مهران بیت

همه چیز درباره پولکادات

Polkadot توسط Parity Technologies ، به رهبری گاوین وود و جوتا اشتاینر ، دو مدیر سابق Ethereum ساخته شده است …

مهدی محمدی
مقالات
۰۳ دی , ۱۳۹۹
1783 بازدید

Polkadot توسط Parity Technologies ، به رهبری گاوین وود و جوتا اشتاینر ، دو مدیر سابق Ethereum ساخته شده است. این پروژه همچنین توسط بنیاد Web3 پشتیبانی می شود ، سازمانی که از نزدیک با هم همکاری می کند و بودجه ، حمایت ، تحقیق و همکاری را در اختیار پروژه قرار می دهد.

بستری برای ساخت برنامه‌های کامپیوتری غیرمتمرکز بدون خطر توقف یا دستکاری، تراکنش‌های فوق‌ سریع و ارزان، رقیب اتریوم، یک شبکه با هزاران بلاکچین و ارز دیجیتالی که در رتبه‌های بالای بازار قرار گرفته است و سرمایه‌گذاران زیادی منتظر جهش نجومی آن هستند؛ همه این عناوین مربوط به پولکادات (Polkadot) هستند.

Parity در سال 2015 تاسیس شد. در ابتدا ، کار بر روی نرم افزار گره برای Ethereum ، به نام مشتری Parity Ethereum ، آغاز شد. این شرکت به تدریج پشتیبانی از آن پروژه را متوقف کرده و اجازه داد تا روی Polkadot و یک پروژه مرتبط با آن ، Substrate تمرکز کند.توسعه در نوامبر 2017 آغاز شد ، زمانی که توسعه دهندگان اولین کد را در Github منتشر کردند.

پولکادات چیست؟

همانطور که در بالا ذکر شد ، طراحی Polkadot برای پشتیبانی از چندین زنجیره است. این فقط یک بلاکچین منحصر به فرد نیست. رویکرد آن چندین مزیت دارد:

مقیاس پذیری: Polkadot از چندین زنجیره بلوک از طریق مکانیزمی به نام ”خرد کردن” یا parachains پشتیبانی می کند. این قابلیت اجازه می دهد تا معاملات به طور کارآمد و موازی پردازش شوند. به بیان ساده، فناوری بلاک چین به شکلی که امروزه وجود دارد، نمی‌تواند تعداد تراکنش‌هایی را که در جهان غیرمتمرکز پیش‌بینی شده‌اند، به طور کامل اجرا کند. در واقع، شبکه‌های بلاک چینی قادر به پردازش تعداد محدودی تراکنش در ثانیه هستند.

پولکادات یک شبکه چند زنجیره‌ای مجهز به فناوی شاردینگ (Sharding) است، که می‌تواند بسیاری از تراکنش‌ها را در چندین زنجیره به صورت موازی پردازش کرده و تنگناهایی را که در شبکه‌های دیگر رخ می‌دهد، به طور کامل برطرف کند. این قدرت پردازش موازی به طور قابل ملاحظه‌ای مقیاس‌پذیری را بهبود بخشیده و شرایط مناسبی را برای افزایش پذیرش بلاک چین به عنوان یک تکنولوژی جهانی و رونق آن در آینده به وجود می‌آورد.

قابلیت همکاری: parachains و برنامه های مختلف Polkadot به لطف طراحی قابل انطباق پروژه و سازگاری بین زنجیره ها می توانند اطلاعات و عملکردها را به اشتراک بگذارند.

تخصص: هر پاراچین Polkadot می تواند متناسب با یک مورد خاص یا کاربرد خاص باشد. به روزرسانی Polkadot را می توان بدون سخت افزارهای وقت گیر و تفرقه انگیز ارتقا داد. ویژگی های جدید را می توان بدون تعمیرات اساسی شبکه به طور کامل اضافه کرد.

