مهران بیت

فرانت رانینگ (Front Running) چیست؟

به معامله ی سهام یا رمزارزها توسط کارگزاری برای کسب منفعت شخصی فرانت …

مهدی محمدی
حملات بلاکچینی
۰۷ آذر , ۱۴۰۰
1541 بازدید

به معامله ی سهام یا رمزارزها توسط کارگزاری برای کسب منفعت شخصی فرانت رانینگ می گویند در صورتی که کارگزاری اطلاعات نهانی از معاملات آینده داشته باشد و بداند که قرار است قیمتها بزودی تغییر زیادی را به خود ببیند. همچنین یک کارگزار ممکن است در شرف صدور اطلاعیه یا توصیه های خرید و فروش به مشتریان بزرگ خود باشد که بر قیمت اثرگذار خواهد بود و پیش از آن با استفاده ازاین اطلاعات معاملاتی را انجام دهد. این بهره برداری از اطلاعات نهانی که هنوز منتشر نشده اند تقریبا در همه ی موارد عملی غیر قانونی و غیر اخلاقی است. به این عمل tailgating (استفاده از درب پشتی) هم گفته می شود.

فرانت رانینگ چطور انجام می شود؟

یک مثال ساده در این مورد وجود دارد:‌ فرض کنید یک کارگزار از یک مشتری بزرگ دستور خرید 500 هزار از یک دارایی از رمزارز یا سهم X دریافت می کند. این حجم از خرید قطعا روی قیمت تاثیرگذار خواهد بود. کارگزار این درخواست را یک دقیقه به تاخیر انداخته و ابتدا مقداری از آن رمزارز یا دارایی را برای سبد شخصی خود خریداری می کند و سپس سفارش مشتری را انجام می دهد. حالا کارگزار بلافاصله دارایی X را می فروشد و سود می برد.

این شکل از فرانت رانینگ غیر قانونی و غیراخلاقی است. زیرا کارگزار بر اساس اطلاعاتی که عمومی نیست کسب سود کرده است. تاخیر در انجام سفارش همچنین می تواند برای مشتری تبعات مالی داشته باشد.

سوء استفاده از توصیه های تحلیگر

نوع دیگری از تاکتیکهای فرانت رانینگ عمل به توصیه ی تحلیلگری است که هنوز منتشر نشده است. معمولا تحلیلگران در بخش مجزایی از کارگزاران کار می کنند و کار اصلی شان ارزیابی پتانسیل شرکتها به منظور مشاوره به مشتریان شرکت است. آنها دایما در حال صدور توصیه های خرید، فروش یا نگهداری دارایی های خاص به مشتریان هستند. این توصیه ها ابتدا مستقیما به مشتریان می رسد و سپس توسط رسانه های حوزه ی مالی جمع آوری شده و به صورت عمومی منتشر می شوند. اینجا کارگزاری که پیش از رسیدن توصیه ها به مشتریان از آن برای منافع شخصی استفاده کند فرانت رانینگ انجام داده است.

البته در این میان یک منطقه ی خاکستری هم وجود دارد. مثلا یک معامله گر حرفه ای مقدار زیادی پوزیشن فروش را اختیار کرده و سپس دلایل گرفتن پوزیشن فروش را به صورت عمومی منتشر می کند. ممکن است در نگاه اول به نظر برسد که این کار نسخه ای از طرح های پامپ و دامپ ( پمپاژ و خالی کردن) است که یک معامله گر برای منفعت شخصی انجام داده است. اما با این حال یک فرق اساسی وجود دارد.

فروشنده ی حرفه ای مثال ما اطلاعات مالی شخصی خود را در زمان توصیه ی آن ارائه کرده است و این اطلاعات منعکس کننده ی دیدگاه واقعی از چشم انداز کوتاه مدت رمزارز است نه دروغی که قصد گمراه کردن دارد.

