مهران بیت

مهاجرت پلتفرم های NFT به لایه دوم اتریوم

همزمان با معرفی پیاپی پلتفرم های لایه دومی رمزارزها برای حل مشکل ترافیک و کندی لایه اول اتریوم …

مهدی محمدی
NFT
۱۲ آذر , ۱۴۰۰
1324 بازدید
nft

همزمان با معرفی پیاپی پلتفرم های لایه دومی رمزارزها برای حل مشکل ترافیک و کندی لایه اول اتریوم و دیگر بلاک­چینها، بحثها برای راهکار مشابهی برای NFTها هم بالا گرفت. پلتفرم NFTها ساختار متفاوتی از رمزارزها دارند اما روی همان بلاک­چین لایه اول فعالیت می کنند. نقطه ی اوج این بحث ها زمانی بود که خالق اتریوم یعنی ویتالیک بوترین در توئیتی به ارائه­ ی پیشنهادات خودش در باره ی مهاجرت NFTها به اکوسیستم لایه دوم پرداخت و آن را ضروری خواند. او گفته بود: ما باید NFT را به اکوسیستم لایه دوم انتقال دهیم تا هزینه ها کاهش یابند. اگرچه برای اینکه این کار به درستی انجام شود به استانداردهای انتقال بین رول­آپی محکمی احتیاج داریم تا این اکوسیستم بتواند از قفل شدن در یک لایه ی دوم خاص اجتناب کند.

اکوسیستم NFT به سرعت در حال توسعه است و به بخش مهمی از مصرف­کنندگان کارمزد زنجیره ی اتریوم تبدیل شده است. این اکوسیستم ویژگی های خاصی دارد مثل جوانی و تازگی و درست به همین دلیل، دچار فقدان و کمبود نسبی پایه های مورد نیاز یک اکوسیستم است. همین طور به علت ذات غیر مالی بیشتر NFTها و به دلیل کارمزدهای بالای آن، باعث شده تا چگونگی انتقال NFTها به شبکه ی لایه دوم محوریت اصلی را بین فعالین داشته باشد.

ساده ترین اما نه بهترین

ساده ترین راهی که به ذهن می رسد این است که NFT را به یک پلتفرم رول­آپ مثل آربیتروم مهاجرت دهیم. آربیتروم همین الان هم برای استقرار قراردادهای عمومی در دسترس است. اما این کار معایبی دارد:

  • همه ی پلتفرمهای اصلی از نوع رول­آپ که از EVM (ماشین مجازی اتریوم) پشتیبانی می کنند دارای درهای پشتی و روش مرتب سازی متمرکز هستند. از این رو واگذاری کل اکوسیستم به یک رول­آپ خاص خطرناک است و هنوز معلوم نیست که چطور قرار است این مشکلات در رول­آپ ها حل شوند.
  • اکوسیستم NFT آنقدر بزرگ است و ممکن است بزرگتر شود که یک رول­آپ به تنهایی نمی تواند از پس آن بر بیاید.
  • هیچ بخشی از اکوسیستم NFT یا حتی کل آن، یک دنیای بسته نیست و نیاز دارد که با دیگر بخش های اکوسیستم اتریوم تعامل داشته باشد.

اینفوگرافی NFT

راهکار بهتر

برای برون رفت از این مشکلات، بنیانگذار اتریوم پیشنهاد کرده است که NFTها را در یک پایگاه ثبت کرده و یک wrapper NFT ایجاد کنیم که قابلیت پرش بین رول­آپ های مختلف و متعدد را داشته باشد. این فرایند مستلزم انتقال یک NFT به یک قرارداد مدیریت رپر (wrapper) است که مقصد و مالک اولیه آن را نشان می دهد. سپس از قرارداد مدیریت رپر برای ایجاد یک wrapper NFT با ذکر منبع و شماره سریال آن استفاده شود. قبلا در مورد رمزارزها ابداعات مشابهی تحت عنوان رپد توکنها برای حل مشکلات انتقال به لایه دوم و مقیاس پذیری استفاده شده بود. در آنجا رپد توکن (Wrapped Token) نوعی ارز دیجیتال مانند WBTC و WETH بود که امکان ارتباط بین بلاک­چین­هایی مانند بیت کوین و اتریوم را خصوصا در دیفای فراهم می کرد.

یک رمزارز رپد در واقع توکنی است که ارزش آن به ارز رمزنگاری شده دیگری وابسته است. رپد (Wrapped) در لغت به معنی بسته‌بندی است و در Wrapped Token، دارایی اصلی در یک بسته‌بندی در بلاک چین خود قرار گرفته و از آن استفاده‌ای نمی‌شود و رپد توکن آن دارایی، در Blockchain دیگری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

خروج NFTهای رپد نیز دربرگیرنده ی تعامل با قرارداد مدیریت رپر خواهد بود. وقتی که در مورد تاخیر زمانی برای برداشت از حساب از ویتالیک بوترین سوال شد، او پیشنهاد داد که کاربران بتوانند یک رپر را در رول­آپ اول ایجاد کنند و آن را به حراج بگذارند و کاربر دیگری با نرم افزار مناسب بتواند NFT را برای خرید، احراز هویت کند. دلیل این روش غیرمتعارف این است که یک هفته طول می کشد تا رسید از رول­آپ دوم منتشر شود و رپر قابل برداشت از حساب شود.

