مهران بیت

مروری اجمالی بر مشهور ترین ارزهای دیجیتال

مدتی است که ارز‌های مجازی و دیجیتال، به چرخه اقتصاد جهانی وارد شده‌اند و کم‌کم به بخشی …

مهدی محمدی
اخبار ارزدیجیتال
۳۰ آبان , ۱۳۹۹
1644 بازدید

مدتی است که ارز‌های مجازی و دیجیتال، به چرخه اقتصاد جهانی وارد شده‌اند و کم‌کم به بخشی تأثیرگذار از مبادلات مالی جهان تبدیل می‌شوند. ارز‌های دیجیتال برخلاف واحد‌های پولی کشورها، توسط یک دولت، سازمان و یا بانک خاص پشتیبانی نمی‌شوند بلکه به‌عنوان یک واحد پولی غیرمتمرکز، کاراکتر و شخصیت خود را دارا هستند.

بیت‌کوین (Bitcoin)

بیت کوین یک ارز مجازی غیرمتمرکز است که توسط هیچ مجموعه و سازمانی خاص پشتیبانی نمی‌شود. درواقع هر کاربر به‌عنوان عضوی از زنجیره بیت‌کوین، هم به‌عنوان کاربر این ارز در مجموعه مجازی بیت‌کوین فعالیت می‌کند و به‌صورت همزمان بخشی از بانکداری مجازی این ارز را به عهده دارد.

بسیاری از کشورها، استفاده از بیت‌کوین در مبادلات مالی را مجاز می‌دانند، اما حتی کشور‌هایی که مخالفتی با استفاده از بیت‌کوین ندارند، باور دارند که بیت‌کوین یک ارز نیست و باید به چشم یک کالا به آن نگاه کرد.

هویت پدیدآورنده بیت‌کوین هنوز مشخص نیست. ساتوشی ناکاموتو که به‌عنوان سازنده این ارز شناخته می‌شود، یک شخصیت مجازی و مجهول است. او آخرین بار در سال ۲۰۱۱ اعلام کرد که از پروژه بیت‌کوین جدا شده و به فعالیت‌های دیگر مشغول است.

اشخاص زیادی تاکنون به‌عنوان شخصیت واقعی ساتوشی معرفی شده‌اند که شاید نزدیک‌ترین فرد به شخصیت واقعی ناکاموتو، کریک رایت، مهندس کامپیوتر و بازرگان مشهور استرالیایی باشد که خود نیز در مقطعی ادعا داشت که سازنده بیت‌کوین است.

به‌طورکلی با توجه به نامشخص بودن نقطه آغاز بیت‌کوین و همچنین انتقاداتی که به طراحی این ارز قدیمی وارد است، ارز‌های مجازی جدیدی سعی به جایگزینی بیت‌کوین داشته‌اند که تعدادی از آن‌ها نیز تا حدودی موفق بوده‌اند. البته بیت‌کوین هنوز هم به‌عنوان ارز مرجع در مبادلات ارز‌های مجازی جهان شناخته می‌شود.

ایراد در طراحی و روش‌های جابجایی و به‌دست آوردن این ارز باعث شده تا مصرف بسیار زیادی از منابع برقی زمین، به ارز بیت‌کوین اختصاص داده شود. محبوبیت به دست آوردن (ماینینگ) این ارز آن‌قدر زیاد است که می‌توان گرمای تولیدشده توسط سخت‌افزار‌های استفاده‌شده ماینینگ را در گرمایش زمین تأثیرگذار دانست.

اتریوم (Ethereum)

اتریوم دومین ارز دیجیتال مشهور جهان است که در سال ۲۰۱۳ توسط ویتالیک بوترین ارائه شد. ویتالیک باور داشت که بیت‌کوین دچار نقاط ضعف و مشکلات بسیار زیادی است که باید توسط یک ارز مجازی قدرتمند حل و جایگزین شود.

این موضوع البته به معنی موفقیت در پیشبرد اتریوم نبود، زیرا پس از مدتی، ایراد‌هایی به همین شبکه مالی مجازی نیز وارد شد و ارز‌های جدیدتر با تکنیک‌های تازه، در جایگزینی اتریوم معرفی شده‌اند.

اتر ارز ارائه‌شده در شبکه اتریوم است که به واحد‌های کوچک‌تری از جمله «سابو» تقسیم می‌شود. هر اتر معادل یک میلیون سابو است. در مبادلات انجام‌شده با اتریوم، هزینه جابجایی ارز در مقایسه با بیت‌کوین، در سطحی پایین‌تر قرار دارد.

