مهران بیت

معرفی کامل پروتکل Balancer و توکن BAL

روتکل بالانسر (Balancer) یک بازار ساز خودکار (AMM) مبتنی بر اتریوم است که کاربران را قادر می‌سازد تا با تأمین نقدینگی …

مهدی محمدی
مقالات
۰۹ دی , ۱۳۹۹
1978 بازدید

پروتکل بالانسر (Balancer) یک بازار ساز خودکار (AMM) مبتنی بر اتریوم است که کاربران را قادر می‌سازد تا با تأمین نقدینگی در این پلتفرم، درآمد کسب کنند. بالانسر یا بلنسر یک پلتفرم لایه دوم است که بر روی Uniswap ساخته شده است و به بازار سازها اجازه می‌دهد چندین دارایی با وزن متفاوت را در یک استخر واحد ترکیب کنند.

بازارساز خودکار (AMM) نوعی پروتکل صرافی غیرمتمرکز است که متکی به فرمول ریاضیاتی برای قیمت گذاری دارایی ها است. قیمت گذاری در بازارسازهای خودکار به جای استفاده از دفتر سفارشات که در صرافی های سنتی وجود دارد، بر اساس الگوریتم قیمت گذاری است.

بازارسازی سنتی معمولا در شرکت‌هایی صورت می‌گیرد که منابع و استراتژی‌های پیچیده دارند. بازارسازها به شما کمک می‌کنند که به قیمت خوب و اختلاف قیمت خرید و فروش خوبی در دفاتر سفارشاتی نظیر صرافی ها دست پیدا کنید. بازارسازهای خودکار، این فرآیند را غیرمتمرکزسازی می‌کنند و به تمام افراد امکان می‌دهند تا بازاری در بلاک چین ایجاد کنند.

در پنل مدیریت استخر‌های بالانسر کاربران می‌توانند نقدینگی را از استخرهای مختلف اضافه یا حذف کنند و بر حجم نقدینگی و تراکنش‌های هر استخر نظارت کنند. در بالانسر شما می‌توانید تا ۸ توکن مختلف را با وزن‌های دلخواه در یک استخر قرار دهید.

پروتکل بالانسر چیست؟

پروتکل بالانسر چیست

بالانسر یک پروتکل سازنده بازار به صورت اتوماتیک (Automatic Market Maker) است که باعث کاهش هزینه برای تبدیل ارزهای مختلف می‌شود. بالانسر یک جایگزین غیر متمرکز برای تولیدکنند‌گان سنتی بازار است که به عنوان یک نهاد شخص ثالث، نقدینگی را برای دارایی‌های معامله شده فراهم می‌کند. پروتکل بالانسر را می توان از طریق سیستم عامل‌های تجاری غیر‌متمرکز مختلف مورد استفاده قرار داد تا بطور خودکار بهترین نرخ تراکنش و قیمت‌های معاملات را با استفاده از سیستم هوشمند سفارش (Smart Order Routing) مشخص کنند. این پروتکل همچنین با استفاده از بودجه موجود در استخرهای بالانسر، بودجه لازم برای ترید را فراهم می‌کند.

بالانسر اولین پروتکل دیفای نیست که از بازار سازی خودکار پشتیبانی می‌کند، سیستم ‌عامل‌هایی مانند Uniswap و Curve قبل از آن وجود داشتند. آنچه بالانسر را منحصر به فرد می‌کند این است که این پروتکل در هر استخر از حداکثر ۸ دارایی پشتیبانی می‌کند که وزن دارایی‌های پشتیبانی شده نیز اختیاری است، به همراه کارمزدهای معاملاتی سفارشی که توسط خالق استخر تعیین شده است.

بالانسر چگونه کار می‌کند؟

نحوه کار بالانسر

همانطور که یک صندوق شاخص می‌تواند از سهام‌های مختلف تشکیل شود، استخرهای بالانسر نیز از حداکثر هشت رمز ارز مختلف تشکیل شده‌اند. مقدار ارزش هریک از استخرهای بالانسر با توجه به درصد هر توکن در آن و وزنی که هنگام ایجاد استخر انتخاب شده است، تعیین می‌شود.

بالانس خودکار

پروتکل بالانسر از برنامه‌های سفارشی به نام قراردادهای هوشمند استفاده می‌کند تا اطمینان حاصل کند که هر استخر نسبت صحیح دارایی را حفظ می‌کند حتی اگر قیمت توکن‌های مختلف در استخرها متفاوت باشد. به عنوان مثال، یک استخر بالانسر ممکن است از ۲۵٪ اتر، ۲۵٪ دای و ۵۰٪ توکن Lend تشکیل شده باشد. اگر در برهه‌ای از زمان، قیمت LEND دو برابر شود، استخر به طور خودکار میزان توکن LEND باقیمانده را کاهش می‌دهد تا بتواند میزان ۵۰٪ از ارزش استخر را حفظ کند.