اهمیت پیشنهاد بوترین

رشد NFTها می تواند تحت اثر منفی قیمت بالای کارمزدها قرار بگیرد که آن هم تحت تاثیر شبکه ی اتریوم است. با حل مشکل مقیاس پذیری و کارمزدهای بالا، کاربران NFT می توانند کارمزدها را کاهش دهند و باعث افزایش شتاب رشد و پذیرش عمومی این توکنهای دیجیتال شوند.

جمع آوری توکنهای غیر قابل معاوضه روی لایه دوم

تعدادی از لایه دومی هایی که بر روی NFT فعال شده اند از این قرارند:

  • Immutable X: اولین لایه دومی ای که به مسائل NFT پاسخ می دهد. در حال حاضر، Immutable Xبه فناوری zk rollups(مجموعه های دانش صفر) مبتنی بر StarkWareمتکی است، نوآوری ای که در آن بسیاری از تراکنش‌های خارج از زنجیره از طریق اثبات‌های رمزنگاری zk-SNARKبه اتریوم منتقل می‌شوند. در آینده، Immutable Xاز یک مدل “انتخابی” استفاده خواهد کرد که در آن کاربران می توانند بین حالت “zk rollup” و یک حالت “validium” یکی را انتخاب کنند. Validium L2تراکنش ها و داده ها را خارج از زنجیره مدیریت می کند. بخش جالب ماجرا اینست که این پروژه یک بازار دارد که در حال حاضر آماده و قابل استفاده است.
  • SoRare: یک بازی فانتزی جهانی فوتبال است. به کارت‌های قابل خرید و فروش فانتزی ورزشی برای تیم‌های فوتبال بین‌المللی فکر کنید که به‌ جای کاغذ (یا هر چیزی که این روزها برای برنامه‌های ورزشی فانتزی معمولی استفاده می‌شود) با NFTو مجموعه zkمبتنی بر StarkWareارائه می‌شوند!
  • Smol Puddle: یک بازار آزمایشی و حسابرسی نشده NFTاست که بر روی Arbitrum Oneساخته شده است. به دلیل ماهیت آزمایشی آن باید با احتیاط رفتار کرد، اما بهرحال یک نمونه اولیه از یک بازار NFTاست که بر اساس فناوری رول­آپ خوش‌بینانه ساخته شده است.
  • Axie Infinity: در اوایل سال جاری، بازی موفق NFT Axie Infinityزنجیره جانبی سفارشی Roninخود را راه‌اندازی کرد که برای تسهیل پرورش و جمع آوری هیولاهای اکسی طراحی اختصاصی شده است.
  • OpenSea: از نظر حجم بازار NFT، در جهان بزرگترین است. همانند بسیاری از پروژه های NFT در سال جاری، این پروژه شروع به اجرای یک استراتژی چندزنجیره ای با پشتیبانی از سایدچین پالیگان کرده است.
کپی لینک
نظرت رو اینجا برامون کامنت بزار

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط
راه‌اندازی شرکت مبتنی بر بلاکچین توسط هم‌بنیان‌گذار Apple

به گزارش مهران بیت وبه نقل از کریپتولند هم‌بنیان‌گذار شرکت Apple، استیو وازنیاک‌، یک شرکت …

تهدید ارز رمزنگاری شده برای سیستم بانکی سنتی از توهم تا واقعیت

محیط سنتی بانک‌ها به شکل سختگیرانه با اعمال کاغذ بازی و سلسه مراتب متعدد معاملات …

آلمان: بازار توکن سهام شرکت‌های صرافی بایننس با قوانین کشور مغایرت دارد

بازار توکن سهام شرکت‌های صرافی بایننس با قوانین کشور آلمان مغایرت دارد …

امکان تجربه‌ای جسورانه در رمزنگاری از سوی جمینی(Gemini)

هم‌اکنون دنیای رمزنگاری با افتخار در پاداش به کاربران جسور(Brave) خود اعلام می‌کند که آن‌ها …

سرویس درآمد داخلی ایالات متحده (IRS)  درحال ماموریت مخفی برای جنایتکاران در بازار رمزنگاری

سرویس درآمد داخلی ایالات متحده Internal Revenue Service (IRS)  درحال تلاش است تا مجرمانی …

بیت کوین به عنوان رهبر واحد پول جهان هیچ تهدیدی برای دلار ندارد+اخبار جدید

Fed’s Bullard می گوید: بیت کوین به عنوان رهبر واحد پول جهان هیچ تهدیدی برای دلار …