مهران بیت

چگونگی تاثیر توییتر بر بازار ارز های دیجیتال

قیمت بیت کوین در این ماه چهار رقمی شد و سری به ۱۰ هزار دلار زد. درست مانند تعداد توییت هایی …

مهدی محمدی
مقالات
۰۸ دی , ۱۳۹۹
1561 بازدید

قیمت بیت کوین در این ماه چهار رقمی شد و سری به ۱۰ هزار دلار زد. درست مانند تعداد توییت هایی که در توییتر و جست و جو هایی که در موتورهای جست و جو درباره بیت کوین شد. تعداد این توییت ها و جست و جو ها در دو سال اخیر به بیشترین مقدار خود رسیده است.

تا به امروز میان عوامل خارجی و روند قیمت بیت کوین رابطه‌های زیادی برقرار شده است.  نکته قابل توجه این است که معیارهای رسانه های اجتماعی در این میان بیشترین و قوی‌ترین روابط را با قیمت بیت کوین برقرار کرده‌اند. معیارهایی مانند تعداد توییت‌های انجام شده درباره ارز های دیجیتال خاص (tweets)، تعداد نظرات (comment) یا پست های (post) گذاشته شده درباره آن‌ها و حجم روزانه جستجوهای انجام شده درباره یک موضوع مرتبط با رمزارزها.

در حال حاضر یکی از موضوعات داغ دنیای ارز های دیجیتال، موضوع توییتر و بیت کوین، توییت ها و بیت کوین، توییتر و قیمت بیت کوین و … است. کسی که قصد فعالیت در این بازار را دارد مطمئنان می‌داند که باید از هر اطلاعاتی که به دست میاورد استفاده کند. حال بررسی و در نظر گرفتن رابطه میان توییت و قیمت بیت کوین یا توییتر و بیت کوین می‌تواند حداقل ارزش بررسی را داشته باشد.

 

تجزیه و تحلیل توییت ها و قیمت بیت کوین از سال ۲۰۱۷تا ۲۰۱۹

با نگاهی به تعداد روزانه توییت های انجام شده درباره بیت کوین از سال 2017 تا کنون، متوجه می‌شویم که تعداد این توییت ها در اواخر سال 2017 به بیشترین مقدار خود رسیده است. در تاریخ 7 دسامبر سال 2017، تعداد 155،600 توییت درباره بیت کوین ایجاد شده است که رکورددار تمامی دوران است. به دنبال این تاریخ، در طول سالهای 2018 و 2019 تعداد متوسط توییت ها به میزان قابل توجهی کاهش یافته. اگرچه در 26 ژوئن 2019 به دنبال یک تغییر قیمت در بیت کوین تعداد توییت‌ها هم یک قله‌ی کوچک‌تر را در نمودار به وجود آورده است.

تعداد توییت های انجام شده از ژانویه 2017 تا دسامبر 2019

بنابراین روند و رابطه‌ای که میان تعداد توییت ها و بیت کوین وجود دارد می‌تواند نشان دهد که هر دو متغیر با یکدیگر مرتبط هستند. یا حتی شاید بتوان گفت که یکی بتواند دیگری را پبشبینی کند. همانطور که انتظار می رود، در طول سال ۲۰۱۷ ارتباط (correlation) بین قیمت و تعداد توییت ها به بالاترین میزان خود در طول سال‌ها یعنی ۰.۸۶ رسیده است.

همبستگی (مثبت ۱) به این معنی است که بیت کوین و تعداد توییت ها کاملا با یکدیگر همبستگی مثبت دارند. یعنی مثلا اگر قیمت بیت کوین ۵۰ درصد افزایش یابد، تعداد توییت ها هم ۵۰ درصد افزایش میابد. همبستگی (منفی ۱) بدان معنی است که آنها کاملا با یکدیگر همبستگی معکوس دارند. یعنی مثلا اگر قیمت بیت کوین 50 درصد افزایش یابد، تعداد توییت ها ۵۰ درصد کاهش میابد. علاوه بر این، یک همبستگی (صفر) به آن معنا است که این دو متغیر هیچ همبستگی ای با یکدیگر ندارند.

