مهران بیت

هرم آنچین | بررسی سه لایه ی مختلف دیتا (بخش دوم)

در بخش اول این مقاله گفتیم که تحلیل آنچین، بررسی داده های مفید ثبت شده روی بلاک چینهای …

مهدی محمدی
تحلیل آنچین
۲۳ اسفند , ۱۴۰۰
1325 بازدید

در بخش اول این مقاله گفتیم که تحلیل آنچین، بررسی داده های مفید ثبت شده روی بلاک چینهای اصلی در جهت کسب دیدگاه های پیش گویانه از آینده ی یک بلاکچین است. معامله گران، سرمایه گذاران، دارندگان رمزارز و حتی طراحان و برنامه نویسان هر یک به نوبه ی خود به تحلیل این داده ها نیاز دارند. یک تقسیم بندی برای بررسی بهتر و عمیق تر این داده ها، آنها را به صورت هرمی با سه لایه می بیند که لایه های پایین تر پیش نیازهای تحلیل لایه های بالاتر هستند.

همچنین لایه ی اول هرم آنچین شامل معیارهای بررسی سلامت شبکه ی بیتکوین شامل یکپارچگی پولی، امنیت و کاربردپذیری آن را مورد بررسی قرار دادیم. در این نوشتار به لایه ی دوم می پردازیم:

لایه ی دوم: ارزیابی رفتار خریدار و فروشنده

در این بخش بر روی داده های لایه ی میانی هرم آنچین یعنی ارزیابی وضعیت دارندگان بیت کوین و پایه های قیمتی (قیمت تمام شده) در زمان های مختلف تمرکز می کنیم.

ارزش یک دارایی نقدی مثل بیتکوین تابعی از نسبت عرضه به تقاضاست. از آنجایی که عرضه ی بیتکوین به صورت ریاضی تعیین و مشخص شده است، تقاضای آن است که نقش اساسی در ویژگی های آن به عنوان پول دیجیتال جهانی بازی می کند. از زمان رونمایی از بیتکوین در 13 سال پیش، روند تقاضای بیتکوین همیشه افزایشی بوده است اما در دوره های زمانی کوتاه مدتی، نوسان های چشمگیری را هم البته به خود دیده است. بر اساس داده های آنچین، سرمایه گذاران می توانند تغییرات تقاضا و تاثیرات احتمالی آن بر قیمت را ارزیابی کنند و این کار از طریق ارزیابی رفتار خریداران و فروشندگان بیتکوین در هر برهه ی زمانی انجام می شود.

نگاهی به اقتصاد داخلی بیتکوین

سرمایه گذاران می توانند داده های آنچین بیتکوین را پایه ای برای ارزیابی رفتار اقتصادی تمام بازیگران قرار دهند. این داده ها می تواند شامل جریان ورودی، جریان خروجی، الگوهای نگهداری و هولد و پایه های قیمتی باشد. آنها می توانند رفتار هر بازیگر را به سادگی با روش های بررسی آدرس کیف پول رهگیری کنند. در زیر بازیگران اصلی و نقش آنها در اقتصاد بیتکوین معرفی می شوند.

  • ماینرها و استخرهای ماینینگ (استخراج): ماینرها مسئول صدور بیتکوین جدید هستند. با پاداشی که به فعالیت های آنها به صورت بیتکوین داده می شود، آنها در واقع فروشندگان اصلی در شبکه هستند. فشار فروش مرتبط با ماینرها معمولا متناسب با نرخ روز بیتکوین است.
  • صرافی ها: صرافی ها مسئول کشف قیمت بیتکوین هستند. جریان های نقدینگی اکثر بازیگران بازار مثل ماینرها، متولیان، سرمایه گذاران و دارندگان از آدرس های صرافی ها می گذرد.
  • دارندگان، سرمایه گذاران و کاربران: این بازیگران اقتصاد بیتکوین را کامل می کنند. داده های آنچین نرخ های پذیرش و دوره های نگهداری مربوط به موسسات مالی، افراد و معامله گران را ارزیابی می کنند.
  • UTXO ها: دفتر ثبت تراکنش های بیتکوین

    داده های آنچین بیتکوین جزئیات رفتار بازیگران را از طریق یک سیستم حسابداری شفاف و ساده روشن می کند: خروجی خرج نشده ی تراکنش یا به اختصار UTXO. این خروجی ها تعداد بیتکوین های هر آدرس را در زمان هر تراکنش ثبت می کنند. اگر ماینر الف دو بیتکوین برای اعتبارسنجی تراکنش ها دریافت کند و یکی از آنها را به سرمایه گذار ب بفروشد، خروجی الف و ب اضافه شدن یک بیتکوین بعد از هر تراکنش را ثبت می کنند. اگر بازیگری تمام یک نود (یا همان گره اعتبار سنجی تراکنش ها)را اجرا کند می تواند تمام UTXOهای بیتکوین را رهگیری و شناسایی کنند.

