مهران بیت

دعوای مولتی ورس و متاورس

همانطور که در مقاله های مربوط به متاورس (Metaverse) اشاره شد، مانند هر پروژه ی دیگری …

مهدی محمدی
متاورس
۰۱ آذر , ۱۴۰۰
1479 بازدید

همانطور که در مقاله های مربوط به متاورس (Metaverse) اشاره شد، مانند هر پروژه ی دیگری از جمله خود اینترنت، خطرات، ریسکها و اشکالاتی بر سر راه قرار دارد که حل نشده باقی می ماند. حتی ابهاماتی هم هست که معمولا به این راحتی ها برطرف شدنی نیست. در مورد اینترنت مشکلاتی مانند هک، فیشینگ، آزار و اذیت، نفرت پراکنی، دیپ فیک و موارد اینچنینی هنوز حل نشده اند و نگرانی ها از عمق یافتن این مسائل در دنیای متاورس واقعا بجاست.

اینکه این مشکلات ما را به ابراز نگرانی ساده، پیگیری برای حل شدن یا کم کردن دامنه ی مشکلات بکشاند یا موضعگیری آسان گیرانه تری مثل پذیرش آنها و اینکه نمی شود کاری کرد، به شخصیت ما بستگی دارد.

بعضی دیگر هم سختگیرانه تر برخورد می کنند و اعلام می کنند که نباید دامنه ی مشکلات فعلی را به فضایی مثل متاورس با آن همه نفوذ و همه جانبه بودن گسترش دهیم، بلکه باید جایگزین دیگری ایجاد کنیم. چه جایگزینی؟

جایگزینی به نام مولتی ورس (Multiverse)

منتقدان متاورس یا حتی همین اینترنت فعلی معتقدند محبوب ترین شبکه های اجتماعی ما به طور غیرمستقیم برای تقسیم مردم جهان به اردوگاه های دشمن و پاداش دادن به محتوای هیجان انگیز طراحی شده اند. آنها فیلم جیمز باند به نام فردا هرگز نمی میرد، را مثال می زنند که در آن یک غول رسانه ای شیطانی بین بریتانیا و چین جنگی را برافروخت تنها به این دلیل که رتبه بندی تلویزیون خود را بالاتر ببرد.

گفته می شود از آنجایی که پلتفرم رسانه های اجتماعی از طریق تبلیغات کسب درآمد می کنند، این پلتفرم ها به محتوای هیجان انگیز که بیشترین کلیک و اشتراک گذاری را داشته باشد پاداش می دهند. ادعاهای ساده انگارانه و اغراق آمیز با هدف شوکه کردن کاربران، بهترین روش برای افراد، برندهای رسانه ای و بخش های بازاریابی هستند.

این منتقدان از به کار بردن واژه ی متاورس که همه ی دنیای دیجیتال را یکپارچه خواهد کرد، امتناع می کنند و آن را بسیار دور و خیالی می نامند. بر خلاف طرفداران متاورس که می گویند ما همین الان هم تا حدودی در متاورس داریم زندگی می کنیم و اصولا متاورس چیزی جز نوع پیشرفته ی همین اینترنت فعلی نیست.

متاورس هنوز نیامده و به این زودیها هم نخواهد آمد

طرفداران مولتی ورس معتقدند در ده سال آینده ما دستخوش تغییر پارادایم در رسانه های اجتماعی و تعامل انسان و کامپیوتر می شویم و از برنامه های دو بعدی با تمرکز بر ارسال محتوا به سمت فیدهای مشترک و عصری که واقعیت ترکیبی (mixed reality) دنیای مجازی و فیزیکی را در هم می آمیزد، حرکت می کنیم. اما ما هنوز از نظر فناوری یا فرهنگی برای آن آینده آماده نیستیم. متاورس یک داستان علمی تخیلی است که به این زودی ها از راه نمی رسد. در عوض دنیای مجازی بازی های چند نفره که هنوز از طریق تلفنها، تبلتها، رایانه های شخصی و کنسولها قابل دسترسی است، در مرحله ی بعدی قدم های ما هستند.

درک این انتقال تدریجی به ما کمک می کند تا دیدگاه های آینده نگر بسیاری از متخصصان فناوری را با چگونگی مشارکت انسانها در دنیاهای مجازی و اثرات شبکه های اجتماعی بر اجتماع را سازگار کنیم. این انتقال تدریجی حول ادغام بازی ها و رسانه های اجتماعی تمرکز دارد و به مدل جدیدی از جهان های مجازی می انجامد که بجای جدا شدن از جهان فیزیکی ما، مستقیما به آن متصل می شوند. جهان های موازی مولتی ورس تقریبا مانند کشورهای جدید در جامعه ی ما عمل خواهند کرد، کشورهایی که در فضاهای مجازی به جای مکانهای فیزیکی وجود دارند اما دارای سیستم های اقتصادی پیچیده ای هستند که با دنیای فیزیکی تعامل دارند.