ساختار پولکادات

  • ریلِی چین (Relay Chain): شبکه اصلی پولکادات است که تمام بلاک چین های جداگانه به آن متصل می‌شوند.
  • پاراچین (Parachain): که مخفف عبارت “زنجیره‌های موازی” (Parallelized Chains) است، بلاک چین‌های تک زنجیره‌ای را به صورت موازی و از طریق شبکه Polkadot اجرا می‌کند.
  • بریج چین (Bridge Chain): این زنجیره، برای اتصال زنجیرهایی طراحی شده است که از پروتکل‌های گاورننس (Governance یا همان نظردهی پولکادات استفاده نمی‌کنند.

پروژه های مبتکی برپولکادات

با توجه به ساخت اکوسیستم جدید پولکادات که توانایی رقابت با بلاک چین اتریوم را نیز دارد، امروزه سرمایه‌گذاران زیادی مشتاق ساخت پروژه های ساخته شده توسط پلتفرم Polkadot هستند. سرعت تحول در صنعت blockchain رو به افزایش است. اتریوم، دومین بلاک چین برزگ از نظر ارزش بازار است که بیشترین میزان توسعه و ساخت پروژه‌ها را از سال 2015 (93 – 94) در دست دارد. با این وجود، سال 2020 (98 – 99) شاهد روی کار آمدن یک رقیب قدرتمند (یعنی پولکادات) برای Ethereum بوده‌ایم. این پروژه که شبکه اصلی خود را در ماه مه (اردیبهشت) راه‌اندازی کرد، بلاکچین نسل سومی است که قابلیت مقیاس‌پذیری بیشتری از شبکه اتریوم داشته و از ارزش بازار 3.5 میلیارد دلاری برخوردار است.

مقیاس‌پذیری پولکادات تا حدی مربوط به این است که امکان اسقرار بلاک چین را برای پروژه های مختلف فراهم کرده و اصطلاحا “پاراچین‌های (parachains)” دارای قابلیت قرارداد هوشمند را به “ریلی چین (relay chain)” اصلی آن متصل می‌کند. طرفداران این پلتفرم معتقدند که پولکادات ارزان‌تر و سریع‌تر از بلاک چین اتریوم است.

هم‌اکنون،حدود 253 پروژه (از پل‌های بیت کوین و اتریوم گرفته تا ایجاد اکوسیستم امور مالی غیر متمرکز یا دیفای (DeFi)) روی پولکادات در دست اجرا است. برخی از آنها قبلا نیز مورد توجه سرمایه‌گذاران قرار گرفته‌اند که از میان آنها می‌توان به پروژه شرکت KR1 اشاره کرد. شرکت دارایی‌های دیجیتال مستقر در جزیره من (Isle of Man) در هفته گذشته اعلام کرد که پیش از این، بازده پانزده برابری سرمایه اولیه خود را در Polkadot دریافت کرده است. جرج مک‌دانا (George McDonaugh)، بنیان‌گذار شرکت KR1، گفت:

بازار نیز به وضوح پتانسیل اکوسیستم بحث‌برانگیز پروژه های مبتنی بر فناوری پولکادات را درک کرده و به عملکرد آنها واقف است.

شرکت KR1 تنها سرمایه‌گذار علاقه‌مند به اکوسیستم در حال رشد پولکادات نیست. در ماه سپتامبر (شهریورماه 99) کمپانی توسعه دارایی‌های دیجیتال راک‌ایکس (RockX) یک برنامه سرمایه‌گذاری 20 میلیون دلاری را در حمایت از پروژه های مبتنی بر پروتکل Polkadot راه‌اندازی کرد. بودجه‌ای که در توکن این شبکه یعنی دات (DOT) برای هر یک از پروژه ها در نظر گرفته شده، معادل 500،000 دلار است. قرار است RockX در ازای پروژه‌های پشتیبانی شده، توکن یا سهام دریافت کند.

آقای الکس لام (Alex Lam)، بنیانگذار شرکت راک‌ایکس از سال 2013 (1391) در فضای رمزنگاری بوده و همچنین شرکت استخراج بیت کوین راک ماینر (RockMiner) را اداره می‌کند. وی درباره شرکت راک‌ایکس گفت:

این حقیقت که پروژه های پولکادات در ساخت و توسعه فنی متمرکز هستند، آن را به یک انتخاب طبیعی و مناسب تبدیل می‌کند.