بنابراین، توکن‌های LEND کم شده، کجا می‌رود؟ قراردادهای هوشمند بالانسر با افزایش قیمت‌ها آنها را در اختیار تریدرهایی قرار می‌دهد که قصد خرید توکن LEND را دارند. نکته قابل توجه در این سیستم این است که ارائه دهندگان نقدینگی در حالی که وجوه شاخص آنها متعادل می‌شود نیز هنوز کارمزد کسب می‌کنند، در مقایسه با صندوق‌های شاخص سنتی که سرمایه گذاران برای خدمات تعادل مجدد باید کارمزد پرداخت کنند.

استخرهای بالانسر

استخرهای بالانسر مجموعه ای از وجوه تامین شده توسط کاربران آن است که برای تامین نقدینگی معاملات و تراکنش‌ها استفاده می‌شود. در هرکدام از این استخرها در کل مبلغی در حدود ۱۱ میلیون دلار می‌تواند وارد شود. در بالانسر دو نوع استخر وجود دارد

چطور توکن بال (BAL) را بدست آوریم؟

راه اصلی برای بدست آوردن توکن‌های BAL از طریق استخراج نقدینگی است. پروتکل بالانسر به تمامی کسانی که نقدینگی استخرها را تامین کنند، توکن BAL را پاداش می‌دهد. پیشنهاد این شرکت این است که متناسب با میزان نقدینگی هر آدرس نسبت به کل نقدینگی موجود در بالانسر، توکن‌های BAL ارائه دهد.

استخراج نقدینگی (Liquidity Mining) در ماه‌های اخیر به یکی از محبوب‌ترین مباحث در فضای مالی غیر متمرکز (DeFi) تبدیل شده است. استخراج نقدینگی در اصل زمانی است که کاربران نقدینگی یک دارایی از پروتکل DeFi را در ازای دریافت نوعی پاداش تامین کنند. این پاداش ممکن است توکن‌های مختلفی باشد، از جمله توکن‌های بنیادی پروتکل دیفای (که ممکن است دارای ارزش پولی نیز باشند مانند COMP). در اصل راهی است برای کاربران تا بتوانند از دارایی‌هایی که در اختیار دارند، درآمد کسب کنند.

راه دیگر بدست آوردن توکن‌های BAL، ایجاد استخر و استفاده از مزایای هزینه تراکنش‌های داخل آن است. این هزینه‌‌‌ها از طریق توکن BAL پرداخت می‌شوند. این سیستم همچنین به سازنده استخر انگیزه می‌دهد تا میزان هزینه تراکنش را کمتر کند، زیرا هرچه هزینه کمتر باشد شما توکن BAL بیشتری دریافت می کنید. استفاده از هزینه‌های کم در این استخرها سبب می‌شود که کاربران بیشتری به آن جذب شوند و از این طریق آنها به استفاده از صرافی بالانسر نیز ترغیب می‌شوند.

کپی لینک
نظرت رو اینجا برامون کامنت بزار

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 دیدگاه در “ معرفی کامل پروتکل Balancer و توکن BAL ”

  • کامبیز نجفی

    سلام من کیف پول ترون لینک رو نصب کردم تعداد ۷۰۰ عدد بالانسر بهم داده آیا قابل چنج کردن خستش ؟

    • طاها وفايي

      براي منم ١٣٠٠ تا اومده ؛ بايد چيكار كرد؟

  • ولی نوروزی

    با سلام ، توکن‌های bal را که جایزه داده آیا میشه فروخت

مطالب مرتبط
همه چیز در مورد صرافی Localbitcoins

صرافی Localbitcoins یک صرافی همتا به همتا برای خرید و فروش ارز دیجیتال است …

اجباری شدن دریافت کدمالیاتی برای دارندگان درگاه پرداخت

به گزارش مهران بیت و به نقل از زومیت شاپرک، شبکه الکترونیکی پرداخت، روز گذشته در جلسه‌ای …

اهمیت رمزنگاری برای  وب 3.0 (web 3.0)

با نگاهی اجمالی به تاریخچه‌ی رمزنگاری، نشان از وجود اولیه‌ی امور مالی غیر متمرکز  دفی (DeFi)  بعد …

سایت mempool.space| ابزاری برای پیش بینی کارمزد تراکنش ها

در این قسمت از بخش معرفی سایت های کاربردی مهران بیت قصد داریم نحوه استفاده از سایت memopool.space را بیاموزیم …

تفاوت بین یورو و دلار

تفاوت بین یورو ودلار؟ در این بحران اقتصادی فعلی و مداوم ، در مورد ارزش ارزهای مختلف جهانی …

سه راه ارزشگذاری قیمت زمین در متاورس

تجارت املاک و مستغلات در متاورس به سطح دیوانه کننده ای رسیده است. چهار متاورس بزرگ …