مهران بیت

حمله 51 درصدی چیست؟

مانی می گوییم در یک شبکه حمله 51 درصدی رخ داده است که یک کاربر بتواند بیش از 50 درصد قدرت پردازش …

مهدی محمدی
مقالات
۱۶ دی , ۱۳۹۹
1602 بازدید

زمانی می گوییم در یک شبکه حمله 51 درصدی رخ داده است که یک کاربر بتواند بیش از 50 درصد قدرت پردازش شبکه را از آن خود کند.

بلاک چین‌های بزرگی مانند شبکه بیت کوین و اتریوم، از نظر امنیت در مقابل حملات مقاوم‌ترند. شبکه بلاک چین شامل نودهایی است که تراکنش‌ها را ایجاد و اجرا می‌کنند. ماینرها تراکنش‌های تایید شده را به بلاک‌های زنجیره اضافه می‌کنند. در این حین اگر عامل خاصی کنترل بخش قابل توجهی از شبکه را به دست بیاورد، امنیت بلاک چین به خطر می‌افتد. اگرچه شبکه بیت کوین یکی از کامل ترین و امن ترین شبکه های موجود در بلاکچین است اما از لحاظ تئوری، تمام شبکه ها یک یا چند راه نفوذ دارند و بلاکچین نیز از این قاعده مستثنی نیست. هکرها دائما در کمین و در پی یافتن راهی برای آسیب زدن و استفاده از باگ های هر شبکه و سوء استفاده از آن هستند.

حمله 51 درصدی چگونه رخ می دهد؟

 

حمله 34 درصدی چیست؟

«تنگل» یک دفترکل توزیع‌شده است که اساسا با بلاک چین تفاوت دارد، اما برای دست‌یابی به اهداف مشابهی طراحی شده است. شبکه تنگل در توسعه آیوتا که یک ارز دیجیتال برای استفاده در بستراینترنت اشیا است، به کار برده شده است.

به دلیل تفاوت ساختاری تنگل با بلاک چین، می‌توان با در اختیار داشتن ۳۴ درصد (بیش از یک سوم) از توان محاسباتی شبکه‌ی تنگل، حمله اکثریت را انجام داد.

احتمال بروز یک حمله 51 درصدی چقدر است؟

از آن‌جا که بلاکچین توسط یک شبکه نامتمرکز و توزیع شده از گره‌های شبکه نگهداری می‌شود، همه شرکت‌کنندگان به منظور رسیدن به یک اجماع با هم همکاری می‌کنند. این یکی از دلایلی است که باعث می‌شود یک شبکه بلاکچینی امن باشد. هرچه که این شبکه بزرگتر باشد، محافظت در برابر حملات و خرابکاری در داده ها قوی‌تر خواهد شد.

زمانی که بحث ما در مورد بلاکچین‌های مبتنی بر الگوریتم PoW است، افزایش قدرت هش‌ریت یک ماینر منجر به افزایش شانس وی برای پیدا کردن یک جواب معتبر برای بلاک بعدی است. در ابتدای پیدایش بیت کوین تعداد ماینرها بسیار کم بود. اما با رشد قیمت بیت کوین به عنوان یک ارز، توجه بسیاری از افراد به ساختار این ارز جلب شد و تعداد بیشماری ماینر به شبکه ملحق شدند و بر سر کسب پاداش استخراج بیت کوین به رقابت پرداختند. وجود این رقابت بر سر بدست آوردن پاداش یکی از دلایل اصلی امنیت بیت کوین است. در صورتی که ماینرها کار خود را به درستی انجام ندهند، هزینه آن‌ها برای خرید تجهیزات ماینینگ اتلاف می‌شود زیرا شانسی برای پاداش نخواهند داشت.

بنابراین در حال حاضر حمله 51 درصدی به بیت کوین نیاز به یک شبکه فوق‌العاده قدرتمند برای غلبه بر سایر ماینرها دارد. هنگامی که یک بلاکچین رشد می‌کند و شبکه آن قدرتمند می‌شود، احتمال غلبه یک شخص واحد بر سایر ماینرها بسیار بسیار پایین است. به علاوه اینکه با رشد یک شبکه بلاکچین و اضافه شدن هر بلاک بلافاصله پس از دیگری، تغییر و دستکاری بلاک‌های تایید شده قبلی بسیار بسیار دشوار است، زیرا تمامی این بلاک‌ها از طریق اثبات‌های رمزنگاری به هم وصل هستند.

اگرچه در مورد شبکه‌های قدرتمندی مانند بیت کوین احتمال وقوع حمله 51 درصدی بسیار پایین است، اما در مورد ارزهای دیجیتال کوچکتر چنین نیست و ممکن است که یک شخص یا گروه واحد بتواند بیش از نیمی از قدرت یک شبکه را در اختیار بگیرد.

منابع:
.investopedia
arzdigital
ircryptocurrency
thenextweb
 
 
کپی لینک
نظرت رو اینجا برامون کامنت بزار

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط
چرا توکن‌های مبادلات رمزنگاری عملکرد خوبی دارند؟

با تکامل جهان طی یک دهه گذشته، شاهد پیشرفت در فناوری و بروز نوآوری که موجب ایجاد تغییرات …

اپل و گوگل چشم امید تبدیل بیت کوین به یک مناقصه قانونی

رئیس جمهور السالوادور نایب باکله، در آخرین سخنرانی‌های خود اعلام کرد که بیت کوین السالوادور (LCD) …

کدام استراتژی معاملاتی بیت کوین بهتر است؟

بی‌شمار استراتژی‌های معاملاتی مختلفی وجود دارد که شما می‌توانید در هنگام معامله بیت کوین آن‌ها را به کار ببرید …

نکاتی که یک تریدر باید بداند!

حتما به گوشتان رسیده که دانش آموزان کنکوری بعد از آزمون هایی که درموسسات می دهند سریع …

اتریوم و بایننس کوین به بالاترین قیمت تاریخ خود رسیدند

روز شنبه اول مه (۱۱ اردیبهشت)، قیمت ارزهای دیجیتال بایننس کوین (BNB) و اتریوم (ETH) به اوج تاریخی خود رسید …

در آستانه زمستان چین به دنبال کشف ماینرهای رمزنگاری غیر مجاز

کشورچین اخیراً تمام تلاش خود را جمع کرده تا با ماینرهای رمز ارزها مبارزه کند و همچنین …