در سال ۲۰۱۸ با وجود کاهش همبستگی میان قیمت و تعداد توییت ها، همچنان این همبستگی 0.74 باقی مانده است. این رابطه در سال 2019 بسیار پایین تر (کمتر از ۰.۱۲) آمده. اگر چه باز هم در سال 2020 این همبستگی در حال افزایش است.

همبستگی میان قیمت بیت کوین و تعداد توییت های روزانه درباره بیت کوین

توییت ها به عنوان پیش بینی کننده حجم بیت کوین

به گزارش رابکس و به نقل از کوینتلگراف، همبستگی‌های بالا میان قیمت بیت کوین و تعداد توییت ها ممکن است علاقه مندان را تحریک کند که فکر کنند می‌توانند قیمت بیت کوین را با استفاده از تعداد توییت ها پیشبینی کنند. با این حال، با استفاده از تجزیه و تحلیل‌های سالانه، نتایج قابل توجهی بین تعداد توییت ها و حجم بیت کوین مشاهده شده است. حجم بیت کوین یک پارامتر و ورودی مهم برای سرمایه گذاران برای وارد کردن متغیرهای رسانه‌های اجتماعی به تجزیه و تحلیل‌های فنیشان است.

زمانی که صحبت از تاثیر توییت ها بر حجم بیت کوین می‌شود، رابطه میان این دو متغیر در طول سال 2017 نسبت به سال 2018 یا 2019 قوی‌تر و در طول سالها قابل توجه‌تر است. در سال 2017، اگر تعداد توییتها 1٪ افزایش میافت، می‌توانستیم فرض کنیم که حجم بیت کوین در همان روز احتمالا 2.6٪ افزایش یابد. این رابطه برای سالهای دیگر نیز ادامه دارد اما افزایش حجم در هر دو سال 2018 و 2019 زیر 1 درصد بوده است.

با تجزیه و تحلیل قدرت آینده توییت ها برای پیش بینی حجم روز آینده بیتکوین، نتایج قابل توجهی با اندازه مشابه یافت شد. در سال ۲۰۱۷ اگر تعداد توییت ها ۱٪ افزایش میافت، حچم بیت کوین ۲.۵٪ بالا میرفت. این عدد برای سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ به ترتیب ۰.۶۴٪ و ۰.۷۲ درصد است.

آیا توییت ها بازده (return) بیت کوین را به طور دقیق پیش بینی می‌کنند؟

جام مقدس هر بازار مالی، توانایی پیش بینی بازده‌های آینده است. به نقل از کوینتلگراف در طول سالها، ما بین تعداد توییت ها و بازده‌های بیت کوین نتیجه قابل توجهی پیدا نکردیم. هنگام تلاش برای ایجاد رابطه بین تعداد توییت ها و بازده های بعدی بیت کوین، نتیجه قابل توجهی یافت نشد، از این رو نمی‌توانیم نتیجه مشابهی را که در مورد حجم بیت کوین آوردیم، برای بازده بیت کوین هم بیاوریم.

دورنمایی از این رابطه

از ابتدای سال، بیت کوین شاهد رشد چشمگیری بوده و در ژانویه یک بازده 27 درصدی را برای هج فاندهای (صندوق های پوشش ریسک) ارزهای دییجتال تجریه کرده است. این از سال 2017 تا کنون بالاترین عملکرد بوده است. این داده با آلت کوین ها که حتی روند مثبت قویتری را داشته‌اند همسو و همجهت می‌باشد. این موضوع همچنین درب را برای تحقیق بیشتر در مورد اینکه آیا روندهای اجتماعی که قبلا مشاهده شده است واقعا بر حجم معاملات رمزنگاری تأثیر می‌گذارد یا نه، باز می‌گذارد. پاسخ دادن به این موضوع که آیا شروع سال 2020 ویژگی های مشابهی را با دوره های صعودی در سال 2017 یا 2019 دارد یا خیر و اینکه آیا می‌توان از رابطه میان تعداد توییت ها و قیمت بیت کوین یا حجم آن استفاده کرد یا نه نیز می‌تواند بسیار کمک کننده باشد.

