مهران بیت

وظایف کاری بانک مرکزی اروپا چیست؟

وقتی می‌گوییم بانک مرکزی اروپا در حقیقت منظور بانک مرکزی منطقه یورو است به این دلیل که …

مهران خرمی
اخبار مالی ارز دیجیتال
۰۹ شهریور , ۱۴۰۰
1672 بازدید

وقتی می‌گوییم بانک مرکزی اروپا در حقیقت منظور بانک مرکزی منطقه یورو است به این دلیل که این بانک عهده‌دار انتشار یورو و تصویب و اجرای سیاست‌های پولی در منطقه اروپا است. عملکرد این سازمان در خصوص نظارت بر سیستم‌های بانکی کشورهای عضو و همکاری با بانک‌های مرکزی کشورهای عضو اتحادیه اروپا است.

وظایف و عملکرد بانک مرکزی اروپا در منطقه

ECB مخفف (European Central Bank) بانک مرکزی اروپا به عنوان یکی از موثرترین موسسات مالی در کل دنیا است. از وظایف مهم بانک مرکزی اروپا در منطقه یورو، می‌توان به ارائه دستورالعمل عملکردی مالی برای 19 کشور عضو اتحادیه اروپا که از یورو استفاده می‌کنند و همچنین تعیین نرخ بهره و سیاست‌های پولی منطقه اشاره کرد. با همه‌ی این تفاسیر مهمترین وظیفه‌ی ECB حفظ ثبات قیمت در کشورهایی است که واحد پولی مشترک دارند.

وظایف کاری بانک مرکزی اروپا چیست؟

بانک مرکزی اروپا(ECB) به سه بخش عمده تقسیم می‌شود و این بانک 25 عضو اصلی دارد که 19 نفر از آن‌ها مدیران بانک‌های مرکزی کشورهای عضو اتحادیه اروپا و 6 نفر از آن‌ها از اعضای هیئت اجرایی بانک مرکزی اروپا هستند. از اولین و برجسته‌ترین نقاط آن می‌توان به شورای حکومتی که اصلی‌ترین نهاد تصمیم‌گیری به شمار می‌رود اشاره کرد. البته این شورای حکومتی سالانه 10 بار برای بحث در مورد موضوعاتی مانند سیاست‌های پولی منطقه یورو، میزان ذخایر یا نرخ بهره یورو در سیستم‌های مالی بحث و گفتگو می‌کند. دومین نهاد مهم دیگر این مجموعه هیئت اجرایی بانک مرکزی اروپا با شش عضو است. اعضای این مجموعه شامل معاون رئیس جمهور و 4 عضو منتخب کشورهای عضو پارلمان اروپا بوده و هدف اصلی آن سازماندهی کار‌های بانک است. در نهایت سومین نهاد بانک مرکزی اروپا شورای عمومی است که همه‌‌ی افرادی که حتی از یورو هم استفاده نمی‌کنند عضو آن محسوب می‌شوند.

شگرد شروع به کار بانک مرکزی اروپا(ECB) چگونه است؟

بانک مرکزی اروپا در اولین روز ژوئن سال 1998 میلادی، یعنی درست شش ماه پیش از معرفی یورو در 11 کشور اتحادیه اروپا تاسیس شد. مقر اصلی بانک مرکزی اروپا از زمان تأسیس، فرانکفورت آلمان بوده‌است. در حال حاضر کریستین لاگارد از سال 2019-2027 به عنوان رئیس این موسسه مالی بزرگ انتخاب شده و 8 سال در این سمت می‌ماند. تمامی بانک‌های مرکزی در کل دنیا وظیفه دارند علاوه بر حفظ ثبات در نرخ قیمت‌ها به افزایش اشتغال و چرخه اقتصادی کمک کنند. اما بانک مرکزی اروپا ، تنها وظیفه‌ی قابل ذکر مهم آن حفظ ثبات در قیمت‌ها است که در همین حین اهداف دیگری را نیز می‌تواند دنبال کند. در نهایت این بانک مرکزی اروپا(ECB) است که می‌تواند در مورد تورم منطقه تصمیم‌گیری کند و بر نحوه اندازه‌گیری شاخص هماهنگ‌کننده‌ی قیمت‌ها تاثیر بگذارد. بررسی اسناد بانک مرکزی اروپا نشان می‌دهد که آن‌ها باید الزامات مندرج در ماده 3 معاهده اتحادیه اروپا را به خوبی رعایت کرده به این معنی که از اشتغال جامعه و محیط زیست محافظت کنند.

بانک مرکزی اروپا چه اختیاراتی در حوزه فعالیت خود دارد؟

بانک مرکزی اروپا(ECB) دارای صلاحیت شکل گیری و اجرای سیاست‌های پولی در منطقه یورو است، همچنین این بانک از ذخایر ارزی کشورهای حوزه یورو نگهداری و آن را مدیریت کرده در نهایت نقدینگی و امنیت مالی کشورهای این حوزه را تضمین می‌کند. این موسسه همچنین عملکرد سیستم‌های پرداخت و نظارت بر سیستم‌های بانکی تک تک کشورهای عضو اتحاده‌ی اروپا را بر عهده دارد. بانک مرکزی اروپا از سوی دیگر حق انحصاری چاپ اسکناس‌های یورو را دارد و در مبارزه با جعل اسکناس به این شیوه عمل می‌کند که همه‌ی کشورها می‌توانند سکه‌های مربوط به خود را ضرب کنند اما پیش از آن باید به تایید بانک مرکزی اروپا رسیده باشد.

conotoxia

کپی لینک
نظرت رو اینجا برامون کامنت بزار

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط
زمزمه‌ی جدایی بیت کوین(Bitcoin) از ارز رمزنگاری شده (CRYPTO) دروغ یا واقعیت؟

بیت کوین اکنون دیگر آماده‌ی به چالش کشیدن سیستم پولی جهان است و همین امر تفاوت …

قانون‌گذاران پاراگوئه بسیار متفاوت از آن‌چه انتظار می‌رفت لایحه بیت کوین را ارائه کردند

هفته گذشته در کنگره ملی گروهی از قانون‌گذاران پاراگوئه یک لایحه در مورد”بیت کوین” ارائه دادند، که به نظر می‌رسد …

همه چیز در مورد صرافی Bitstamp

صرافی Bitstamp یک صرافی مستقر در لوکزامبورگ است که در سال 2011، درست دو سال …

تاریخچه ای مختصر از اندازه بلاک بیت کوین و اهمیت آن

فایلی که اطلاعات آخرین تراکنش ها بر روی شبکه بیت کوین به صورت دائم در آن ثبت میشود را …

ایلان ماسک با تغییر عکس پروفایل خود در تأیید حمایت از دوج کوین، باعث جهش 1.250٪ حجم معاملات شد

ایلان ماسک مدیر عامل شرکت تسلا و اسپیسکس، در توئیت خود در مورد ارز رمزنگاری …

آشنایی با کارایی و اهمیت چین‌لینک(Chainlink) در دنیای رمزنگاری

در سال 2019 سرویس غیرمتمرکز چین‌لینک(Chainlink) بر روی بلاک چین اتریوم راه‌اندازی شد …