مهران بیت

یک NFT دینامیک (Dynamic NFT) دقیقا به چه معناست؟

کلمه ی غیرقابل معاوضه کم و بیش به معنای بی نظیر یا بی همتاست. مثلا …

مهدی محمدی
NFT
۱۰ آذر , ۱۴۰۰
1465 بازدید

کلمه ی غیرقابل معاوضه کم و بیش به معنای بی نظیر یا بی همتاست. مثلا یک بیتکوین معاوضه پذیر است و می توان آن را با یک بیتکوین دیگر معاوضه کرد و در واقع باز هم شما همان یک بیتکوین را دارید. اما یک کارت بی همتا در واقع غیر قابل معاوضه است. اگر آن را با یک کارت بی همتای دیگر معامله کردید، شما حالا چیزی متفاوت از قبلی را دارید.

بیشتر NFTها قسمتی از بلاک­چین اتریوم هستند که یک رمزارز است. چیزی شبیه بیتکوین یا دوج­کوین اما بلاک­چین آن از NFTها هم پشتیبانی می کند. این NFTها قدری داده های اضافی با خود دارند که کاربرد آنها را بسیار متفاوت از یک سکه ی اتریوم می کند.

بیشتر مردم این معنا از NFTها را در ذهن دارند: هنر دنیای دیجیتال. البته یک قطعه هنری NFT به قیمت 69 میلیون دلار به فروش رفته است. اما این همه ی ماجرا نیست.

یک NFT ایستا یعنی یک NFT با ویژگی ها و داده های دائمی تغییرناپذیر ثبت شده در بلاک­چین. یک NFT ایستا را نمی توان تغییر داد. اما از سوی دیگر NFT پویا یا دینامیک، یک NFT با ویژگی ها و داده هایی است که می تواند به طور مداوم از طریق داده های خارجی تغییر کند. به عنوان مثال یک کارت بازرگانی ایستای یک بازیکن بیسبال آمار آن بازیکن را در طول یک فصل منعکس می کند اما ان اف تی دینامیک می تواند به طور مستمر در طول فصل آمار خود را به روز کند.

پیشرفت بعدی در صنعت NFT ورود به مرحله ی دینامیک است

دینامیک دقیقا یعنی چه؟ NFTهای دینامیک  (Dynamic NFTs) بنا بر اطلاعات جدید و بیرونی تغییر می کنند. بگذارید مثالی را با هم مرور کنیم. شما یک کارت NFT یک بازیکن بسکتبال راکی را دارید. بر حسب تصادف او عملکرد بسیار خوبی از خود به نمایش می گذارد و بهترین بازیکن فصل می شود. حالا کارت شما ارتقا یافته و به کارت شما برچسب بهترین بازیکن با یک خط طلایی اضافه می شود. این NFT ارتقا یافته و حالا NFT دیگری شده است. اما متوجه شدید قسمت واقعا مهم ماجرا کجاست؟

داده های روی بلاکچین از اطلاعاتی از جهان واقعی تاثیر پذیرفتند. در حالت معمولی داده های دو جهان همیشه جداگانه نگهداری می شوند. اما حالا آنها با هم تعامل دارند. بیایید یک توضیح سریع و خلاصه در این مورد را ببینیم:

اوراکل­ها: نرم افزاری هستند که به بلاک­چین اجازه می دهند تا از داده های جهان واقعی هم استفاده کنند. اما داشتن تنها یک اوراکل سیستم را در معرض خطر قرار می دهد زیرا تمام هدف بلاک­چین غیرمتمرکز بودن آن برای همه چیز است. اگر فقط یک نقطه ی اتصال قابل قطع شدن در کار باشد چه بلایی بر سر این هدف می­آید؟

Chainlink: این مشکل را بر طرف کرده است. چین­لینک شبکه ای از اوراکل های غیرمتمرکز است. حالا با در دسترس بودن چین­لینک بلاک­چین می تواند از اطلاعات دنیای واقعی بدون به خطر انداختن مفهوم عدم تمرکز استفاده کند.

اینفوگرافی nft

 

گشودن درهای جدید به روی دنیای NFT

مزیت اصلی این دنیا قراردادهای هوشمند است. قراردادهای هوشمند برنامه هایی هستند که روی بلاکچین نگهداری می شوند و وقتی شرایط از پیش تعریف شده محقق شوند، اجرا می شوند. یک مثال ساده: بر فرض مثال شما یک دوره ی آموزشی را آغاز می کنید. در ابتدای امر یک NFT به شما داده می شود. هر بار که شما پیشرفتی حاصل می کنید، در انتهای دوره شما یک NFT کامل خواهید داشت یا همان گواهی پایان دوره.

فرصتهای زیادی حول این تکنولوژی وجود دارد.

شرکت پیشگام حوزه ی NFTهای دینامیک: Ether Cards

Ether Cards اخیرا در بین کاربران به خاطر NFTهای دینامیک خود محبوب شده است. آنها با بازیکن بسکتبالی به نام LaMelo Ball همکاری کرده اند تا یک NFT دینامیک برای او بسازند.

7 فرصت بزرگ برای Dynamic NFT

صنعت بازی: یک آیتم داخلی بازی که با رسیدن به هر مرحله ی جدید ارتقا می یابد.

پاسپورت/ هویت: اعتبار شخصی را بسنجید و اطلاعات خود را مدیریت کنید.

7 فرصت بزرگ برای Dynamic NFT

صنعت بازی: یک آیتم داخلی بازی که با رسیدن به هر مرحله ی جدید ارتقا می یابد.

پاسپورت/ هویت: اعتبار شخصی را بسنجید و اطلاعات خود را مدیریت کنید.

 

کپی لینک
نظرت رو اینجا برامون کامنت بزار

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط
فراهم شدن امکان اخذ مجوز برای استخراج در ایران

استخراج‌کنندگان ارز دیجیتال در ایران از این لحظه می‌توانند برای ثبت دستگاه‌های استخراج به‌منظور رفع مشکل قاچاق‌ بودن …

وزیر اطلاعات ترامپ درباره سلطه چین به ارز های دیجیتال هشدار داد

هشدار های جامعه اطلاعاتی ایالات متحده نگرانی ها را درباره ادامه تسلط چین در فضای ارز دیجیتال افزایش داده است. مدیر اطلاعات ملی ایالات متحده …

در جعبه ترزو مدل1 (به انگلیسی Trzor Model One) چه قطعاتی قرار داده شده است؟

در دنیای امروزی کیف پول سخت افزاری ایمن‌تر و پرکاربردتر از کیف پول‌های سنتی است. کیف پول تِرزور  …

کشف ۳۰ میلیاردی دستگاه استخراج بیت کوین غیرمجاز در شهرستان البرز

به گزارش مهران بیت و به نقل از روابط عمومی فرماندهی انتظامی استان قزوین سردار مهدی حاجیان …

دوج‌ کوین از ۰.۶ دلار عبور کرد؛ حرکت بعدی چیست؟

پس از رکورد زنی مداوم دوج کوین، به نظر می‌رسد صعود این ارزدیجیتال توقف ناپذیر است. این ارزدیجیتال که …

دیدگاه دولت بایدن درباره ارز های دیجیتال چیست؟

کاندید وزیر خزانه داری دولت بایدن،جانت یلن، اخیراً رویکردی نسبتاً سنجیده را ارائه داده و افکار خود را در مورد ارزهای دیجیتال …