ای مانند FOMO باعث می شود شانس سقوط در تله گاو نر بالاتر باشد. مهمترین چیز در مورد تجارت انجام بی طرفانه آن است. من می فهمم که گفتن آن آسان تر از پیگیری آن است. عواطف بیشتر از آنکه تصدیق کنند ، در هنگام معاملات بر مردم حاکم هستند.

به دنبال واگرایی شاخص قدرت نسبی (RSI) باشید

تله خرسی و گاوی اغلب با واگرایی شاخص قدرت نسبی RSI ادامه می‌یابد. شاخص قدرت نسبی (RSI) کوتاه شده شاخص مقاومت نسبی (relative strength indicator)، یک شاخص حرکت است که قوت و ضعف قیمت دارایی را ترسیم می‌کند.

RSI بین ۰ تا ۱۰۰ نوسان می‌کند. RSI زیر ۳۰ شرایط فروش بیش از حد را نشان می دهد در حالی که RSI بالای ۷۰ نشان دهنده شرایط خرید بیش از حد است. در نمودار وقتی که قیمت افت می‌کند، RSI نیز کاهش می یابد.

واگرایی هنگامی اتفاق می‌افتد که قیمت و RSI در جهت‌های مخالف حرکت می‌کنند و نشان می‌دهد حرکت قیمت دارایی کند است و با حرکت قابل توجهی پشتیبانی نمی‌شود. واگرایی معمولا منجر به حرکت معکوس قیمت در جهت مخالف می‌شود.

با استفاده از RSI می‌توانید از تله ها در امان بمانید.

مثالی از تله گاوی

در این مثال، طی یک فشار فروش شدید قیمت سهم به سرعت افت می‌کند و کف قیمتی سالانه جدیدی را ثبت می‌کند. سپس قیمت به سرعت بازیابی می‌شود و ناحیه مقاومتیِ خط روند را روبه‌بالا می‌شکند. بسیاری از تریدرها و سرمایه‌گذاران با این پیش‌بینی که مقاومت از بین رفته است، اقدام به خرید دارایی می‌کنند. اما قیمت بلافاصله افت شدیدی را تجربه کرده و روند نزولی خود را ادامه می‌دهد. خریدارانی که در دو کندل قبلی موقعیت لانگ گرفته بودند، ضررهای سنگینی را متحمل می‌شوند، مگر اینکه روش‌های مدیریت ریسک را اجرا کرده باشند.

تله گاوی (Bull Trap) چیست؟
تله گاوی در نمودار

تریدر یا معامله‌گر برای اجتناب از گیر کردن در تله گاوی، باید منتظر تأییدیه‌های محکمی باشد و بعد از گرفتن این تأییدیه‌ها وارد معامله شود یا حد ضررهای بسیار نزدیک به خط حمایتی و اندکی پایین‌تر از این خط تنظیم کند.

نتیجه گیری

تله های خرسی و گاوی یکی از رایج ترین مشکلات تجاری در هنگام معامله ارز رمزنگاری شده است. خوشبختانه اگر استراتژی و طرز فکر معاملات ارزهای رمزپایه درستی داشته باشید ، به راحتی می توان ضررهای ناشی از تله را به حداقل رساند.

کپی لینک
نظرت رو اینجا برامون کامنت بزار

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط
چگونه به یک برنامه نویس بلاک چین تبدیل شویم؟

اگر می دانید که صنعت بلاکچین فقط معامله و خرید و فروش توکن و رمزارز نیست …

قدرت رهبری عرصه ماینینگ از چین گرفته می شود؟

با توجه به این که علاقه و تلاش کشور های مختلف در زمینه ماینینگ در حال افزایش است ممکن …

کیف پول بیت کوین چیست؟

کیف پول بیت کوین یک برنامه نرم افزاری است که بیت کوین در آن ذخیره می شود. از نظر فنی …

منظور از اثبات کار (PoW) چیست؟

برای آنان که کم یا زیاد در مورد بلاکچین، رمزارزها، متاورس یا مورد مشابه دیگری مطالعه  می کنند …

۱۰ دلیل بنیادین برای رسیدن اتر به ۱۰,۰۰۰ دلار

اتریوم در طول هفته گذشته با میانگین رشد روزانه ۵ درصد روند صعودی خود را دنبال کرد. هم‌اکنون هر واحد اتر (ETH) با قیمت …

پالیگان | راهکاری برای حل مشکل مقیاس پذیری اتریوم

اگر تا به حال از بازی های درآمدزای بلاکچینی استفاده کرده باشید، احتمالا مشاهده کرده اید که …