اینفوگرافی

تمایز میان جهانها

تمایزی که مخالفان متاورس بین دنیای فیزیکی، مجازی و واقعی قائل هستند به این شرح است: دنیای فیزیکی وجود ملموس مانند تعاملات شخص به شخص و مکان جغرافیایی را تعریف می کند. دنیای مجازی، دنیای فناوری دیجیتال و فضای سایبری است: وبسایتها، رسانه های اجتماعی و بازی ها. اما دنیای واقعی با هنجارهایی تعریف می شود که ما در جامعه آنها را معنادار و منطقی می پنداریم. قوانین و امور مالی هم چیزهایی فیزیکی نیستند اما به عنوان جنبه های ملموس زندگی پذیرفته شده اند. نرم افزارهای شبکه های اجتماعی جزوی از جهان های مجازی هستند که ما آنها را به عنوان واقعیت پذیرفته ایم، بجای اینکه آنها را از زندگی طبیعی جدا کنیم، مخلوط شان کرده ایم و مولتی ورس هم چنین معبر مشابهی را باز خواهد کرد.

دنیای سالمتر در مولتی ورس

در واقع از آنجایی که آنها به جای تبلیغ پست های وایرال، تعاملات گروهی کوچک و انجام وظایف مشترک را تشویق می کنند، دنیای مجازی مولتی ورس، دوران سالم تری را برای تاثیر اجتماعی رسانه های اجتماعی به ارمغان خواهد آورد. محبوبیت بازی های چندین نفره ی عظیم (MMO) همزمان با ورود فناوری دسترسی پایدار به دنیاهای مجازی، با گرافیک بالا و تقریبا از هر دستگاهی در حال افزایش است. ظهور بازی فورتنایت علاقه به بازی های MMO را هم از سوی مصرف کنندگانی که خود را گیمر نمی دانند هم از سوی سرمایه گذارانی که به بازی ها بی علاقه بودند، به سرعت بالا برد.

تغییر فرهنگی قریب الوقوع ما به سمت جامعه پذیری اغلب از طریق جهان های مجازی می تواند ما را از این تضاد منافع دائمی بین تعاملات سالم با دیگران و جهت دهی های شبکه های اجتماعی به رفتار ما، نجات دهد.

در مولتی ورس ممکن است تبلیغات داخلی وجود داشته باشد، اما استراتژی های غالب کسب درآمد در بازی های مولتی ورس، پیش خرید بازیها و تراکنش های درون بازی است. هر دنیای مجازی که به اندازه ی کافی برای رقابت به عنوان یک مرکز اجتماعی برای جامعه ی سنتی مورد قبول واقع شود باید آزادانه بازی کند و از طریق تراکنش های جهانی پول بیشتری کسب کند تا از تبلیغات.

 

 

کپی لینک
نظرت رو اینجا برامون کامنت بزار

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک دیدگاه در “ دعوای مولتی ورس و متاورس ”

مطالب مرتبط
حمله 51 درصدی چیست؟

مانی می گوییم در یک شبکه حمله 51 درصدی رخ داده است که یک کاربر بتواند بیش از 50 درصد قدرت پردازش …

چگونه کیف پول ارز دیجیتال پیدا کنیم؟

برای ذخیره ارزهای دیجیتال روی موبایل و کامپیوتر شخصی به نرم افزار کیف پول نیاز دارید. اگر میخواهید …

کیف پول بیت کوینی آرموری | armory wallet  را می‌شناسید؟

جدا از رابط کاربری آسان و کاربر‌پسند، امن‌ترین وسیله برای مدیریت و حفاظت از  بیت کوین‌های شما کیف پول …

اتر به یک قدمی ۲,۸۰۰ دلار رسید؛ حرکت بعدی چیست؟

روز گذشته قیمت اتر در بالاترین سطح به ۲,۷۷۱ دلار رسید. ارز شماره ۲ بازار تاکنون راه رسیدن به اوج …

کشور هایی که استخراج بیت کوین در آن ها ممنوع است

در این مقاله به کمک کارشناسان سایت خبرآنلاین قصد داریم به بررسی کشور هایی که ماینینگ …

cBridge چگونه مشکل ارتباط بین بلاکچین‌ها را برطرف می کند؟

یکی از پیشروترین راهکارهای مقیاس‌پذیری لایه دوم از سوی شبکه ی سلر Celer با نام سی‌بریج ابداع و …