مهران بیت

تحلیل آنچین یا تکنیکال؟ شاید هم هر سه تا!

اگر دستی بر آتش ترید و معامله ی دارایی های کریپتویی دارید حتما می دانید که چقدر این بازار …

مهدی محمدی
تحلیل آنچین
۱۶ اسفند , ۱۴۰۰
1411 بازدید

اگر دستی بر آتش ترید و معامله ی دارایی های کریپتویی دارید حتما می دانید که چقدر این بازار دارای نوسان های پیش بینی ناپذیر است. با این حال روش های مختلفی برای تحلیل مارکت وجود دارد که به کاهش ریسک معاملات و بیشینه سازی سود  در تصمیم های معاملاتی شما کمک می کند.

سه روش مهم تحلیل بازار وجود دارد به نام های تحلیل آنچین (on chain analysis)، تحلیل بنیادی (fundamental) و تحلیل تکنیکال. فهم و درک این سه روش مهم تحلیل برای کاهش ریسک و هدایت شما به مسیر یک معامله ی موفق کمک می کند. بیایید ببینیم این سه روش چه ویژگی هایی دارند، از چه داده هایی استفاده می کنند و چه نتایج و بروندادهایی دارند.

تحلیل آنچین

رایج ترین و ساده ترین روش تحلیل آنچین است. این تحلیل عمدتا با بررسی داده های آنچین یا به عبارتی داده های ثبت شده روی بلاکچین مثل تعداد آدرس ها، حجم تراکنش ها، سختی شبکه و بلاک های ماین شده به ازای هر روز در شبکه ی بیتکوین و بلاکچین های اصلی دیگر انجام می شود. تحلیل آنچین بر اساس داده هایی انجام می شود که روی بلاکچین ثبت شده اند و همچنین داده هایی که درباره سنتیمنت (احساسات) حول بازار وجود دارد. این اطلاعات از سوی سرمایه گذاران و معامله گران و همچنین ماینرهای بیتکوین و حتی استفاده کنندگان روزمره از بیتکوین مورد استفاده قرار می گیرد. تحلیل آنچین از این لحاظ مهم است که دیدگاهی غیر سوگیرانه در مورد اقتصاد دنیای واقعی دیجیتال به ما می بخشد.

با استفاده از این تحلیل ها شما می توانید پاسخ سوالهایی مثل موارد زیر را پیدا کنید:

  • چه مقدار حجم روی شبکه ی بیتکوین در حال جابجایی است:
  • چه تعداد تراکنش روی بلاکچین بیتکوین در هر روز رخ داده است؟

تفاوت تحلیل آنچین و تکنیکال

با تحلیل داده های آنچین می توانید بفهمید که آیا افزایش استفاده و تراکنش روی شبکه رخ داده و احتمال افزایش قیمت رمزارز در آینده ی نزدیک وجود دارد یا نه. این اطلاعات برای معامله گرانی حیاتی است که می خواهند به صورت بلند مدت روی رمزارزی سرمایه گذاری کنند. آنها با این تحلیل ممکن است برای خرید اقدام کنند یا دست نگه دارند.

البته این نوع تحلیل محدودیت هایی هم دارد. برای مثال بعضی از تحلیل های آنچین روی شبکه ی بیتکوین، قراردادهای هوشمند و نرم افزارهای روی شبکه و تراکنش های آنها را در محاسبات خود لحاظ نمی کنند. به علاوه، تحلیل آنچین تراکنش های آف چین را به حساب نمی آورند در حالی که با داشتن آنها می توان تصویر جامعتری از فعالیت های روی شبکه به دست آورد.

اگر داده های کاملی از هر معامله، قرارداد و زمان آنها داشته باشیم می توانیم دیدگاه امیدوار کننده ای به این بازار آزاد داشته باشیم. برای استفاده از تحلیل های آنچین نیازی به داشتن تخصص در علوم داده یا برنامه نویسی کامپیوتر ندارید. تمام آن چیزی که نیاز دارید دانش اولیه ای از مبانی شبکه ی کریپتو و چگونگی درگیر شدن کاربران در آن است.

تحلیل بنیادی

همزمان با تحلیل آنچین، تحلیل بنیادی یا فاندامنتال را هم می توان روی دارایی های کریپتویی مثل بیتکوین و اتریوم انجام داد. تحلیل بنیادی بر پایه ی درک قوت و ضعف محرک های اساسی اقتصادی مثل فاکتورهای عرضه و تقاضا انجام می شود.

