مهران بیت

امضای دیجیتال چیست ونحوه ی عملکرد آن چگونه است؟

در این مقاله قصد داریم به بررسی مفهوم امضای دیجیتال بپردازیم. امضای دیجیتال فرآیندی است که در آن صحت …

مهدی محمدی
مقالات
۰۱ دی , ۱۳۹۹
1964 بازدید

در این مقاله قصد داریم به بررسی مفهوم امضای دیجیتال بپردازیم. امضای دیجیتال فرآیندی است که در آن صحت و اعتبار یک پیام دیجیتالی تایید می‌گردد.

امضای دیجیتال چیست؟

امضاهای دیجیتالی مانند «اثر انگشت» الکترونیکی هستند. در قالب یک پیام رمزگذاری شده ، امضای دیجیتال به طور ایمن یک امضا کننده را با یک سند در یک معامله ثبت شده مرتبط می کند. امضاهای دیجیتال از یک قالب استاندارد پذیرفته شده ، بنام (Public Key Infrastructure :PKI) استفاده می کنند تا بالاترین سطح امنیت و مقبولیت جهانی را داشته باشند. آنها پیاده سازی خاص فناوری امضا از امضای الکترونیکی (eSignature) هستند.

تفاوت امضای دیجیتالی والکترونیکی

دسته گسترده ای از امضاهای الکترونیکی (eSignatures) انواع مختلفی از امضاهای الکترونیکی را شامل می شود. این دسته شامل امضاهای دیجیتالی است که یک پیاده سازی فناوری خاص از امضاهای الکترونیکی است. امضای دیجیتال و سایر راه حل های eSignature به شما امکان می دهد اسناد را امضا کرده و امضا کننده را احراز هویت کنید. با این حال ، تفاوت هایی در هدف ، اجرای فنی ، کاربرد جغرافیایی و پذیرش قانونی و فرهنگی امضاهای دیجیتالی در مقابل سایر انواع امضای الکترونیکی وجود دارد. به طور خاص ، استفاده از فناوری امضای دیجیتال برای eSignatures به طور قابل توجهی در کشورهایی که قوانین eSignature باز ، خنثی از فناوری را دنبال می کنند ، از جمله ایالات متحده ، انگلستان ، کانادا و استرالیا و کشورهای پیروی از مدل های eSignature چند لایه که استانداردهای تعریف شده محلی را دنبال می کنند ، متفاوت است. که مبتنی بر فناوری امضای دیجیتال است ، از جمله بسیاری از کشورهای اتحادیه اروپا ، آمریکای جنوبی و آسیا. بعلاوه ، برخی صنایع نیز از استانداردهای خاصی که مبتنی بر فناوری امضای دیجیتال است پشتیبانی می کنند.

چگونگی ایجاد امضای دیجیتال

شما می‌توانید یک امضای دیجیتال را از یک مرجع صدور گواهی دیجیتال معتبر نظیر سکتیگو (Sectigo) گرفته و یا آن را خودتان ایجاد کنید اما برای امضای دیجیتال یک سند به یک گواهی‌نامه‌ی دیجیتال نیاز خواهید داشت. اگر شما خودتان امضای دیجیتال را تولید کرده و از گواهی‌نامه‌ای که توسط خودتان امضا شده استفاده کنید، گیرندگان قادر نیستند اعتبار پیام‌های شما را تایید نمایند. بنابراین ترجیحا از یک مرجع صدور گواهی دیجیتال، امضای دیجیتال خود را دریافت نمایید.

پس از دانلود و نصب این گواهی، با استفاده از گزینه‌های امضا (Sign) و رمزنگاری (Encrypt) در سرور ایمیل خود قادر خواهید بود به صورت دیجیتال ایمیل‌هایتان را امضا و رمزنگاری کنید. این قابلیت بیشتر برای کسب‌و‌کارهایی که نیاز به تایید دقیق احراز هویت فرستنده وجود دارد، کارایی خواهد داشت.