ریپل (Ripple)

ریپل سومین ارز مجازی مشهور جهان است که برخلاف بیت‌کوین و اتریوم، در هر واحد از قیمتی بسیار پایین برخوردار است. البته این به معنی بی‌ارزش بودن ریپل نیست، زیرا این ارز دیجیتال، حجم بسیار بالایی از مبادلات جهان کریپتو را به خود اختصاص داده است.

ریپل یک ارز مجازی جدید نیست و پایه‌های آن به سال ۲۰۰۵ میلادی بر می‌گردد. هرچند شهرت و همه‌گیر شدن ریپل را باید در سال ۲۰۱۳ جستجو کرد. در سال ۲۰۱۸ شکایاتی از این ارز مجازی مشهور انجام شد که باعث شد میزان محبوبیت آن کاهش بیابد. شاکی‌ها باور داشتند که ریپل برای جمع‌آوری پول بیشتر، ارز زیادی را به بازار کریپتو جهان وارد کرده است.

هزینه جابجایی در ارز ریپل بسیار ناچیز است و میزان مصرف برق و سخت‌افزار نیز در مقایسه با بیت‌کوین، در سطحی پایین‌تر قرار دارد. هرچند همه این نکات مثبت باعث نشده تا ریپل به‌عنوان جایگزین بیت‌کوین معرفی و محبوب شود.

لایت‌کوین (Litecoin)

لایت‌کوین یکی از اولین ارز‌های دیجیتال جهان است که در مدتی کم پس از ارائه بیت‌کوین و با هدف بهبود این ارز به جهان معرفی شد. لایت‌کوین که به بیت‌کوین نقره‌ای نیز مشهور است در عمل شباهت بسیار زیادی به بیت‌کوین دارد. هرچند هزینه جابجایی و میزان انرژی و برق مصرفی در لایت‌کوین پایین‌تر است و سرعت جابجایی ارز نیز در مقابل با بیت‌کوین افزایش‌یافته است.

چارلی لی که پیش‌ازاین در شرکت گوگل فعالیت داشته است و یک مهندس مشهور در دانشگاه MIT است، به‌عنوان سازنده لایت‌کوین شناخته می‌شود. همین موضوع باعث شده تا بسیاری از کاربران و کارشناسان، لایت‌کوین را به‌عنوان گزینه جایگزین بیت‌کوین در آینده‌ای نزدیک، معرفی کنند.

بیت‌کوین کش (Bitcoin Cash)

بیت‌کوین کش یک ارز مجازی مشهور است که در سال ۲۰۱۷ از روی کد‌های موجود در بیت‌کوین و به‌منظور بهبود سرعت و کاهش مصرف انرژی، طراحی و به بازار ارائه شد. این جدایی که به هاردفورک مشهور است به این معنی است که در زمان ارائه هر مقدار بیت‌کوین در کیف پول شما وجود داشت، به همان مقدار نیز بیت‌کوین کش را دریافت می‌کردید.

البته این پایان ماجرا نبود و بحث و جدل‌های زیادی در این انتقال عجیب ایجاد شد. در پایان علاوه بر جدا شدن بیت‌کوین کش، یک ارز مجازی جدید با نام بیت‌کوین SV نیز با هاردفورک از بیت‌کوین، تولید و به بازار معرفی شد.

در حال حاضر تمامی صرافی‌های مشهور ارز مجازی که از بیت‌کوین پشتیبانی می‌کنند، بیت‌کوین کش را نیز به عنوان یکی ارز‌های مجازی مشهور معرفی و ارائه می‌کنند. هرچند در عمل این ارز نتوانسته جایگزینی مناسب برای بیت‌کوین باشد.

دش (Dash)

در بازار کریپتو جهان، دش با نام کوین سیاه شناخته می‌شود، زیرا یکی از اهداف این ارز مجازی، عدم توانایی در پیگیری جابجایی ارز بین حساب‌های مختلف است. این ارز در سال ۲۰۱۴ نام خود را از Dark Coin به Dash تغییر داد و پس‌ازاین بود که به شهرت و محبوبیت آن افزوده شد.

دش که در عمل شباهت زیادی به بیت‌کوین دارد، با استفاده از پردازنده و کارت گرافیک، قابل‌پردازش و ماین است. البته در نظر داشته باشید که در مقایسه با بیت‌کوین، به دست آوردن و استخراج دش، نیاز به سخت‌افزاری ضعیف‌تر دارد.