تمرکز بر روی این نوع تحلیل از تحلیل های آنچین متفاوت است زیرا این تحلیل به تمام فاکتورهای غیر تکنیکال می پردازد که می توانند روی تحرک قیمتی در هر دو جهت تاثیر بگذارند. این تحلیل تاثیر رویدادهای اقتصادی و اجتماعی را با دید کاملا اقتصادی بر روی دارایی های دیجیتال بررسی می کند. برای مثال اگر کشوری با نوعی کنترل های سرمایه ای و قانونی روی بیتکوین و اتریوم وجود داشته باشد، اقتصاد و حتی رویدادهای اجتماعی در آن کشور می تواند بر ارزش این کوین ها در بازار داخلی و بین المللی موثر باشد.

این نوع تحلیل موارد زیر را در بر می گیرد:

  • تعداد تراکنش ها در یک روز خاص برای تخمین اینکه چه تعداد از افراد در آن روز یا هفته ی خاص از بیتکوین استفاده کرده اند.
  • قیمت رمزارزها در یک روز خاص برای اندازه گیری اینکه چه تعداد از افراد حاضرند این مقدار برای رمزارزها بپردازند.

برای بکارگیری این تحلیل در معاملات، شما باید درک عمیقی از تمام فاکتورهای دخیل در بازار رمزارزها داشته باشید. برای این درک باید همیشه یک چشمتان به تغییرات قوانین و سیاست های دولتی باشد.

تحلیل فاندامنتال برای سرمایه گذارانی اهمیت دارد که روی معاملات کوتاه مدتی متمرکز هستند، بر خلاف معامله گران بلند مدت که روی تحلیل آنچین حساسند.

معاملات مبتنی بر تحلیل فاندامنتال از نوع خرید و فروش های پرشمارتر در صرافی ها هستند. این معامله گران بیشتر احتمال دارد که از تحلیل تکنیکال هم در تصمیمات معاملاتی خود استفاده کنند.

تحلیل تکنیکال

پیچیده ترین نوع تحلیل از میان این سه، تحلیل تکنیکال است و اگر درست انجام شود نتایج خیره کننده ای برای معامله گران در پی خواهد داشت. هدف از استفاده از این نوع تحلیل تعیین اینست که کدام دارایی در آینده افزایش قیمت و کدام یک افت قیمت خواهد داشت.

تحلیل تکنیکال الگوهای قیمتی را تحلیل می کند تا بتوانند بالا و پایین رفتن قیمت ها را پیش بینی کند. آنها عواملی مثل حجم های روی صرافی ها و تحلیل های آنچین یک رمزارز را هم در نظر می گیرند.

بهترین پلتفرم برای تحلیل عمیق بازار روی تعداد زیادی رمزارز سایت تریدینگ ویو (TradingView) است.

نتایج تحلیل تکنیکال تخمینی از قیمت رمزارز در آینده به ما می دهد اما به صورت قطعی به ما نمی گوید که واقعا قیمت بالا یا پایین خواهد رفت.

مقایسه تحلیل آنچین و تکنیکال

کپی لینک
نظرت رو اینجا برامون کامنت بزار

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط
در پی گسترش کاربردهای ارزهای دیجیتال،‌ ماینرهای کریپتو هم به دنبال افزایش فعالیت خود هستند.

شمار کسب و کارهایی که ارزهای دیجیتال را به عنوان یک روش پرداخت قانونی می پذیرند، همچنان …

معرفی شبکه انتقال Omni

Omni به منظور ساخت توکن بر بستر بلاکچین بیتکوین است. تراکنش های …

معرفی Alien Worlds| بازی درآمدزای بلاکچینی رایگان

این روزها با گسترش معروفیت بازیها کافیست سه کلمه ی درآمدزای بلاکچینی رایگان را پشت سر هم ردیف …

در سال 2021 از کدام صرافی‌ها می‌توان ارز رمزنگاری شده با پشتوانه طلا خرید؟

رزهای رمزنگاری با پشتوانه طلا نوعی استیبل کوین هستند که در حقیقت ارزش خود را از طلا دریافت می‌کنند …

ارز دیجیتال آنتولوژی را بهتر بشناسیم

نام انگلیسی این رمز ارز Ontology است که از ترکیب دو کلمه Onto به معنای هستی و Logy به معنای شناسی ساخته شده …

راه‌اندازی شرکت مبتنی بر بلاکچین توسط هم‌بنیان‌گذار Apple

به گزارش مهران بیت وبه نقل از کریپتولند هم‌بنیان‌گذار شرکت Apple، استیو وازنیاک‌، یک شرکت …