مهران بیت

فناوری متاورس فقط واقعیت مجازی نیست!

متاورس صرفا فضایی نیست که در آن زندگی می کنید. متاورس بیشتر شبیه یک جهان موازی …

مهدی محمدی
متاورس
۳۰ آبان , ۱۴۰۰
1453 بازدید

متاورس صرفا فضایی نیست که در آن زندگی می کنید. متاورس بیشتر شبیه یک جهان موازی دیجیتال است که واقعیت مجازی (VR) فقط یکی از چندین نقاط دسترسی آن است. بیشتر مردم وقتی در مورد متاورس می شنوند به یاد واقعیت مجازی (VR) و عینک های آن می افتند. آنها فکر می کنند یک دنیای غوطه ور کننده ی دیجیتال با عینکهای چشمی در کار خواهد بود که کاربران را به یک جهان فانتزی مجازی منتقل می کند. البته چنین تفکری اشتباه نیست اما متاورس بسیار بیش از واقعیت مجازی مرسوم است و VR را می توان به عنوان یکی از نقاط دسترسی به متاورس در نظر بگیریم.

حتی واقعیت مجازی لازمه و پیش نیاز ورود به متاورس هم نیست. یک بررسی چند وجهی اخیرا نشان داده است که مفاهیم واقعیت مجازی (VR) و واقعیت افزوده (AR) پیش نیاز برنامه های متاورس نیستند اما آنها را تا حد زیادی همه جانبه تر می کنند.

متاورس چیست؟

متاورس یک فضای اطلاعاتی بی نهایت بزرگ، پایدار، دیجیتالی و تعاملی است. متاورس بی نهایت است زیرا می توانیم به طور مداوم اطلاعاتی را به آن اضافه کنیم و پایدار است زیرا حتی زمانی که با آن تعامل نداریم وجود دارد.

جنبه های کلیدی متاورس

  • یک واقعیت دیجیتالی است که از طریق شبکه سازی اجتماعی دستگاهها خلق شده است، اغلب یک واقعیت به اشتراک گذاری شده است اما می تواند کوچک باشد یا حتی ساختار فردی داشته باشد.
  • پایدار است از این جهت که نمی شود آن را به سادگی خاموش یا قطع کرد.
  • دربرگیرنده ی اطلاعات گسترده با حجم بی نهایت است.
  • به طور روزافزونی با دنیای فیزیکی در تعامل است.

متاورس را باید یک جهان موازی بی پایان و دیجیتالی در نظر گرفت که به دنیای فیزیکی ما متصل می شود. این اطلاعات در حالت عادی توسط بدن ما قابل دریافت نیستند و به همین خاطر باید با استفاده از فناوری های مختلف به آنها دسترسی پیدا کرد و با آنها تعامل داشت.

اینجاست که برای دسترسی به این متاورس نیاز به واقعیت مجازی (VR) و سخت افزارها و نرم افزارهای آن خواهیم داشت.

نقاط دسترسی فیزیکی به متاورس

سابقا کامپیوترها اولین نقاط دسترسی (access point) به متاورس بودند. در سالهای اخیر انواع جدیدی از نقاط دسترسی ابداع شده اند: گوشی های هوشمند و شبکه های موبایل بی سیم. تلفن های هوشمند و شبکه های تلفن همراه در سطحی بی سابقه و به شکل تقریبا ثابتی دسترسی به متاورس را فراهم می کنند. آپلود، دانلود و به اشتراک گذاری مقادیر جدید و بی سابقه اطلاعات در فضای مجازیِ شبکه ای، از طریق موبایل انجام می شود. کاربران تلفن همراه می توانند تصاویر و ویدیوها را به متاورس اضافه کرده و از طریق چت تصویری با یکدیگر تعامل داشته باشند. کاربران همچنین می توانند در بازی های آنلاین چندین نفره و عمومی مانند Fortnite با یکدیگر تعامل داشته باشند و حتی در آنها با هم ازدواج کنند!

