مهران بیت

چند مورد از کاربرد های بلاک چین

بلاک چین فناوری است که بدون شک صنعت های آینده را متحول خواهد کرد و نقش های …

مهدی محمدی
مقالات
۰۴ آذر , ۱۳۹۹
1546 بازدید

بلاک چین فناوری است که بدون شک صنعت های آینده را متحول خواهد کرد و نقش های بسیاری در زندگی ما خواهد داشت.در این مقاله قصد داریم با کمک کارشناسان قبضینو چند مورد از کاربرد های مهم بلاک چین آشنا شویم.

موسیقی

استارت آپ های بلاک چینی به دنبال راه هایی هستند تا خواننده یا آهنگ ساز، پول خود را مستقیما از طرفداران و مخاطبان خود استفاده کنند بنابریان دیگر نیازی به از دست دادن درصد زیادی از سود و پرداخت آن به پلت فرم ها یا شرکت های ضبط موسیقی وجود ندارد. حتی اگر با استفاده از بلاک چین موسیقی هم ارسال کنید میتوانید بفهمید که چند نفر آن را گوش کرده اند یا چند بار ارسال شده است. همه سوابق کاملا ثبت می شوند.

خیریه ها

فناوری بلاک چین موجب ایجاد اعتماد نسبت به موسسات خیریه میشود. بسیاری از افراد بر این باورند که خیریه ها سرسری و بیش از حد خرج می کنند به همین دلیل خیلی به آن ها کمک نمی کنند. با وجود بلاک چین دیگر مداخله ها یا هزینه های اضافی کاهش می یابد و کمک ها مستقیما به دست فرد می رسد. با استفاده از این فناوری همه کمک ها میتوانند ردیابی شوند و کمک ها شفاف سازی می شوند.

انتخابات دیجیتال

بعضی انتخابات ها توسط کاغذ های رای دهی یا روی کامپیوتر هایی با نرم افزار های امن و مخصوصی اجرا می شوند. شیوه های رای دهی قدیمی هزینه مالی خیلی بالایی دارند و رای دهی های دیجیتال نیاز به سطح امنیت بالایی دارند. در سال های اخیر بسیاری از کشور ها رای گیری های دیجیتالی را کنار گذاشته اند و دوباره رای گیری های خود را به صورت کاغذی انجام می دهند، چرا که خطر دستکاری آرا به دست هکر ها وجود داشت. برای حل این مشکل می توان از فناوری بلاک چین استفاده کرد، بنابریان هر رای به عنوان یک داده و یا یک هش مخصوص ثبت می شود و دیگر امکان دستکاری آن وجود ندارد. یک شرکت سوئیسی روی چنین سیستمی کار می کند و کاملا به صورت Open Source خواهد بود. اما مسئله مهم چالش ها در این زمینه است. اول باید هویت رای دهندگان تشخیص داده شود بدون اینکه امنیت اطلاعاتی آن ها به  خطر بیفتد دوم اگر به افراد این امکان را بدهید تا با کامپیوتر های شخصی یا موبایل هایشان رای دهند باید وارد این حساب ها شوید و ممکن است در سیستم های آن ها بدافزار هایی نیز وجود داشته باشد. 

خودروها

آیا تاکنون درباره کلاهبرداری به وسیله کیلومتر شمار ها چیزی شنیده اید؟ کلاهبرداران با دستکاری کیلومتر شمار ها می توانند مسافت پیموده شده را دست کاری کنند و ماشین کارکرده را با عنوان ماشین نو به شما بفروشند. مراجع قانونی برای حل این مشکل تصمیم گرفتند مسافت پیموده شده ماشین ها را زمانی که برای معاینه فنی مراجعه می کردند ثبت کنند اما این روش کافی نبود. به جای آن می توانیم کیلومتر شمارهای جدید را جایگزین قدیمی ها کنیم. کیلومتر شمارهایی که به شبکه اینترنت متصل باشند و مسافت پیموده شده را در بلاک چین ذخیره کنند. این کار یک گواهی امن و دیجیتال برای هر ماشین ایجاد می کند و با توجه به اینکه از بلاک چین استفاده می کنیم هیچکس نمی تواند این اطلاعات را دستکاری کند و همه اعضای شبکه می توانند سابقه یک ماشین را مشاهده کنند. این ایده توسط یک آزمایشگاه اینترنت اشیا ( IOT : Internet Of Things ) به نام Boch’s گسترش پیدا کرد و اکنون روی ۱۰۰ ماشین در آلمان و سویس در حال آزمایش است.

صنایع غذایی 

صنایع مواد غذایی می توانند از تکنولوژی بلاک چین به خوبی استفاده کنند و محصولات را از لحظه برداشت محصول تا مرحله ساخت و رسیدن به دست مشتری دنبال کنند. هر ساله حدود ۴۲۰ هزار نفر به دلیل بیماری هایی که از طریق مواد غذایی منتقل می شوند جان خود را از دست می دهند. تا جدا سازی و نگهداری مواد غذایی در محیط مناسب زمان زیادی صرف می شود و این موضوع مشکلات عمده ای را ایجاد می کند. به کمک بلاک چین می توانیم یک گواهی دیجیتال معتبر برای هر ماده غذایی تهیه کنیم. این گواهی همه اطلاعات مهم از جمله زمان و محل تولید تا محل نگهداری یا نحوه انتقال آن را نشان می دهد. بنابراین اگر آلودگی وجود داشته باشد میتوانیم فورا آن را تشخیص دهیم و آن را مرجوع کنیم. حتی میتوانیم بفهمیم که آیا افراد دیگری نیز این غذای آلوده را خریداری کرده اند؟

 

کپی لینک
نظرت رو اینجا برامون کامنت بزار

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط
فکر می‌کنید چرا بیت کوین از بحران‌های بازار سهام در امان مانده است؟

این واقعیت که بیت کوین با منابع مالی سنتی ادغام نمی‌شود و سرمایه گذاران آن مجبور به فروش …

آیا تگزاس در رمزنگاری دنباله‌رو السالوادور می‌شود؟

امروزه در ایالات متحده این سوال ذهن همگان را به خود مشغول کرده است که آیا تگزاس در رمزنگاری

دوست دارید با اس دی آر (SDR)  و کارهایی که انجام می‌دهد آشنا شوید؟

اس دی آر (SDR) در سال 1969 میلادی با تصمیم صندوق بین المللی پول با این هدف که به عنوان …

آیا کیف پول کیپ‌کی (به انگلیسی Keep‌Key)سوئیسی‌ها کارآمد است؟

کیپ‌کی یک کیف پول سخت افزاری ساخت سوئیس برای مبادلات رمزنگاری با قیمت حدود …

در نقاط مختلف جهان ارزهای رمزنگاری شده چگونه تنظیم می‌شوند؟

همچنان در جهان مفاهیم ارز دیجیتال یک دنیای نسبتاً جدید تلقی می‌شوند که بانک‌های مرکزی …

همه چیز در مورد صرافی Paxful

صرافی Paxful توسط دو توسعه دهنده معروف به نام‌های «Arthur Schaback» و «Ray Youssef » در سال …