مهران بیت

دوست دارید با اس دی آر (SDR) و کارهایی که انجام می‌دهد آشنا شوید؟

اس دی آر (SDR) در سال 1969 میلادی با تصمیم صندوق بین المللی پول با این هدف که به عنوان …

مهران خرمی
اخبار مالی ارز دیجیتال
۰۹ شهریور , ۱۴۰۰
2180 بازدید

اس دی آر (SDR) در سال 1969 میلادی با تصمیم صندوق بین المللی پول با این هدف که به عنوان نوعی دارایی ذخیره بین المللی اضافی عمل کرده و در چهارچوب سیستم نرخ ارز ثابت(Bretton Woods system) فعالیت کند ایجاد شد. در گام اول ارزش هر یک اس دی آر (SDR) را معادل با 1 دلار آمریکا درنظر گرفتند که برابر با 0.888671 گرم طلای خالص بود. اما در اوایل دهه 1970 میلادی با فروپاشی سیستم پولی برتون وودز، اس دی آر (SDR) جایگاه اولیه خود را از دست داد و تبدیل به خدمتگذاری برای ارائه خدمات به صندوق بین المللی پول شد.

اس دی آر (SDR) چطور کار می‌کند؟

خوب، اول باید بفهمیم که اس دی آر (SDR) که یک واحد برای حساب بین المللی است چرا ایجاد شده و چطور کار می‌کند ؟ در پاسخ به این سوال باید گفت: صندوق بین المللی پول، اس دی آر (SDR) را ایجاد کرده تا به عنوان یکی از حقوق استفاده از دارایی‌های پشتیبان عمل کند. در حقیقت اس دی آر (SDR) مخفف واژه‌های stands for special drawing rights  به معنی، حق برداشت ویژه از دارایی‌های ذخیره تکمیلی هر فرد است که توسط صندوق بین المللی پول تعریف و مدیریت می‌شود. پس در واقع به نوعی یک ابزار ارز مصنوعی تلقی می‌شود که توسط صندوق بین المللی پول و دیگر سازمان‌های بین المللی برگزیده مورد استفاده قرار می‌گیرد. در نهایت، اگر بخواهیم به زبان ساده اس دی آر (SDR) را تعریف کنیم باید بگوییم : یک واحد پولی معمولی است که به عنوان یک دارایی غیرنقدی برای هر فرد محسوب می‌شود که هیچ شکل فیزیکی ندارد.

نحوه محاسبه‌ی ارزش اس دی آر (SDR)

بعد از فروپاشی سیستم ارز ثابت برتون وودز، همانطور که اشاره شد ارزش اس دی آر (SDR)  براساس ارزهای جهانی و به تناسب سهم این ارزها در معاملات ارزی بین المللی تعیین می‌شد. سرانجام در در ژانویه 1981 میلادی، طبق توافق‌نامه صندوق بین المللی پول از واحد پولی 5 ارز شناخته شده از جمله دلار آمریکا، مارک آلمان، فرانک فرانسه، پوند انگلیس و ین ژاپن کناره‌گیری کرد. اما در سال 2016 بود که مدیران صندوق بین المللی پول تصمیم گرفتند که مجدداً 5 ارز اصلی را در سبد ارزش‌گذاری اس دی آر (SDR) بگذارند.

امروزه سبد اس دی آر (SDR) هر 5 سال یک‌بار مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و پس از انجام این عملیات صندوق بین المللی پول می‌تواند برای سنجش اهمیت هر ارزی ، حجم صادرات فروخته شده بر اساس یک ارز معین یا اهمیت آن به عنوان ذخیره ارزی را در نظر بگیرد. به این معنی که ارزش واقعی اس دی آر (SDR)  بر اساس وزن ارزهای موجود در سبد آن محاسبه می‌شود. و از طرفی چون نرخ ارز مدام در نوسان است پس به طور طبیعی ارزش اس دی آر (SDR) تغییر می‌کند و ارزش واقعی آن بر اساس نرخ ارزهای رایج و دلار آمریکا که در در وب‌سایت صندوق بین المللی پول منتشر می‌شود، تعیین می‌گردد.

دلیل این‌که اس دی آر (SDR) به اندازه سایر دارایی‌های ذخیره در بازار ارز پراستفاده نیست چیست؟

حقیقتاً ضعف در طراحی موجب این امر می‌شود به این معنی که  چون این واحد پولی تنها توسط صندوق بین المللی پول، کشورهای عضو آن و سازمان‌های بین المللی منتخب که مجوز دارند فقط می‌توانند از آن استفاده کنند. پس اس دی آر (SDR)  نمی‌تواند از طریق شرکت‌های خصوصی یا افراد معمولی معامله شود.

منبع: conotoxia

کپی لینک
نظرت رو اینجا برامون کامنت بزار

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط
Mycelium کاربردی‌ترین کیف پول بیت کوینی

شرکت Mycelium در سال 2008  تاسیس شده و ایده اصلی طراحی آن، توسط تیمی متشکل …

راه‌اندازی شرکت مبتنی بر بلاکچین توسط هم‌بنیان‌گذار Apple

به گزارش مهران بیت وبه نقل از کریپتولند هم‌بنیان‌گذار شرکت Apple، استیو وازنیاک‌، یک شرکت …

معاون رئیس بانک انگلیس می‌گوید: “ارزهای رمزپایه برای ایجاد خطر پایداری مالی کافی نیستند

جان کانلیف ، معاون رئیس بانك انگلیس معتقد است كه ارزهای رمزپایه آ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ن‌قدر بزرگ نیستند كه بتوانند …

پلیس کره جنوبی در حال تشکیل تیم‌های اختصاصی رمزنگاری

اکنون در کره جنوبی برای مقابله با پیامدهای موج به وجود آمده از تعطیلی‌های ارز دیجیتال که انتظار می‌رود …

همه چیز در مورد صرافی Bit2me

Bit2Me یک پلتفرم معاملاتی و یک صرافی برای ارزهای دیجیتال است. نام تجاری …

ارز دیجیتال چین لینک ChainLink

چین لینک در سال ۲۰۱۷ توسط سرگئی نظروف معرفی شد. یک شبکه غیرمتمرکز اوراکل …