چرا من باید از امضای دیجیتال استفاده کنم؟

بسیاری از صنایع و مناطق جغرافیایی استانداردهای eSignature را ایجاد کرده اند که مبتنی بر فناوری امضای دیجیتال و همچنین CA های دارای گواهینامه خاص برای اسناد تجاری است. پیروی از این استانداردهای محلی مبتنی بر فناوری PKI و کار با یک مرجع معتبر گواهی می تواند از قابلیت اجرا و پذیرش راه حل امضای الکترونیکی در هر بازار محلی اطمینان حاصل کند. با استفاده از روش PKI ، امضاهای دیجیتال از یک فناوری مبتنی بر استاندارد بین المللی ، کاملاً شناخته شده استفاده می کنند که همچنین به جلوگیری از جعل یا تغییر در سند پس از امضا کمک می کند.

انواع امضای دیجیتال

امضای دیجیتال تصدیق شده

امضای دیجیتال چیست؟

اضافه‌کردن یک امضای دیجیتال تصدیق شده به یک سند با فرمت پی‌دی‌اف، نشان‌دهنده‌ی این است که شما نویسنده‌ی آن بوده و قصد دارید از آن در مقابل دستکاری محافظت نمایید. در اسناد پی‌دی‌اف معتبر، یک نوار آبی‌رنگ در بالای سند وجود دارد که شامل نام امضای سند و گواهی صادر شده برای نشان دادن اصالت و صحت سند است.

امضای دیجیتال تایید شده

امضای دیجیتال چیست؟

امضاهای دیجیتال تایید شده می‌توانند در گردش کاری کسب‌وکار شما به کار رفته و فرآیند تایید کارها را بهینه‌سازی نمایند. این فرآیند شامل جمع‌آوری تاییدیه‌های افراد و سپس تعبیه‌ی آنها در اسناد است. نرم‌افزار Adobe به کاربران امکان می‌دهد امضاهایی با جزئیاتی شامل تصویر امضای خطی، تاریخ، مکان و یا مهر بسازند.

امضای دیجیتال چیست؟

 امضای دیجیتال قابل مشاهده

به کاربران امکان می‌دهد اسناد خود را به صورت دیجیتال امضا کنند و این امضا دقیقا مشابه امضای خطی پای سند اعمال می‌شود.

امضای دیجیتال غیرقابل مشاهده

امضای دیجیتال چیست؟

اسنادی که امضای دیجیتال غیرقابل مشاهده دارند، حاوی یک نشان بصری در نوار آبی رنگ در taskbar هستند. شما می‌توانید از این نوع امضا در زمانی که مایل نیستید امضایتان نشان داده شود اما نیاز دارید تا اعتبار، اصالت و یکپارچگی آن را نشان دهید، استفاده کنید.

 

 

کپی لینک
نظرت رو اینجا برامون کامنت بزار

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط
آشنایی با بازی Gods Unchained

اکوسیستم بازی های کریپتویی درآمدزا بسیار متنوع است اما معمولا کیفیت بازی ها توان …

تاریخچه بیت کوین کش

راجر ور به مسیح بیت کوین شهرت دارد، از همان اول در جامعه بیت کوین بود و در استارت آپ های بلاکچین …

بازی های مبتنی بر رمزنگاری(Crypto-Gaming)  در راه صعود به آینده

بازی های مبتنی بر رمزنگاری چیزی فراتر از این است که به افراد فرصت بدهد تا در حین بازی کردن پول …

سه راه ارزشگذاری قیمت زمین در متاورس

تجارت املاک و مستغلات در متاورس به سطح دیوانه کننده ای رسیده است. چهار متاورس بزرگ …

قیمت بیت کوین برای اولین بار از سی هزار دلار بالا رفت

بیت کوین سال ۲۰۲۰ را با عملکرد بی‌نظیری به پایان رساند و حالا با ورود به ۲۰۲۱ همچنان به رکوردشکنی …

با افزایش جرایم مربوط به ارزهای دیجیتال در کره جنوبی،سخت‌گیری‌ها بیشتر می‌شود

وزارت‌خانه کره جنوبی از کشف و مسدود کردن 32 سایت فیشینگ ارزدیجیتال طی ….