مهران بیت

شهر بیت کوین السالوادور با کمک یک آتشفشان برپا خواهد شد

رییس جمهور السالوادور اعلام کرد که کشورش قصد دارد در پای یک آتشفشان یک شهر …

مهدی محمدی
اخبار بیت کوین
۰۱ آذر , ۱۴۰۰
1412 بازدید

رییس جمهور السالوادور اعلام کرد که کشورش قصد دارد در پای یک آتشفشان یک شهر بیتکوین بسازد و از رمزارزها برای بودجه ی این شهر استفاده خواهد شد. نایب بوکله رییس جمهور این کشور گفت شهر بیت کوین به صورت دایره ای خواهد بود تا شکل یک سکه ی بزرگ را نشان دهد و در منطقه ی جنوب شرقی La Unión ساخته خواهد شد. این سایت از انرژی زمین گرمایی آتشفشان Conchagua برای استخراج بیتکوین بهره خواهد برد.

السالوادور اولین کشوری بود که از بیتکوین به عنوان ارز قانونی استفاده کرد. این اقدام به اعتراضاتی در میان مردم این کشور انجامید زیرا مردم از اینکه ارز دیجیتال در این کشور فقیر آمریکای لاتین بی ثباتی و تورم ایجاد کند ترس دارند. آقای بوکله در بعد از ظهر شنبه در یک مراسم تبلیغاتی بیت کوین در شهر ساحلی میزاتا خطاب به یک جمعیت خشمگین گفت که شهر جدید برنامه ریزی شده یک شهر کامل خواهد بود. او که در آستانه ی 40 سالگی است گفت مناطق مسکونی، مناطق تجاری، خدمات، موزه ها، سرگرمی ها، کافه ها، رستوران ها، فرودگاه، بندر، راه آهن و همه چیز فدای بیت کوین!

قرار است هیچ مالیاتی از جمله مالیات بر درآمد در شهر اعمال نشود به جز مالیات بر ارزش افزوده (VAT). رییس جمهور گفت که نیمی از درآمد حاصل از این امر صرف ساختن شهر می شود، در حالی که بقیه برای آرام و تمیز نگه داشتن خیابانها مصرف می شود.

استخراج بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال با استفاده از رایانه های پیچیده برای حل مسائل مشکل ریاضی انجام می شود، پر هزینه و دشوار است و مقادیر زیادی انرژی مصرف می کند. آقای بوکله تاریخ خاصی را برای ساخت یا تکمیل شهر اعلام نکرد اما گفت که تخمین زده است که بیشتر زیرساختهای عمومی با حدود 300 هزار بیتکوین قابل انجام خواهد بود. یک بیت کوین در حال حاضر کمتر از 60000 دلار قیمت دارد.

بوکله گفت که السالوادور قصد دارد اوراق قرضه ی اولیه را در سال 2022 منتشر کند و تا شروع سال 60 روز مانده است.

سایدچینی به نام شبکه ی نقدینگی

سامسون مو، مدیر ارشد استراتژی در شرکت Blockstream  که ارائه ی دهنده ی فناوری های بلاک­چین است، در این گردهمایی گفت که اولین اوراق ده ساله و با نام اوراق قرضه ی آتشفشان منتشر می شود، یک میلیارد دلار ارزش خواهد داشت و توسط بیت کوین پشتیبانی می شود و یک کوپن شش و نیم درصدی هم با خود خواهد داشت. نیمی از این مبلغ صرف خرید بیتکوین در بازار می شود و اوراق قرضه ی بعدی هم در راه خواهد بود.

این اوراق 5 سال قفل می شوند و بعد از آن السالوادور بخشی از بیت کوین موجود را به فروش خواهد رساند تا به سرمایه گذاران یک کوپن اضافه بدهد. فرض این سرمایه گذاری اینست که ارزش این ارز به شدت افزایش خواهد یافت. او گفته این کار السالوادور را به مرکز مالی جهان تبدیل خواهد کرد.

اوراق قرضه در شبکه ی نقدینگی منتشر می شوند، این نام یک سایدچین بیتکوین خواهد بود. سامسون مو گفت که برای تسهیل این روند، دولت در حال کار بر روی قوانین اوراق بهادار است و اولین مجوز برای راه اندازی یک صرافی به Bitfinex داده خواهد شد. این صرافی رمزارز به عنوان پشتیبان عرضه ی اوراق آتشفشان معرفی شد.

او می گوید تئوری بازیها در مورد اوراق قرضه به منتشر کننده ی اول اوراق مزیتی می دهد و اگر بیت کوین در قیمت 5 ساله به یک میلیون دلار برسد که فکر می کنم چنین هم خواهد شد، آن ها بیت کوین را در دو فصل می فروشند و آن 500 میلیون دلار را تهیه می کنند.

