مهران بیت

قدرت رهبری عرصه ماینینگ از چین گرفته می شود؟

با توجه به این که علاقه و تلاش کشور های مختلف در زمینه ماینینگ در حال افزایش است ممکن …

مهدی محمدی
اخبار ارزدیجیتال
۲۵ آبان , ۱۳۹۹
1642 بازدید

با توجه به این که علاقه و تلاش کشور های مختلف در زمینه ماینینگ در حال افزایش است ممکن است شاهد به چالش کشیده شدن چین غول ماینینگ جهان شویم.چین با معادن و استخرهای بزرگ، نیروی کار سریع، ارزان و با در اختیار داشتن اکثریت توان هش جهانی، به یک غول در اکوسیستم استخراج بیت‌کوین تبدیل شده است.

چین با معادن و استخرهای بزرگ، نیروی کار سریع، ارزان و با در اختیار داشتن اکثریت توان هش جهانی، به یک غول در اکوسیستم استخراج بیت‌کوین تبدیل شده است. بنابراین، آیا باید عملیات استخراج را فقط در این کشور راه‌اندازی کرد؟ آیا جوانب مثبت این کار بیشتر از جوانب منفی آن است؟ آیا چین درواقع تهدیدی برای اکوسیستم بیت‌کوین است؟ در این مقاله به بررسی وضعیت استخراج در چین می‌پردازیم.

اصول اولیه استخراج

در ابتدای عمر بیت‌کوین، می‌توانستید به‌سادگی با استفاده از لپ‌تاپ خود این رمزارز را استخراج ‌کنید یا چند ماینر در خانه خود راه‌اندازی کنید تا الگوریتم هش را اجرا کنند. اما با روشن شدن ماینرهای بیشتر و افزایش سختی استخراج بیت‌کوین، برای حل معادلات و بهره‌مندی از پاداش، به سطح بالاتری از توان محاسبات و برق نیاز بود.

فقط تعداد مشخصی بیت‌کوین قابل ‌استخراج است (21 میلیون واحد). بنابراین با گذشت زمان، استخراج آن‌ها دشوارتر می‌شود. ماینرها همچنان به سخت‌افزارهای بهتر و سریع‌تری احتیاج دارند که برق بیشتری مصرف می‌کنند. امروزه، عملیات استخراج به دیتاسنترهای بزرگی منتقل می‌شود که هزاران ماینر به‌طور شبانه‌روزی در آن فعالیت می‌کنند.

آیا چین می‌تواند همچنان در اوج بماند؟

هرکسی که بخواهد یک تأسیسات استخراج با مقیاس بزرگ راه‌اندازی کند، به‌طور فزاینده‌ای به دنبال یافتن یک مکان در کشورهای شمال اروپا، کانادا و ایالات‌متحده است. اگرچه این مناطق ممکن است هزینه‌های شروع و هزینه‌های نگهداری بالاتری داشته باشند، اما اثبات شده که برق پایدار و مقرون‌به‌صرفه یک مزیت بزرگ است. به علاوه، این مناطق از نظر سیاسی ثبات بیشتری دارند، بنابراین تهدید کمتری وجود دارد که دولت روزی تصمیم بگیرد که تمام عملیات استخراج را تعطیل کند. در حقیقت، کانادا در طی همه‌گیری بیماری کرونا، عملیات ماینینگ را «خدمات ضروری» خواند.

این امر به دلیل تغییر مکان توان هش جهانی اتفاق افتاده است. بر اساس گزارش اخیر، قدرت هش که در سایر نقاط جهان در حال رشد بوده، در چین در مقایسه با سال گذشته در حال کاهش است.

دلیل دیگر این کاهش ضربه خوردن ماینینگ چین در سال 2020 میلادی است. همه‌گیری بیماری کرونا زنجیره‌های تأمین را مختل کرد و باعث شد ارسال سخت‌افزار جدید به مراکز داده به‌طور قابل‌توجهی به تأخیر بیفتد. در صنعتی که هر دقیقه آن مهم است، استفاده از ماینرهای قدیمی و کندتر حتی برای یک روز بیشتر به معنای از دست دادن پول و سود است. علاوه بر این، قوانین قرنطینه چین باعث اختلال بیشتر در عملیات استخراج شد.

سومین هاوینگ بیت‌کوین نیز که در ماه مه گذشته اتفاق افتاد، پاداش استخراج را به نصف کاهش داد و ماینرها را مجبور به ارتقای قابل‌توجه سخت‌افزارهای خود برای ادامه رقابت کرد. از آن‌جا که برای استخراج همان مقدار بیت‌کوین یک سال قبل، توان هشی دو برابر بیشتر نیاز است، عملیات استخراج نه ‌تنها نیاز به به‌روزرسانی داشت، بلکه هزینه‌های انرژی آن‌ها نیز باید به‌صرفه می‌شد. پس از هاوینگ، بسیاری از ماینرها در سراسر جهان خاموش شدند، زیرا این کار دیگر سودی نداشت.

از همه مهم‌تر، فصل بارانی امسال باعث جاری شدن سیل در استان سیچوان و کمبود برق شد که تا 20 درصد نرخ هش این منطقه را کاهش داد.

باوجود این عقب‌گردهای چشم‌گیر، مطمئناً قدرت استخراج در چین باری دیگر بر خواهد گشت. اما با توجه به تشویق به استخراج بیت‌کوین در دیگر نقاط جهان و با ثبات سیاسی بیشتری که در سایر نقاط وجود دارد، ممکن است به‌زودی شاهد به چالش کشیده شدن جایگاه چین به‌عنوان غول این صنعت باشیم.

کپی لینک
نظرت رو اینجا برامون کامنت بزار

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط
معرفی نئون دیستریکت (Neon District)

از زمان موفقیت Axie Infinity، بازی‌های مبتنی بر NFT بیشتر و بیشتر شده اند. بیشتر بازی ها …

معرفی بازی Farmers World| درآمدزایی با اندکی سرمایه گذاری

کشاورزی همیشه لذت بخش و درآمدزا بوده، چه از نوع واقعی و چه مجازی در قالب بازی های بلاکچینی …

چطور السالوادور توانست یک کشور پیشگام برای بیت کوین مبدل شود؟

قدم جسورانه‌ی السالوادور به آینده با تبدیل شدن به اولین کشور جهان که بیت کوین را قانونی کرد …

کیف پول لجر نانو اس چیست؟

کیف پول لجر نانو اس در سال 2019 از سوی شرکت لجر به جهان معرفی شد با این تعریف که یک کیف پول …

کشیده شدن ترمز بیت کوین

به گزارش مهران بیت و به نقل از سی ان بی سی تردید معامله گران نسبت به توانایی بیتکوین …

کارشناسان رمزنگاری پیش‌بینی می‌کنند که قیمت بیت کوین تا دسامبر سال 2025 به مبلغ 318،417 دلار افزایش یابد

تعدادی از متخصصان رمزنگاری پیش‌بینی کرده‌اند که قیمت ارز بیت کوین تا دسامبر سال 2025 به مبلغ …