مهران بیت

تست نت چیست | در ذهن یک توسعه دهنده ی بلاکچین چه می گذرد؟

تست نت های بلاکچین موضوع جذابی برای بررسی هستند زیرا در اشکال و ابعاد مختلفی ظاهر می شوند …

مهدی محمدی
برنامه نویسی بلاکچین
۱۲ اسفند , ۱۴۰۰
1190 بازدید

تست نت های بلاکچین موضوع جذابی برای بررسی هستند زیرا در اشکال و ابعاد مختلفی ظاهر می شوند. هدف تست نت این است که یک شبکه را تست و ارزیابی کند. در سطوح بالاتر می توان گفت دو نوع تست نت (testnet) وجود دارد. اولی تست نتی است که قبل از mainnet یا شبکه ی اصلی آغاز به کار می کند و دومی تست نتی است که بعد از شروع به کار شبکه ی اصلی منتشر می شود. عملکرد این دو یکسان است اما زمینه ای که در آن منتشر می شوند تا حد زیادی بر درک  علت انتشار اثر می گذارد.

بیایید با بررسی نوع دوم تست نت شروع کنیم چون تا حدودی مفهوم سر راست تری است. وقتی دارید در مورد شبکه های از پیش موجودی مثل بیتکوین و اتریوم صحبت می کنید باید بدانید که تست نت ها دو عملکرد اولیه دارند. اول اینکه آنها محیطی زنده هستند که در آن توسعه دهندگان می توانند نرم افزارهای غیرمتمرکز خود را در آنها آزمایش کنند. هر سازنده ی خوبی می داند که چیزی به نام کد کامل و درست نداریم، پس آنها از تست نت ها که بسیار شبیه شبکه های اصلی هستند کمک می گیرند تا کدهای خود را با ریسک صفر امتحان کنند. چیزهایی که روی تست نت استفاده می شوند احتمالا درست کار نمی کنند و توکن هایی که روی تست نت هستند در واقع ارزشی ندارند.

بنابراین تست نت ها محیط هایی هستند که سازندگان نرم افزارهای غیرمتمرکز (DApp) را قادر می سازد که ارزش نرم افزارهای خود را از طریق بهینه سازی آنها بالا ببرند و هنوز انتظاری برای کارکرد عالی و بی نقص یا تولید ثروت از آنها ندارند. به زبان دیگر، ارزش تست نت از بی ارزش بودن آن می آید.

بررسی مفهوم شبکه تست نت در بلاک چین

سازندگان نرم افزار در برابر سازندگان بلاک چین

اما تست نت ها ذاتی دو گانه دارند و عملکرد دیگر آنها در خدمت سازندگان نرم افزارهای غیرمتمرکز نیست بلکه برای سازندگان پلتفرم ها و بلاکچین ها منفعت دارد. یک مسئله ی جالب اینست که سازندگان نرم افزار با توسعه دهندگان بلاکچین امور کاری مشترک کمی دارند. در واقع عموما توسعه دهندگان بلاک چین در کار نوشتن قرارداد هوشمند نیستند و آنها وقت بسیار کمی را صرف نوشتن قراردادهای هوشمند می کنند.

در تمام بلاکچینها توسعه دهندگان بلاکچین باید بروزرسانی هایی را انجام دهند که به زبانهای برنامه نویسی بلاکچین مثل C++، راست، هاسکل و غیره نوشته می شود و روی یک سیستم بسیار بزرگ و پیچیده به نام ساختار مونولیتیک کار می کنند. در ساختارهای مونولیتیک، تغییر هر بخش از سیستم روی تمام بخش های دیگر سیستم تاثیر می گذارد و ریسک تغییر در آن بسیار بالاتر است.

توسعه دهندگان بلاکچین نیازمند محیط زنده ای هستند که مشکلات کمتری داشته باشد تا بتوانند تغییرات خود را آزمایش کنند و عملکرد آنها را بسنجند. مثل سازندگان نرم افزار آنها هم می خواهند این محیط به قدر کافی شبیه شبکه ی اصلی باشد. این یعنی آنها می خواهد کدهایشان با همان کدی میانکنش انجام دهد که سازندگان نرم افزار هم روی آن کار می کنند.

