مهران بیت

جنگ اوکراین، امتحان بزرگ بیت کوین بعنوان یک دارایی مطمئن در بحران ها

با ریزش 50 درصدی قیمت بیت کوین در سه ماه اخیر، حالا دیگر سخت است که به بیت کوین …

مهدی محمدی
اقتصاد کلان
۰۸ اسفند , ۱۴۰۰
1164 بازدید

با ریزش 50 درصدی قیمت بیت کوین در سه ماه اخیر، حالا دیگر سخت است که به بیت کوین به عنوان یک دارایی ذخیره ی ارزش مثل طلا نگاه کنیم. همچنین همزمان با اعلام خبر تغییرات نرخ بهره از سوی فدرال رزرو برای غلبه بر بالاترین تورم 40 سال اخیر، بدشانسی دیگری گریبانگیر بیتکوین شد و فشار فروشی هر چند کم به آن تحمیل شد.

اگر این ایده را بپذیریم که این سرمایه گذاران نهادی بودند که ابتدا بیت کوین را به عنوان یک دارایی ذخیره ی ارزش درست مثل طلا معرفی کردند و سرمایه گذاران بزرگ را به سوی بیتکوین کشاندند، پذیرش این استدلال سخت نخواهد بود که حالا هم این عقب نشینی سرمایه گذاران نهادی است که باعث این افت قیمت در سه ماهه ی اخیر شده است.

حالا هم بحران اکراین رخ داده و پیش بینی آنچه که قرار است اتفاق بیفتد، خیلی واضح و مشخص نیست.

تاثیر جنگ بر مارکت کریپتو

آیا بیت کوین طلای دیجیتال است؟

شبکه اقتصادی بلومبرگ مانند بسیاری از کارشناسان اخیرا این نظریه که بیت کوین یک طلای دیجیتال است را زیر سوال برده است و معتقد است که بیت کوین همبستگی زیادی با بازارهای سهام دارد. پیتر شیف مدیرعامل یورو پاسیفیک کپیتال که یکی از حامیان قدیمی طلا و منتقد سرسخت بیتکوین است به بلومبرگ گفته بود که هیچکس برای ثروتمند شدن طلا نمی خرد، بلکه مردم طلا می خرند تا ثروتمند بمانند، اشاره ای به این نظریه که بیت کوین با طلا تفاوت دارد.

همچنین استیو سوسنیک استراتژیست ارشد Interactive Brokers گفته که اگر بخواهید چیزی را به عنوان پوششی در برابر بحران ها بخرید، خرید یک دارایی که نوسانات قیمت آن خسته کننده باشد یک انتخاب عالی است و چون بیتکوین نوسانات خیلی زیادی دارد، هیچ کس به طور منطقی بیت کوین را خسته کننده نمی داند.

البته راه های دیگری هم برای نگاه کردن به این قضیه وجود دارد. بر خلاف سرمایه گذاران نهادی که به خرید و نگهداری بیت کوین در خزانه های شرکت خود روی آورده اند، این معامله گران کوتاه مدتی هستند که از بیت کوین و سایر دارایی های مخاطره آمیز خروج کرده اند زیرا عدم اطمینان اقتصادی بر بازارهای مالی گسترده تر سایه افکنده است. در واقع و در عمل بانک هایی مانند گلدمن ساکس، ولز فارگو و جی پی مورگان در اوایل فوریه گفته بودند که زمان خوبی برای سرمایه گذاری در بیتکوین است.

این بحث های مخالف و موافق همچنان ادامه دارند.

بیتکوین برای چه کاری مناسب است؟

وقتی صحبت از طلا به میان می آید همیشه و در طول تاریخ این نظریه برقرار بوده که طلا ذخیره ی اصلی ارزش در مواقع بحران است. در این ماه اخیر نیز همچنان همینطور بوده و با افزایش احتمال حمله ی روسیه به اوکراین، طلا بیش از 5 درصد جهش کرد.

اما این چشم انداز در 2 روز اخیر کمی مبهم شده است زیرا بیت کوین ابتدا به آرامی و سپس صبح دیروز جمعه، به سرعت ریزش ده درصدی در آغاز حمله ی روسیه به اوکراین را جبران کرد. این مسلما یکی از اهداف اصلی ایجاد بیت کوین است. در کنار راهی برای پرداخت هایی که سیستم مالی سنتی را دور بزند، این ارز دیجیتال راهی برای نگهداری، استفاده و حمل و نقل دارایی ها دور از نظر مقامات دولتی فراهم می کند. این نقش قبلا در طول جنگ ها و ناآرامی ها بر عهده ی طلا بود. به همین دلیل هم در ونزوئلا پذیرش بیت کوین رو به افزایش است زیرا اقتصاد آن دچار فروپاشی شده است.

شروع اولین جنگ و درگیری در اروپا پس از درگیری های بالکان در دهه ی 90، مخصوصا به خاطر اینکه ابرقدرتی مانند روسیه یک طرف ماجراست و تنش ها با ناتو نیز رو به افزایش است، فضای عدم اطمینان را به شدت افزایش داده است. اما می توان ادعا کرد که حالا همه فکر می کنند آمریکا و اتحادیه ی اروپا تحریم های خیلی شدیدی را بر علیه روسیه وضع نخواهند کرد و از نظر اقتصادی قرار نیست خیلی بحران شدیدی در جهان رخ بدهد و نگرانی ها در مورد مقیاس تاثیر تحریم ها بر اقتصاد کاهش یافته است. زیرا هم آلمان و هم ایالات متحده صبح جمعه گفتند که قطع دسترسی روسیه از سرویس پیام رسانی تراکنش های مالی سوئیفت نامطلوب است و به این زودی ها بعید است که شدنی باشد.

در نهایت این نظریه که بیت کوین یک دارایی برای شرایط بحرانی است در هفته های آینده به همان سختی مورد آزمایش قرار خواهد گرفت که کاربرد آن به عنوان ذخیره ی ارزش در چند ماه گذشته آزمایش شده است.

کپی لینک
نظرت رو اینجا برامون کامنت بزار

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط
افزایش آدرس های ورودی استیبل کوین  در صرافی ها

داده‌های زنجیره‌ای نشان می‌دهد که اخیراً تعداد آدرس‌های استیبل کوین ارسال شده …

شرکت اینترنتی “د ناین لیمیتد” همکاری خود را جهت تامین برق مصرفی استخراج بیت کوین با شرکت روسی اعلام کرد

در هفته اول آوریل، شرکت اینترنی د ناین لیمیتد ، اعلام کرد قصد دارد 2000 قطعه از آوالون‌ ماینر …

صرافی coinbase ارز ریپل را از لیست ارز های خود خارج کرد

بزرگترین صرافی ارز رمزنگاری شده در ایالات متحده ، اعلام کرد که معامله ارز دیجیتال XRP را متوقف خواهد کرد …

اقدام چین در استفاده از ارز دیجیتال آن را تضمین می کند

آیا آزمایش ارز دیجیتال بانک مرکزی چین (CBDC) موفقیت آمیز خواهد بود؟ ارائه یک کیف پول …

برای سرمایه گذاری در اتریوم داشتن سه دلیل کافی‌است

یه سرمایه‌گذاری خوب یعنی این‌که اگر در شروع سال 2021 با سرمایه‌گذاری در اتریوم …

ویژگی های کیف پول جکس لیبرتی

کیف پول جکس لیبرتی یک کیف ارز دیجیتال است که برای نگهداری و نقل و انتقال بیش از ۸۵ ارز دیجیتال …