مهران بیت

هرم آنچین | بررسی سه لایه ی مختلف دیتا (بخش سوم)

در این بخش بالاترین لایه ی داده های هرم آنچین مورد بررسی قرار می گیرند که می توانند به سیگنال های خرید و فروش منجر شوند …

مهدی محمدی
تحلیل آنچین
۲۵ اسفند , ۱۴۰۰
1579 بازدید

همه همون قد که ناحق قضاوت میشن همون قد حق دارن که درک بشن
با دید خوب به همه چیز نگاه کن چون معلوم نیست فردا باشیم یانه ?‍♀️

در آخرین قسمت از این مقاله ی سه گانه به لایه ی سوم هرم آنچین می پردازیم. در این بخش بالاترین لایه ی داده های هرم آنچین مورد بررسی قرار می گیرند که می توانند به سیگنال های خرید و فروش منجر شوند. این سیگنال ها بر اساس معیارهای ارزش نسبی صادر می شوند. با این نوع داده ها فعالان بازار می توانند پیش بینی های قیمتی کوتاه تا میان مدتی را شناسایی کنند. بر اساس جریان های نقدی اقتصادی و کنش های فعالان بازار دو نوع متریک (معیار) آنچین تولید می شوند:

متریک های قیمت تمام شده که تابعی از هزینه هایی است که بازیگران مختلف روی بیتکوین در طول زمان پرداخته اند، شامل:

  • نسبت ارزش بازار به ارزش تحقق یافته (MVRV)
  • نسبت ارزش بازار به ارزش حرارتی (MVTV)
  • مجموع سرمایه ی سرمایه گذار
  • نسبت ارزش تحقق یافته ی کوتاه به بلند مدت (SLRV)

متریک های سود و زیان که تابعی از روشی است که در آن خریداران و فروشندگان بیت کوین را نگهداری می کنند، در سود می فروشند یا در ضرر واگذار می کنند، که عبارتند از:

  • نسبت سود تحقق یافته به ارزش (RPV)
  • نسبت سود یا زیان دارندگان کوتاه مدتی (STH-PL)
  • ثابت خستگی فروشنده

حالا به موارد بالا به صورت دقیق تر می پردازیم.

نسبت ارزش بازار به ارزش تحقق یافته

نسبت MVRV، مجموع سرمایه ی بازار تقسیم بر مجموع سرمایه تحقق یافته است که قیمت بیتکوین نسبت به میانگین پایه ی هزینه تمام شده ی تمام بازیگران بازار را اندازه گیری می کند. زمانی که MVRM زیر 1 است تمام بازار در حال فروش در ضرر است که به طور تاریخی بازار در کف چرخه ی قیمتی به این حالت دچار می شود. برعکس، زمانی که مجموع سرمایه ی بازار (مارکت کپ) نسبت به هزینه ی تمام شده به طور چشمگیری افزایش می یابد، بیتکوین معمولا در معرض نقد شدن و خروج سود خواهد بود یا به عبارتی در قله ی قیمتی قرار می گیرد.

به طور تاریخی هر گاه این متریک از نسبت 10 فراتر رفته است قیمت بیتکوین کمی بعد شروع به نزول کرده است. در اوایل 2021 نسبت MVRV به نزدیک 8 رسید و در همین نقطه بازار تا 53 درصد ریزش کرد و MVRV هم تا عدد 2 پایین آمد.

لایه سوم هرم آنچین چیست؟

نسبت ارزش بازار به ارزش حرارتی (Thermo value)

منظور از ارزش حرارتی همان پاداشی است که به ماینرها در ازای تایید تراکنش ها پرداخت می شود. نسبت MVTV عبارتست از مارکت کپ یا مجموع سرمایه ی بازار تقسیم بر مجموع سرمایه ی حرارتی. این معیار قیمت بیتکوین را با ارزش پاداش پرداختی به ماینرها مقایسه می کند.

همانند نسبت MVRV، نسبت MVTV هم همزمان با قله های قیمتی بسیار بالا می رود گرچه همانطور که در تصویر می بینید خیلی منظم نیست.

ارزش حرارتی در تحلیل آنچین به چه معناست؟

مجموع سرمایه ی سرمایه گذار

مجموع سرمایه ی سرمایه گذار یا در واقع مجموعه ی سرمایه ی تحقق یافته منهای مجموع سرمایه ی حرارتی (پاداش های ماینرها)، می تواند معیار خوبی از تسلیم فعالان در بازار خرسی یا نزولی باشد. با کسر کردن ارزش پرداختی به ماینرها از قیمت تمام شده ی کل برای کل بازیگران بازار، می توانیم قیمت منصفانه ی بیتکوین در کف چرخی قیمتی را به دست آوریم.