آیا تست نت ها بر روی قیمت رمزارز مربوطه تاثیر دارند؟

اگر قیمت را ناشی از یکی از ارزش هر محصولی بدانیم و این را قبول کنیم که تست نت ها به افزایش ارزش محصولات توسعه دهندگان کمک می کنند، آنگاه باید انتظار اثر قیمتی از آنها را هم داشته باشیم. یعنی وقتی پروژه ای به مرحله ی انتشار روی تست نت می رسد، نشان دهنده ی پیشرفت نسبی آن پروژه است. اما مشکل اینجاست که این ارتباط به چند نتیجه ی ناخواسته هم منجر می شود. بعضی از پروژه ها گاهی فقط به قصد افزایش قیمت توکن خود، یک نسخه ی تست نت را منتشر می کنند که در عمل هیچ کاربردی برای پروژه ندارد. متاسفانه بسیاری از مردم هم اعلامیه ی انتشار تست نت را می بینند و تصور می کنند که چیزی ارزشمند منتشر شده و با افزایش خرید باعث بالا رفتن قیمت توکن می شوند.

تست نت های قبل از انتشار شبکه ی اصلی

تا بحال در مورد استفاده های تست نت ها در بلاکچین های موجود صحبت کردیم که کارکرد آنها ایجاد یک شبکه ی بی خطر و امن برای توسعه دهندگان نرم افزار و بلاکچین برای آزمایش تولیدات جدیدشان بود. در مورد تست نت هایی که قبل از شبکه ی اصلی آغاز به کار می کنند باز هم هدف اصلی آزمایش کردن است اما تمرکز آن بیشتر روی خود سیستم است زیرا قبل از این هرگز عملیاتی نشده است و البته چون جدید است هنوز هیچ برنامه ای بر روی آن اجرا نمی شود. در این حالت وضعیت خیلی یک طرفه تر است. اکثر کسانی که بر روی منبع کد ها کار می کنند توسعه دهندگان بلاکچین هستند و هدف آنها این است که پلتفرم را به مرحله ای برسانند که سازندگان نرم افزار تمایل داشته باشند بر روی آن شبکه کار کنند.

اولین چیزی که توسعه دهندگان نرم افزار باید در مورد آن اطمینان حاصل کنند اثبات این نکته است که پلتفرم به اندازه ی کافی امن است و این دستورالعمل اصلی هر گونه آزمایش شبکه در این مرحله است. بعد از اینکه توسعه دهندگان به این نتیجه رسیدند که شبکه امن است، حالا باید در مورد روش استفاده از این پلتفرم آموزش ببینند. به بیان دیگر تست نت باید به عنوان یک ابزار آموزشی در نظر گرفته شود که به توسعه دهندگان یک دید عمیقتری داده شود که چگونه می توانند همزمان هم از شبکه استفاده کنند و هم امنیت شبکه را مداوما آزمایش کنند.

در نهایت هم چنان که آنها شبکه را تست می کنند و می آموزند که چطور از آن استفاده کنند، به قسمتهایی از شبکه بر می خورند که نیاز به بهبود دارد. کتابخانه های خاصی را ممکن است نیاز داشته باشند یا اسناد مهمی برای کمک به درک سیستم باید تهیه شوند. این اطلاعات بی نهایت ارزشمند بازخوردهایی هستند که توسعه دهندگان پلتفرم باید از آنها برای بهبود شبکه استفاده کنند، قبل از اینکه اجرای شبکه ی اصلی نهایی شود.

کپی لینک
نظرت رو اینجا برامون کامنت بزار

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط
بعد ده سال بیت کوین همه چیز را تغییر داده است.

به گزارش wiredده سال پیش کسی با استفاده از نام Satoshi Nakamoto مقاله ای دانشگاهی را …

جبران سقوط آوریل؛ بیت کوین به ۵۸,۰۰۰ دلار رسید

از روز گذشته خریداران با در دست گرفتن بازار روند قیمت را صعودی کردند. کارشناسان معتقدند منقضی شدن ۴.۲ میلیارد دلار …

الگوریتم اجماع بلاک چین چیست؟

اگر در مورد بلاک چینها مطالعه کرده باشید می دانید که یکی از تفاوت های اصلی بلاک چین های مختلف …

همه چیز در مورد صرافی Localbitcoins

صرافی Localbitcoins یک صرافی همتا به همتا برای خرید و فروش ارز دیجیتال است …

آشنایی با کلاهبرداری در شبکه ارزهای دیجیتال

افرادی با نیت‌های خوب به‌دنبال سرمایه‌گذاری و احتمالاً سودآوری هستند و قصد دارند بخشی …

CeFi یا امور مالی متمرکز چیست؟

ما غیراقتصاددان ها و مردم معمولی در سیستم مالی فعلی طوری قرار گرفته ایم که ماهی …