اینفوگرافی متاورس

واقعیت افزوده (AR)

این تعاملات همه در فضای کامپیوتری شبکه ای شده ای میزبانی می شوند که متاورس را تشکیل می دهند. با سرعت گرفتن پذیرش تلفن هوشمند، راه های جدیدی برای تعامل با متاورس ایجاد شد. دوربین های پیچیده و دسترسی مداوم به اینترنت ابزارهایی را ایجاد کرده اند که به متاورس اجازه می داد بر روی دنیای فیزیکی قرار بگیرد. به این امکان واقعیت افزوده (AR) می گویند.

AR اطلاعات دیجیتال را روی محیط های فیزیکی پخش می کند. البته برای مشاهده ی محیط فیزیکی و پوشاندن اطلاعات اضافی به روی آن، به دوربین و صفحه ی نمایش نیاز دارد. می توانید AR را مانند یک راهنمای موزه در نظر بگیرید که افزونه هایی را به فضای فیزیکی اضافه می کند اما نمی توان آنها را لمس کرد. یک مثال خوب شرکت IKEA است که مبلمان خود را به صورت کاتالوگ واقعیت افزوده درآورده و به کاربر خود این امکان را می دهد که ظاهر آن مبلمان را پیش از خرید در خانه ی خود تصور کند.

این خاصیت واقعیت افزوده AR که می بینید ولی نمی توانید آن را لمس کنید، هنگامی که می خواهید تعامل با دنیای دیجیتال را آغاز کنید کمی ناقص به نظر می رسد. پس باید یک مرحله جلوتر رفت، به مرحله ی واقعیت ترکیبی (MR).

متاورس آینده

همانطور که ما به ایجاد اشکال جدیدی از دستگاه های متصل ادامه می دهیم، داریم دسترسی به متاورس را برای افراد بیشتری در جهان فراهم می کنیم. زیرساخت های شبکه ی تلفن همراه، اینترنت اشیا و 5G و نسل های بعدی اینترنت، سرمایه گذاری قابل توجهی را جلب می کنند و در دهه ی آینده رشد خواهند کرد. دنیای رمزارزها و امور مالی غیرمتمرکز (دیفای) تا حد زیادی تکلیف بخش مالی و پولی دنیای متاورس را روشن کرده اند و مابقی بخش ها هم بزودی تعیین تکلیف می شوند. سخت و احتمالا احمقانه است که به توپ های کریستالی جادوگرها نگاه کنیم و پیش بینی کنیم که نتیجه ی این سرمایه گذاریها چه خواهد شد. اما چیزی که واضح است اینست که جهان موازی متاورس به طور روزافزون با زندگی فیزیکی ما ادغام خواهد

کپی لینک
نظرت رو اینجا برامون کامنت بزار

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط
جنگ اوکراین، امتحان بزرگ بیت کوین بعنوان یک دارایی مطمئن در بحران ها

با ریزش 50 درصدی قیمت بیت کوین در سه ماه اخیر، حالا دیگر سخت است که به بیت کوین …

الگوریتم اجماع بلاک چین چیست؟

اگر در مورد بلاک چینها مطالعه کرده باشید می دانید که یکی از تفاوت های اصلی بلاک چین های مختلف …

کیف پول الکتروم چقدر خوب است؟

در نوامبر 2011 کیف پول الکتروم که یک کیف پول بیت کوینی با کاربرد آسان است به بازارهای جهانی عرضه …

هش ریت یا قدرت هش به چه معناست؟

اگر دنبال کننده دنیای ارز های دیجیتال باشید حتما تا به حال اسم هش ریت به گوشتان خورده است. در این …

یک قدم دیگر تا عرضه فایل کوین ؛ فاز دوم مسابقه ماینرها آغاز شد

فایل کوین از تمام ماینرهای دنیا خواسته است تا در فاز دوم آماده‌سازی شبکه اصلی خود که …

تحلیل آنچین یا تکنیکال؟ شاید هم هر سه تا!

اگر دستی بر آتش ترید و معامله ی دارایی های کریپتویی دارید حتما می دانید که چقدر این بازار …