قیمت روزانه بیت کوین از ۱ ژانویه تا ۱۳ فوریه سال ۲۰۲۰

وقتی صحبت از میانگین توییت های انجام شده درباره بیت کوین در ژانویه و فوریه امسال می شود، باید بگوییم که این میانگین نسبت به مقدار و زمان مشابه در سال 2019 افزایش یافته است. در واقع از میانگین روزانه 18.972 توییت در سال 2019 به میزان میانگین 22،070 توییت در آغاز سال 2020 رسیده است. علاوه بر این، یک افزایش غیر طبیعی در تعداد توییت ها در 2 فوریه نیز اتفاق افتاد و میانگین توییت های این ماه به مقدار 31.945 توییت (در مقایسه با تعداد توییت های ماه ژانویه یعنی 17929) توییت افزایش یافته است.

تعداد توییت های روزانه از ۱ ژانویه تا ۱۳ فوریه ۲۰۲۰

ادامه …

به دنبال این روند، متوجه می‌شویم که رابطه برقرار شده بین تعداد توییت و حجم بیت کوین نیز در یک ماه و نیم اول سال 2020 قابل مشاهده است. با این وجود، میزان تاثیرگذاری تعداد توییت ها بر روی حجم، کمتر از سال های دیگر بوده است.

زمانی که تعداد توییت ها 1٪ افزایش یافت، حجم بیت کوین در همان روز 0.423٪ افزایش یافت. این تاثیر نسبت به قدرت پیش بینی تعداد توییت ها کمی کتر است. زمانی که امروز تعداد توییت ها 1٪ افزایش بیابد، قیمت بیت کوین در روز بعد 0.44٪ افزایش می‌یابد.

با نگاه به جلو، سرمایه گذاران می‌توانند تاثیر تعداد توییت ها را در تجزیه و تحلیل خود بگنجانند. این موضوع با توجه به آنکه گفته می‌شود یک اتفاق بزرگ احتمال بازار ارز های دیجیتال را به زودی تغییر خواهد داد، حداقل ارزش بررسی را دارد.

بنابراین، با نگاه به پارامترهای شبکه‌های اجتماعی مانند تعداد توییت ها، تحلیل گران با توانایی و قدرت بیشتری می‌توانند روند بیت کوین را پیش بینی کنند و استراتژی‌های سرمایه‌گذاری خود را بهینه‌تر سازند.

کپی لینک
نظرت رو اینجا برامون کامنت بزار

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط
بلاک چین چیست ونحوه عملکرد آن چگونه است؟

اگر علاقمند به فناوری باشید حتما تا به حال اسم بلاکچین به گوشتان خورده است. تکنولوژی …

5 زبان برتر برنامه نویسی قراردادهای هوشمند بلاکچین

این روزها همه در مورد قراردادهای هوشمند، بلاکچین، امور مالی غیرمتمرکز (دیفای) و …

خیز افزایشی قیمت کاردانو در سال 2021

در 18 ماه گذشته بازار ارزهای رمزنگاری شده سرمایه گذاران این عرصه را با نوسانات شدیدی رو …

صرافی کوین بیس امکان خرید با پی پل را به پلتفرم خود اضافه کرد

کوین بیس از این پس به کاربران آمریکایی خود اجازه می‌دهد که تا سقف روزانه …

آیا آموزش زندگی مشترک به بیت کوین و ارز فیات تحقق پذیر است؟

این تعریف از یک جهان با دو سیستم متفاوت بوده که اولی تحت کنترل دولت و نظارت بر شهروندان …

ارز دیجیتال آنتولوژی را بهتر بشناسیم

نام انگلیسی این رمز ارز Ontology است که از ترکیب دو کلمه Onto به معنای هستی و Logy به معنای شناسی ساخته شده …