اینفوگرافی فرانت رانینگ

فرانت رانینگ روی بلاک چین

اجرای فرانت رانینگ روی پلتفرم بلاک چین عموما زمانی اتفاق می افتد که ماینری که به اطلاعات تراکنش های شرطی دسترسی دارد،‌ سفارشی را ارسال کند که بر اساس معاملات بعدی برای او سود کسب کند. برای مثال روی بلاکچین اتریوم فرانت رانینگ زمانی اتفاق می افتد که باتها قادر باشند گس پرایس بالاتری از یک معامله ی شرطی اعلام کنند، آنگاه پردازش آن را تسریع می کنند. دقت داشته باشید که چون در این بلاک چین تعیین گس پرایس (کارمزد تراکنش) قابل تنظیم است، ممکن است شما تراکنش با اهمیتی را با گس پرایس پایین در نوبت انجام قرار داده باشید. در این صورت باتها با اطلاع از تاثیرگذاری تراکنش بزرگ شما روی قیمت، با پیشنهاد گس پرایس بالاتر، تراکنش های خود را سریعتر از شما و با اطلاع از معامله ی شما به انجام می رسانند.

از جمله کسانی که قادر به اجرای  فرانت رانینگ هستند، اپراتورهای نود کامل هستند که وظیفه ی نظارت بر فعالیت های شبکه را بر عهده دارند و از این طریق از تراکنش های تایید نشده آگاهی دارند. صرافی های متمرکز هم می توانند فرانت رانینگ انجام دهند اگرچه فریب دادن مشتریان بر ضد منافع آنهاست. فرانت رانینگ می تواند از مسیرهای دیگری هم انجام شود. انجام فرانت رانینگ به طور گسترده به قراردادهای بالقوه سودآور ضربه می زند.

انواع دیگر حملات عبارتند از جابجایی، جایگزینی و جلوگیری. در یک حمله ی جابجایی بازیگر نابکار، یک تراکنش واقعی را با تراکنش خود جابجا می کند. اگرچه تراکنش اصلی ممکن است اجرا شود اما اثر واقعی را نخواهد داشت. از سوی دیگر در یک حمله ی جایگزینی یک تراکنش واقعی بین دو تراکنش دیگر ساندویچ می شود تا کسب سود بدون داشتن آن نوع دارایی صورت گیرد.

در حملات جلوگیری، هدف به تاخیر انداختن تراکنش دیگران است. زمانی این جلوگیری برطرف می شود که شخصی که فرانت رانینگ را انجام داده دیگر نگران معامله ی سرکوب شده نباشد.

 

کپی لینک
نظرت رو اینجا برامون کامنت بزار

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط
دعوای مولتی ورس و متاورس

همانطور که در مقاله های مربوط به متاورس (Metaverse) اشاره شد، مانند هر پروژه ی دیگری …

آشنایی با توکن‌اُمیکس(Tokenomics)

راه‌اندازی اولین صندوق سرمایه گذاری دارایی‌های رمزنگاری توسط فین‌تچ(fintech) از سوی ناظران مالی موسسه …

حمایت اتریوم از اسپریوس(Spruce) برای تأیید هویت غیر متمرکز

پلت‌فرم اسپریوس (Spruce) که به کاربران اجازه می‌دهد تا داده‌های خود را در سرتاسر وب کنترل کنند …

چه عجیب، که Gemini هم‌اکنون از Dogecoin پشتیبانی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند!!

ما خوشحالیم که به همگان اعلام کنیم جالب‌ترین و دوستانه‌ترین رمزنگاری در جهان معاملات …

ارتباط نرخ بهره با بازار رمزارزها

شاید از زبان معامله گران کوتاه مدت رمزارزها از جمله بیت کوین شنیده باشید که در یک روز خاص معامله …

بازی Shroom Kingdom | ساخت مراحل بازی هم با شما

اگر در گوگل Shroom Kingdom را جستجو کنید از شما می پرسد آیا منظورتان …