آقای لام گفت که این شرکت دو نوع پروژه را در Polkadot مورد هدف قرار داده است: اولا، پروژه‌هایی که اجزاء ضروری بلاک چین را به وجود می‌آورند (مانند زیرساخت‌هایی که برای شبکه اتریوم پذیرفته شده‌اند و می‌توانند کاربران و توسعه‌دهندگان را جذب کنند). دوما، مواردی که بر “قابلیت‌های منحصربفرد پولکادات نظیر گاورننس داخلی و ریلی چین‌هایی (relay chain) که برای تسهیل انتقالات میان زنجیره‌ای، سرعت بیشتر معاملات و هزینه‌های کمتر متمرکز هستند.”

نحوه خرید پولکادات

بهترین راه برای خرید پولکادات این است که به یک سایت صرافی ارز دیجیتال مراجعه کنید. اگر ساکن ایران هستید برای خرید دات می‌توانید از یکی از دو روش زیر استفاده کنید:

  • خرید مستقیم پولکادات از سایت‌های ایرانی با ریال و کارت بانکی
  • خرید بیت کوین یا تتر از سایت‌های ایرانی با ریال و کارت بانکی و سپس تبدیل آن به پولکادات در صرافی‌های خارجی مانند بایننس

اگر می‌خواهید از سایت‌های ایرانی مستقیماً پولکادات بخرید، می‌توانید با جستجو در گوگل آنها را پیدا کرده و پس از ثبت‌نام و احراز هویت، به‌طور مستقیم با کارت بانکی خود پولکادات بخرید.

با این حال، از آنجایی که اغلب سایت‌های ایرانی پولکادات را در فهرست ارزهای خود ندارند و یا هزینه تمام‌شده خرید در این سایت‌ها بالا است، بیشتر سرمایه‌گذاران از روش دوم استفاده می‌کنند؛خرید بیت کوین یا تتر از سایت‌های داخلی و سپس تبدیل آن به پولکادات در صرافی‌های خارجی ارز دیجیتال مانند بایننس.

جمع بندی

Polkadot یک پروژه امیدوار کننده است. با توجه به اینکه بسیاری از توسعه دهندگان برنامه ها به دنبال راه هایی برای جلب مخاطبان بیشتر هستند و با توجه به وجود بلاکچین های مختلف ، این پلتفرم می تواند برای بسیاری مفید واقع شود. موقعیت رده بالای بازار DOT توکن همچنین می تواند برای اعتبار پروژه مفید باشد. با این حال ، برخی از موارد نیز وجود دارد: مشکلات Polkadot در مدیریت رمزها ، همراه با این واقعیت که سیستم عامل های بیشتری وجود دارد ، می تواند میزان پذیرش شبکه را محدود کند.

کپی لینک
نظرت رو اینجا برامون کامنت بزار

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط
قیمت بیت کوین برای اولین بار از سی هزار دلار بالا رفت

بیت کوین سال ۲۰۲۰ را با عملکرد بی‌نظیری به پایان رساند و حالا با ورود به ۲۰۲۱ همچنان به رکوردشکنی …

همه چیز در مورد صرافی Paxful

صرافی Paxful توسط دو توسعه دهنده معروف به نام‌های «Arthur Schaback» و «Ray Youssef » در سال …

در چه مواردی صرافی‌ها مجاز به مسدود کردن وجوه رمزنگاری کاربران هستند؟

حتما برای افراد ماهر در حوزه رمزنگاری نیز پیش آمده است که وارد حساب خود شوند و متوجه شوند …

کشف 32 دستگاه ماینر توسط مرزبانان هنگ درگز

به گزارش مهران بیت وبه نقل از فارس سرهنگ فرج قنبری اظهار کرد: در پی اخبار واصله …

کیف پول لجر بلو ( به انگلیسی  Ledger Blue) چیست؟

کیف پول دیجیتالی لجر بلو از نظر ساختار ظاهری به شکل یک تلفن همراه با صفحه نمایش بزرگ …

چگونه تحلیل های تکنیکی وفاندامنتالی(پایه ای) را با هم هماهنگ کنیم؟

تحلیل یکی از مهمترین بخش های بازار سرمایه است که به وسیله آن می توان سهام یک شرکت …