    مهمتر از آن UTXO ها به سرمایه گذاران اجازه می دهند تا دو نقطه ی داده ای در هر تراکنش را در دفتر ثبت کل بیتکوین را رهگیری کنند: تعداد کوین های موجود در هر آدرس (حجم) و مقدار زمانی که کوین ها در یک آدرس قرار داشته اند (زمان). اگر یک سیستم مشابهی برای بازارهای سهام هم وجود می داشت، هر کسی که دوست داشت می توانست مالکیت سهام شرکت را بر اساس مقدار، دوره ی نگهداری و قیمت خرید و فروش ردیابی کند.

    متریک ها (معیار) های رفتار خریدار و فروشنده

    این عقیده وجود دارد که رفتارهای خریداران و فروشندگان به سرمایه گذران در شناسایی نقص های پیش بینی قیمت بیتکوین کمک می کند. چندین متریک را می توان برای رهگیری رفتار خریداران و فروشندگان به کار برد. از میان آنها 4 مورد از مهمترین ها را در اینجا مورد بررسی قرار می دهیم.

    • Cointime Destroyed: این متریک اولین بار توسط شخصی با نام مستعار ByteCoin در سال 2011 ایده پردازی شد و قبلا با نام coindays destroyed شناخته می شد. این متریک گردش مالی-زمانی بیتکوین را اندازه گیری می کند: تعداد بیتکوین های معامله شده در یک دوره ی معین (حجم) و زمان نگهداری قبل از معامله (دوره ی نگهداری). اگر دو بیتکوین در طول دو هفته نگهداری می شد و سپس طی یک تراکنش جابجا می شد، اصطلاحا گفته می شد 14 سکه-روز (coindays) از بین رفته است. هر افزایشی در معیار Cointime به طور ضمنی نشاندهنده ی این است که دارندگان رمزارز کوین ها را از انبارها خارج کرده و در حال فروش هستند.بررسی شاخص Cointime Destroyed
    • سود و زیان آنچین: این متریک برای اولین بار توسط سایت گلسنود در سال 2019 ایده پردازی شد. سودها و زیان های تحقق یافته، ارزش کل بیتکوین هایی را محاسبه می کند که در سود یا زیان معامله می شوند. دوره های نوسان شدید، سود و زیان را در بالا و پایین بازار به حداکثر می رساند. در شکل زیر ببینید:بررسی متریک سود وزیان آنچینعرضه ی در سود (یا زیان)، تعداد بیتکوین های باقیمانده که نسبت به آخرین تراکنش خود در سود یا زیان هستند را اندازه گیری می کند. در آخرین تاریخ نمودار پایین، عرضه ی بیتکوین در سود نسبت به عرضه های بیتکوین در ضرر 5 به 1 است. یعنی حدود 15 میلیون بیتکوین در سود و سه میلیون بیتکوین در ضرر قرار دارد. هر زمان تعداد بیتکوین های زیان دیده برابر یا بیشتر از تعداد بیتکوین های در سود باشد، داده ها نشان می دهد که قیمت ها به نوعی در کف چرخه بوده اند.عرضه ی در سود یا زیان تحلیل آنچین
    • Realized Capitalization: در حالی که در مفهوم مجموع سرمایه ی بازار یا همان مارکت کپ ارزش کل بیتکوین های در گردش در قیمت فعلی را با هم جمع می زنیم، مفهوم مجموع سرمایه ی تحقق یافته ((realized cap به معنای میانگینی از پایه های قیمت است. پایه ی قیمت همان ارزش هر بیتکوین در آخرین تراکنش یا معامله ی آن است. در واقع به نوعی قیمت تمام شده آن برای دارندگان فعلی است. هر گاه مارکت کپ به زیر realized cap سقوط کند به این معنی است که تمام بیتکوین ها دارند در ضرر فروخته می شوند که نشانه ی تسلیم شدن بازار است. در آخرین بخش نمودار پایین مارکت کپ در حدود یک تریلیون دلار و دو برابر realized cap یا مجموع سرمایه ی تحقق یافته است.بررسی شاخصRealized Capitalization
کپی لینک
نظرت رو اینجا برامون کامنت بزار

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط
شهر بیت کوین السالوادور با کمک یک آتشفشان برپا خواهد شد

رییس جمهور السالوادور اعلام کرد که کشورش قصد دارد در پای یک آتشفشان یک شهر …

معرفی الگوریتم اثبات زمان سپری شده (PoET)

اثبات زمان سپری شده (PoET) یکی از الگوریتم های مکانیسم اجماع شبکه بلاک چین است …

آیا در بازار رقابتی اتریوم موفق شده است از بیت کوین پیشی بگیرد؟

نایجل گرین مدیرعامل شرکت deVere اعلام کرد :” صعود اتریوم به سمت قله‌ی ارزهای دیجیتال …

نظریه ورود تصادفی (Random walk) چیست؟

نظریه ورود تصادفی به بازار که در انجمن های علمی جایی برای خود باز کرده مدعی است که تغییرات قیمت …

راه‌اندازی سهام توکنیزد(Tokenized) و مزایای استفاده و خرید آن

شرکت بیترکس گلوبال(Bittrex Global) به تازگی سهامی را به نام توکنیزد(Tokenized) راه‌اندازی و …

قیمت بیت کوین در حال آزمایش سطح حمایتی پایین‌تر

با تمام شدن ماه‌های آگوست و سپتامبر که به شکل معمول ماه‌های خوبی برای بازده قیمتی بیت کوین …