مهران بیت

محاسبه ی حباب بیتکوین با معیار MVRV Z-Score

در ادامه ی بررسی جنبه های مختلف تحلیل آنچین به اندیکاتور MVRV Z-Score می پردازیم …

مهدی محمدی
تحلیل آنچین
۱۹ اسفند , ۱۴۰۰
1307 بازدید

در ادامه ی بررسی جنبه های مختلف تحلیل آنچین به اندیکاتور MVRV Z-Score می پردازیم. بعضی از تحلیلگران به این اندیکاتور، محاسبه گر حباب بیتکوین هم می گویند. در بسیاری از دارایی های دیگر مثل سهام یا ملک محاسبه ی قیمت ذاتی آسان تر و سر راست تر است و می توان با محاسبه ی اختلاف قیمت فعلی بازار با ارزش ذاتی، حباب قیمتی یک دارایی را تعیین کرد اما مگر بیتکوین چیزی به نام ارزش ذاتی دارد که حباب داشته باشد؟

اندیکاتور MVRV Z-Score چیست؟

این اندیکاتور از تحلیل آنچین رمزارزها از جمله بیت کوین استفاده می کند تا دوره هایی را شناسایی کند که بیتکوین تا حد زیادی نسبت به ارزش منصفانه ی آن بالاتر یا پایین تر قیمتگذاری شده است. برای تعیین Z-Score از سه معیار دیگر استفاده می شود:

  • ارزش بازار: قیمت فعلی بیتکوین ضربدر تعداد بیتکوین های موجود در بازار. این مقدار همان مارکت کپ در بازارهای سنتی است که معادل قیمت سهام ضربدر تعداد سهام است.
  • ارزش تحقق یافته: بجای محاسبه ی قیمت فعلی بیتکوین، ارزش تحقق یافته به قیمتی از بیتکوین اشاره می کند که آخرین بار معامله شده است. این معیار تمام قیمت های معاملاتی قبلی را تجمیع کرده و میانگین آنها را در نظر می گیرد. نهایتا این میانگین را ضرب در تعداد کل بیتکوین های موجود می کند. در واقع میانگین ارزشی که برای بیتکوین تا به حال برای بیتکوین پرداخته شده از سال های اولیه تا الان، یا قیمت تمام شده ی بیتکوین برای دارندگان آن را ارزش تحقق یافته (Realised Value) می نامند. در این نوع محاسبه احساسات زودگذر حاکم بر بازار حذف می شود. می توان به آن به چشم ارزش واقعی تر بیتکوین در دراز مدت نگاه کرد که قیمت فعلی در زیر یا بالای این خط در نوسان است.
  • Z-Score: یک آزمون انحراف معیار استاندارد که اختلاف داده های بین ارزش بازار و ارزش تحقق یافته را نشان می دهد.

چگونه حباب بیت کوین را محاسبه کنیم؟

چگونه از این اندیکاتور استفاده کنیم؟

اندیکاتور  MVRV Z-Score همیشه در تشخیص دوره هایی که ارزش بازار به طور بسیار غیر طبیعی بالاتر از ارزش تحقق یافته، قرار گرفته است خیلی موثر عمل کرده است. این دوره ها به صورت نفوذ خط Z-Score در باکس صورتی بالا نشان داده می شود و نشان دهنده ی قله ی هر چرخه ی قیمتی است. اندیکاتور قادر است که قله ی هر چرخه ی بازار را با حد اکثر خطای دو هفته کشف کند.

این اندیکاتور همچنین نشان می دهد که چه زمانهایی ارزش بازار زیر قیمت تحقق یافته است یعنی زمانی که خط اندیکاتور در منطقه ی سبز رنگ قرار دارد. خرید بیتکوین در این دوره های زمانی به طور تاریخی با نتایج شگفت انگیزی همراه بوده است.

حباب بیت کوین با چه اندیکاتوری اندازه گیری می شود؟

پیش بینی قیمت با این اندیکاتور

چارت بیتکوین- MVRV Z-Scoreبرای پیش بینی قیمت بیتکوین مفید است مخصوصا در زمان هایی که شرایط بازار در حالت افراطی رشد و سقوط است. با این اندیکاتور می توان پیش بینی کرد که قیمت بیتکوین کجا قرار است به پایین برگردد، یعنی زمانی که اندیکاتور وارد محدوده ی قرمز رنگ شده باشد و همچنین کجا قیمت BTC رالی صعودی را آغاز می کند یعنی وقتی اندیکاتور مدتی را در محدوده ی سبز رنگ قرار گرفته باشد.

چارتهای مشابه

اندیکاتور MVRV Z-Score قادر به شناسایی نواحی قیمتی خیلی پایین و خیلی بالای بیت کوین است. اندیکاتورهای دیگری که عملکردی مشابه این دارند عبارتند از Puell Multiple، RHODL Ratio و Reserve Risk.

این اندیکاتور تقریبا در همه ی پایگاه های تحلیل آنچین مثل گلسنود یا کریپتوکوانت هم ارائه شده است.

اندیکاتور MVRV Bands

اندیکاتور MVRV Z-Score پایه ای برای ساخت اندیکاتورهای کامل تری شده است. برای مثال شاید عده ای بخواهند بدانند که در آینده در چه قیمتهایی دوباره این اندیکاتور وارد محدوده ی سبز خرید یا قرمز فروش خواهد شد، چیزی که در MVRV Z-Score پیش بینی نشده است.

اندیکاتور MVRV Bands برای پاسخ به این نیاز طراحی شده و با بصری کردن سطوح قیمتی در شش Z-Score مختلف، روی نمودار لگاریتمی قیمت بیتکوین، نشان می دهد که در چه قیمتی بیتکوین این 6 سطح مختلف اندیکاتور را لمس خواهد کرد.

کپی لینک
نظرت رو اینجا برامون کامنت بزار

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط
بیت کوین به عنوان سدی محافظ  از ثروت شما در برابر دولت‌ها

خیلی از مردم در سراسر جهان بر این باورند که دولت هر کشوری که خودش را به عنوان …

همه چیز درباره فیلم سینمایی Banking on Bitcoin

 بیت کوین، رمزارزی است که هر روز بر محبوبیت اش در جهان افزوده می شود و افراد …

صنعت بیمه در دیفای (DeFi) یکی از ده ها کاربرد مفید دیفای

نمی توان جهان موسسات مالی را بدون صنعت بیمه تصور کرد. در دنیای واقعی سهم بزرگی از …

کسب درآمد از بازی crazy defense heroes

این روزها کسب درآمد از بازی های رایانه ای و موبایلی به لطف فناوری بلاکچین بسیار رایج شده …

علت کم فروغی بیت کوین پی(Bitcoin Pay) در ژاپن

صحبت از پذیرش بیت کوین که به میا می‌آید، اکنون همه‌جا صحبت از السالوادور و آمریکای مرکزی …

هک فینی یا حمله ی فینی چیست؟

اولین دریافت کننده ی تراکنش بیت‌کوین شخصی بود به نام هال فینی که اولین بار از راه اندازی …