مو معتقد است پس از انتشار 10 سری اوراق قرضه، 5 میلیارد دلار بیت کوین برای چندین سال از بازار خارج خواهد شد و اگر 10 کشور دیگر در این نوع انتشار اوراق قرضه مشارکت کنند می شود نیمی از ارزش بازار بیت کوین را از بازار خارج کرد.

در همین ماه سپتامبر السالوادور ارز مجازی را در کنار دلار آمریکا به عنوان ارز قانونی معرفی کرد. در آن زمان دولت یک برنامه ی کیف پول دیجیتال منتشر کرد که به هر شهروند 30 دلار بیتکوین هدیه می داد. همچنین بیش از 200 دستگاه عابربانک جدید در کشورنصب شد. گرچه این اقدامات تحت عنوان راهی برای توسعه ی اقتصادی و ایجاد شغل ارائه شد اما مردم السالوادور را دچار اختلاف کرده است. بیشتر بحث ها حول نوسان ارزش این رمزارز شکل گرفته، چون در سال گذشته نوسانات چشم گیری در آن رخ داده است.

نظرسنجی ها نشان می دهد که اکثریت مردم السالوادور برای این حرکت آماده نیستند و همچنین بانک جهانی هم بر علیه چنین کاری هشدار داده بود. بعضی تحلیلگران می گویند این یک حرکت جنجالی برای جلب توجه از سوی یک حکومت اقتدارگرا است.

اعتراضات اخیر در پایتخت نشان داد  که بخشی مردم این کشور به دولت اعتماد ندارند. بسیاری از آنها هنوز با دنیای بیتکوین آشنا نیستند و یک نظر سنجی توسط دانشگاه امریکای مرکزی نشان داد که تنها 5 درصد از مردم می دانند که بیت کوین چیست و چگونه استفاده می شود. بیش از 68 درصد مردم هم اصولا با استفاده از بیت کوین به عنوان ارز قانونی موافق نیستند.

بیست درصد از اقتصاد کشور فقیر السالوادور وابسته به کارگرانی است که در خارج از کشور کار می کنند و برای خانواده های خود پول ارسال می کنند. طرفداران دولت گفته اند که استفاده از بیت کوین می تواند ارسال پول به خانه ارزانتر کند. اما هنوز استدلالاتی خلاف آن وجود دارد. گلن گودمن، تحلیلگر رمزارز هشدار داده است که مقالات دانشگاهی اخیر نشان داده است که هزینه های مبادله در نهایت ممکن است بیشتر شود.

از سوی دیگر پذیرش بیت کوین بر خلاف میل مشاغل کوچک به آنها تحمیل شده است. طبق نظرسنجی اتاق بازرگانی، 82 درصد از پاسخ دهندگان تمایلی به دریافت حواله های بیت کوین ندارند عمدتا به این دلیل که قیمت آن بسیار نوسانی و غیر قابل پیش بینی است. آقای گودمن می گوید رییس جمهور باید پاسخ دهد که چرا سری را که درد نمی کند، دستمال می بندد.

تحلیلگر دیگری می گوید فقیرترین افراد کمترین سود را از این حرکت می برند و به حال آنها فرقی نخواهد داشت. او گفته السالوادور از نظر اقتصادی بسیار کوچک است و بیت کوین ذاتا وسیله ای برای پرداختهای کوچک نیست زیرا برای تراکنش های کوچک کارمزد بسیار بالایی خواهد داشت.

اکنون در این کشور کسب و کارها موظف شده اند تا جایی که امکان داشته باشد، رمزارزها را به عنوان یک روش پرداخت بپذیرند.

کپی لینک
نظرت رو اینجا برامون کامنت بزار

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط
ایلان ماسک: رقابت اصلی میان ارز فیات و دیجیتال است و من طرفدار دومی هستم

بعد از تجربه یک رکود متشنج کننده، که باعث شد بازار ارز­های دیجیتال آخر هفته پر تلاطمی را تجربه کند …

تفاوت لایت کوین و بیت کوین

برای شروع اول باید با مفهوم کیف پول آشنا شوید: کیف پول دیجیتال نرم افزاری ست که به شما امکان …

همه چیز در مورد کریپتوکارنسی (Cryptocurrency) یا ارزهای دیجیتال

همانطور که می دانید امروزه استفاده از فضای مجازی و خرید و فروش آنلاین بیشتر شده …

پرسش و پاسخ کوتاه درباره ارز ریپل

یکی از مواردی که Ripple را در میان رقبای خود متمایز می کند ، قیمت اندک هر رمز (در حال حاضر 0.20 دلار) است …

پذیرش بیت کوین در استارباکس رویایی محقق شده

جالب‌ترین خبر برای طرفداران ارز دیجیتال و بیت کوین شاید این باشد که از امروز دیگر شهروندان السالوادور …

نگاهی اجمالی به تاریخچه (DeFi) به عنوان امور مالی غیر متمرکز

دفی (DeFi) به عنوان امور مالی غیر متمرکز می‌تواند هسته صنعت خدمات مالی را متزلزل کرده …