همانطور که در شکل زیر می بینید، مارکت کپ در بازارهای ریزشی همیشه تمایل دارد به سمت خط مجموعه ی سرمایه ی سرمایه گذار حرکت کند و معمولا زمانی که با هم برابر می شوند، بر می گردد.

کاربرد مجموع سرمایه ی سرمایه گذار در تحلیل آنچین

نسبت ارزش تحقق یافته ی کوتاه به بلند مدتی

نسبت SLRV همان موج هودل در تایم فریم یک روزه است که بر موج هودل 6 تا 12 ماهه تقسیم شده است که هر دو با مجموع سرمایه ی تحقق یافته وزن دهی شده اند. این متریک شمار بیت کوین هایی را که در هر روز جابجا می شوند با شمار بیتکوین هایی که در 6 تا 12 ماه گذشته جابجا شده اند را مقایسه می کند یا به عبارت دیگر سرعت جابجایی کوتاه مدت نسبت به سرعت جابجایی میان مدت و بلند مدت را می سنجد.

به طور تاریخی نسبتی زیر 0.04 در بازارهای خرسی و ریزشی دیده می شود، زمانی که سرعت جابجایی کوتاه مدت بسیار پایین است که نشان دهنده ی علاقه ی کمتر نسبت به سرعت های جابجایی در میان مدت و بلند مدت است. وقتی این نسبت به بالای 0.04 می رود معمولا یک رالی صعودی در پیش خواهد بود همانطور که در شکل زیر می بینید:

نسبت SLRV در تحلیل آنچین چیست؟

نسبت سود تحقق یافته به ارزش

نسبت RPV عبارتست از سودهای تحقق یافته به دلار تقسیم بر مجموع سرمایه های تحقق یافته که اختلاف بین رفتار روزانه ی فروش در سود و هزینه ی تمام شده ی میانگین خریداران را اندازه گیری می کند. نسبتی برابر با 1 که البته هرگز رخ نداده نشان دهنده ی این است که هر بیتکوینی که تا به حال ضرب شده در آن روز جابجا شده است. به طور تاریخی وقتی فروشندگان در سود 2 درصد یا بیشتر از دارایی های خود را طی یک روز جابجا کنند (بفروشند) بازار در قله ی چرخه ی قیمتی قرار دارد. برعکس وقتی آنها وقتی فقط 0.001 درصد کوین های خود را در یک روز جابجا کنند، بازار در کف خود قرار دارد.

نسبت RPV در تحلیل آنچین به چه معناست؟

نسبت سود/زیان دارندگان کوتاه مدتی

این نسبت عبارتست از عرضه ی کوتاه مدتی بیتکوین های در سود تقسیم بر عرضه ی کوتاه مدتی بیتکوین های در ضرر. نسبتی برابر با 1 معمولا در کف های موقتی قیمت در بازار صعودی و قله های موقتی قیمت در بازار ریزشی رخ می دهد زیرا در این نقاط فعالیت کوتاه مدتی ها به نقطه ی سر به سر می رسد. زمانی که این نسبت زیر 1 برود، در مجموع کسانی در 155 روز گذشته سکه ها را جابجا (خرید و فروش) کرده اند وارد ضرر خواهند شد.

برعکس وقتی این نسبت بالای یک باشد بازیگران کوتاه مدتی به طور کلی وارد سود خواهند شد. وقتی بیتکوین به شدت زیر نسبت 1 فروخته می شود معمولا بازار وارد فاز نزولی شده است.

نسبت STH-PL در تحلیل آنچین

کپی لینک
نظرت رو اینجا برامون کامنت بزار

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط
ایلان ماسک فاش کرد که شخصاً مالک بیت کوین، اتریوم و دوج کوین است!

ایلان ماسک مدیر عامل اسپیسکس و تسلا، اعلام کرد که شخصاً صاحب بیت کوین، اتریوم …

کیف پول بیت کوین چیست؟

کیف پول بیت کوین یک برنامه نرم افزاری است که بیت کوین در آن ذخیره می شود. از نظر فنی …

سایت mempool.space| ابزاری برای پیش بینی کارمزد تراکنش ها

در این قسمت از بخش معرفی سایت های کاربردی مهران بیت قصد داریم نحوه استفاده از سایت memopool.space را بیاموزیم …

چرا عبور بیت کوین از 20 هزار دلار اهمیت دارد؟

اعتبار سنجی روانشناسی FOMO NLW بررسی می کند که چرا دستاورد قیمت امروز نقطه عطفی …

بازارساز خودکار(AMM) چیست؟

زمانی که یونی‌سواپ در سال 2018 آغاز به کار کرد،‌ به اولین پلتفرم غیرمتمرکزی تبدیل شد …

جنسیس بلاک یا بلاک اولیه چیست؟

جنسیس بلاک اولین بلاک از یک بلاکچین است. نسخه های مدرن بیت کوین آن را به عنوان بلاک …