مهران بیت

CeDeFi یا امور مالی غیرمتمرکز-متمرکز شده چیست؟

سال 2021 سال تحمیل سیستم های غیرمتمرکز بلاکچینی به بازارهای مالی بود. بسیاری از پروژه های …

مهدی محمدی
دیفای
۲۶ دی , ۱۴۰۰
962 بازدید
بررسی مفهوم CeDeFi

سال 2021 سال تحمیل سیستم های غیرمتمرکز بلاکچینی به بازارهای مالی بود. بسیاری از پروژه های نوآورانه به مرحله تولید و خدمات رسانی رسیدند که نسبت به سال 2020 از رشد قابل توجهی برخوردار بود. اما یکی از روندهای پرقدرتی که امسال اکوسیستم بلاکچین را تحت تاثیر قرار داد، امور مالی غیرمتمرکز- متمرکز شده بود.

با معرفی CeDeFi توسط بایننس توجه بسیاری از نوآوران و پیشگامان تکنولوژی بلاکچین به آن جلب شد. پس منطقی است که نگاهی عمیقتر به این مفهوم بیندازیم.

ظهور CeDeFi

بسیاری از کارشناسان پیش بینی کرده اند که در سال 2022 تامین مالی غیرمتمرکز (DeFi) با تحمیل شفافیت مورد نیاز از سوی مراجع نظارتی روبرو خواهد شد. سپس موسسات مالی متمرکز سنتی، برنامه های در حال بلوغ دیفای را پذیرفته و آنها را با مفهوم CeDeFi ترکیب خواهند کرد.

هدف اصلی ایجاد امور مالی غیرمتمرکز-متمرکز شده دستچین کردن بهترین عملکردهای سیستم های مالی متمرکز و غیرمتمرکز است. پس متمرکز کردن امور مالی غیرمتمرکز می تواند پادمان های نظارتی سنتی را در کنار محصولات و زیرساخت های مالی نوآورانه ی مدرن تجمیع کند.

آخرین حرکت صرافی Binance برای ادغام دیفای با پلتفرم متمرکز خود موسوم به زنجیره ی هوشمند بایننس می تواند نشانه ی آغاز مسیر جدیدی برای پذیرش حداکثری دیفای و کریپتو باشد. بعضی کارشناسان مهاجرت بایننس به فضای دیفای را اقدامی تهاجمی برای از بین بردن اتریوم می دانستند. ولی CeDeFi قرار نیست با سایر پروژه های بلاکچین رقابت کند. بررسی عمیقتر جنبه های مختلف دیفای متمرکز شده در بایننس به یافتن اطلاعات بیشتر در این زمینه کمک خواهد کرد.

بایننس و نقش آن در معرفی CeDeFi

اولین چیزی که باید بدانید این است که بایننس بزرگترین صرافی ارز دیجیتال جهان است. برای رسیدن به این اکوسیستم بزرگ، بایننس راه درازی را طی کرده است. این صرافی ابتدا زنجیره ی بایننس را برای دستیابی به چشم انداز خود که تبادلات غیرمتمرکز (DEX) بود، راه اندازی کرد. این زنجیره برای پردازش راحت و سریع تراکنش های دیفای طراحی شده بود.

در مرحله ی بعد صرافی بایننس زنجیره ی هوشمند بایننس را با توانایی ساخت و توسعه ی برنامه های غیرمتمرکز یا dApps ارائه کرد که چیزی شبیه قابلیت های اتریوم است. زنجیره ی بایننس در آوریل 2019 و زنجیره ی هوشمند بایننس در سپتامبر 2020 راه اندازی شد. هر دوی این زنجیره ها با ویژگی های مستقل و همچنین قابلیت تعامل موازی با هم کار می کنند. هدف زنجیره ی بایننس رساندن سرعت تراکنش ها به سرعت یک صرافی متمرکز عمومی است. از طرف دیگر زنجیره ی هوشمند بایننس می تواند مزیت رهایی از مشکلات شلوغی شبکه و رفع نگرانی های مربوط به کارمزدهای بالای اتریوم را برای خود تعریف کند.

بررسی CeDeFi

کارکردهای زنجیره ی بایننس و زنجیره ی هوشمند

مقایسه ی این دو زنجیره می تواند به بحث عمق بیشتری بدهد. زنجیره ی بایننس از نظر ویژگی مشابه بسیاری از بلاکچین های دیگر است. اول اینکه می تواند توکن های BNB را مثل دارایی های دیجیتال دیگر، ارسال و دریافت کند. صرافی غیرمتمرکز زنجیره ی بایننس می تواند سفارشهای سازنده/گیرنده را توسعه داده و جفت ارزهای معاملاتی جدیدی را پیشنهاد کند. همچنین صرافی غیرمتمرکز زنجیره ی بایننس می تواند دارایی متفاوت از بلاکچین های دیگر را هم در خود صرافی غیرمتمرکز زنجیره ی بایننس  را توسعه داده و جفت ارزهای معاملاتی جدیدی را پیشنهاد کند. س لیست کند.

اما مهمترین ویژگی که می توانید در زنجیره ی هوشمند بایننس ببینید مکانیسم اجماع PoSA یا Proof of Stake Authority است که امنیت و ایمنی قابل اعتمادی را ارائه می کند. زنجیره ی هوشمند بایننس هم با مکانیسم اجماع PoSA هزینه ها را کاهش می دهد و هم زمان هر بلاک را تا 5 ثانیه پایین می آورد.

ویژگی بعدی زنجیره ی هوشمند سازگاری آن با ماشین مجازی اتریوم یا EVM است و این زنجیره می تواند به راحتی با قراردادها و پروتکل های هوشمند سازگاربا EVM کار کند.

کپی لینک
نظرت رو اینجا برامون کامنت بزار

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط
تفاوت های توکن وکوین

توکن , کوین و آلت کوین واژه هایی که در کریپتوکارنسی بسیار شنیده می شود.در این مقاله از …

با وجود این تعطیلات حتی به چهار صرافی بزرگ رمزنگاری در کره هم امیدی نیست

آن طور که از شواهد بازار پیداست ،طوفان تعطیلی ارزهای رمزپایه در کره جنوبی طی این هفته به اوج خود برسد …

تاثیرات بلاکچین در آینده عرصه حقوقی-قضایی

به گزارش سایت ارز دیجیتال وبه نقل از مهران بیت فناوری بلاک‌چین طی سالیان گذشته توجه کارشناسان زیادی را به خود جلب نموده است …

از کیف پول نرم افزاری تراست والت | Trust Wallet چه می‌دانید؟

کیف پول تراست در سال 2018 توسط شرکت  بینانسه خریداری شده است. این کیف پول نرم افزاری …

آیا مردان و زنان سنگاپوری در مقابل ارزهای رمزنگاری شده‌ عملکرد یکسان دارند؟

بر طبق گزارشات دولت کریپتو در سنگاپور مشخص است که مردان سنگاپوری تمایل بیشتری …

Algorand یا الگوراند چیست؟

Algorand برای بهبود بخشیدن به سرعت تراکنش ها و همچنین کارایی سیستم بلاکچین …