کاردانو (Cardano)

کاردانو یا ADA یکی از مدرن‌ترین و امن‌ترین ارز‌های مجازی جهان است که از یک فناوری خاص و بسیار کم‌حجم در استخراج و جابجایی ارز بهره می‌برد.

درواقع کاردانو را می‌توان آینده موفق ارز‌های مجازی از نظر طراحی دانست، زیرا این ارز نه‌تن‌ها به سخت‌افزار قدرتمند برای پردازش نیاز ندارد بلکه سرعت جابجایی و میزان امنیت بیشتری را در مقایسه با بیت‌کوین ارائه می‌دهد.

هرچند هیچ‌کدام از دلایل بالا نتوانسته به محبوبیت ارز کاردانو منجر شود و ADA همچنان به‌عنوان یک ارز آلترناتیو شناخته می‌شود.

بایننس کوین (Binance Coin)

بایننس یک صرافی آنلاین و بین‌المللی است که به‌عنوان اولین صرافی ارز‌های دیجیتال و دومین صرافی بزرگ جهان در زمینه جابجایی مالی بین‌المللی شناخته می‌شود. ارز دیجیتالی بایننس کوین نیز توسط همین صرافی و برای جایگزینی بیتکوین به بازار ارائه شده است.

با توجه به پشتیبانی بایننس از بایننس کوین، می‌توان انتظار داشت که این ارز دیجیتال به‌سرعت به رقیب اصلی بیت‌کوین تبدیل شود. حضور بایننس در مراحل طراحی و تولید این ارز، بایننس کوین را به یکی از امن‌ترین ارز‌های جهان برای سرمایه‌گذاری تبدیل کرده است.

وب‌مانی (WebMoney)

بسیاری از کاربران ممکن است از تفاوت ارز‌های دیجیتال با بانک‌های مدرن مجازی آگاه نباشند. بانک‌های مجازی مثل پی‌پال و وب‌مانی، یک ارز مجازی اختصاصی را به شما ارائه نمی‌دهند بلکه تنها به کاربران اجازه می‌دهند تا ارز‌های واقعی مثل دلار و یورو را با سرعتی بیشتر و بدون دخالت بانک‌های فیزیکی، منتقل کنند.

بااین‌حال وبمانی را می‌توان موفق‌ترین بانک مجازی هماهنگ با ارز‌های مجازی دانست. در بسیاری از صرافی جهان می‌توانید ارز‌های دیجیتال خود را به پول دلاری وبمانی تبدیل کنید.

بسیاری از فروشگاه‌های اینترنتی جهان که در خارج از آمریکا قرارداشته باشند، وبمانی را به‌عنوان یک روش امن جابجایی پول و خرید قبول دارند. این بانک آنلاین و دیجیتال بهترین گزینه تبدیل ارز‌های مجازی موجود به پول واقعی و فیات در کشور ایران است.

کپی لینک
نظرت رو اینجا برامون کامنت بزار

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط
5 زبان برتر برنامه نویسی قراردادهای هوشمند بلاکچین

این روزها همه در مورد قراردادهای هوشمند، بلاکچین، امور مالی غیرمتمرکز (دیفای) و …

CeDeFi یا امور مالی غیرمتمرکز-متمرکز شده چیست؟

سال 2021 سال تحمیل سیستم های غیرمتمرکز بلاکچینی به بازارهای مالی بود. بسیاری از پروژه های …

چرا توکن‌های مبادلات رمزنگاری عملکرد خوبی دارند؟

با تکامل جهان طی یک دهه گذشته، شاهد پیشرفت در فناوری و بروز نوآوری که موجب ایجاد تغییرات …

بیت کوین در سراشیبی صعود به 20000 دلار

طبق داده‌های سایت‌های کوین‌تلگراف، Coin360 و TradingView، قیمت بیت‌کوین پس از شکست سطح …

NFT farming چیست و چطور کار می کند؟

کشت NFT جاییست که صنعت دیفای و NFTها به هم می رسند. یک مفهوم نوظهور …

در چه مواردی صرافی‌ها مجاز به مسدود کردن وجوه رمزنگاری کاربران هستند؟

حتما برای افراد ماهر در حوزه رمزنگاری نیز پیش آمده است که وارد حساب خود شوند و متوجه شوند …