مهران بیت

پالیگان | راهکاری برای حل مشکل مقیاس پذیری اتریوم

اگر تا به حال از بازی های درآمدزای بلاکچینی استفاده کرده باشید، احتمالا مشاهده کرده اید که …

مهدی محمدی
راهکار های لایه دوم
۱۶ فروردین , ۱۴۰۱
1803 بازدید

اگر تا به حال از بازی های درآمدزای بلاکچینی استفاده کرده باشید، احتمالا مشاهده کرده اید که اکثر این بازی ها از شبکه پالیگان به خاطر کارمزد کم و سرعت بالاتر برای پرداخت توکن های پاداش بازی استفاده می کنند. در این مقاله می خواهیم به صورت مفصل درباره این شبکه لایه دومی با هم بحث کنیم.

 

کاربرد های پالیگان

دامنه اسم پالیگان فراتر از یک دارایی دیجیتال است.پالیگان یک راه حل مقیاس پذیری لایه دومی برای اتریوم است که برای بهبود سرعت پردازش تراکنش های شبکه و کاهش هزینه های تراکنش طراحی شده است که به عنوان گس تراکنش شناخته می شود.پالیگان پلتفرمی است که در آن توسعه دهندگان بلاکچین می توانند برنامه های غیر متمرکز(Dapp) های خود را راه اندازی کنند.

 

برای درک چشم انداز پالیگان و هدف آن برای ایجاد آینده بدون مرز صنعت بلاکچین،ابتدا نگاهی به نحوه عملکرد شبکه وآنچه این شبکه را در بین صد ها پروژه دیگر متمایز می کند،می اندازیم:

پالیگان پیست؟

پالیگان که قبلا شبکه متیک شناخته می شد، یک پلتفرم  وچترچوب مقیاس پذیری بلاکچین برای اتصال و ساخت شبکه های بلاکچین سازگار با اتریوم است.این شبکه همچنین از خود به عنوان «اینترنت بلاک‌چین اتریوم» یاد می‌کند، زیرا یکی از ماموریت های اصلی پالیگان جمع آوری راه حل های مقیاس پذیر برای پشتیبانی از اکوسیستم چند زنجیره ای اتریوم است.

شبکه پالیگان شبکه بومی اتریوم است،به گونه ای که با تمام زیر ساخت های موجود و حتی آینده اتریوم قابل همکاری باشد و در عین حال چارچوبی برای همکاری با دیگر راه حل های لایه دومی ارائه می‌دهد.

راهکار لایه دوم چیست؟

اتریوم تبدیل به یک پلتفرم بسیار محبوب برای توسعه ی اپلیکیشن های نامتمرکز (DApps)‌ شده است. اما در سال های اخیر افزایش چشمگیر کاربرها و کاربردهای آن باعث شده است که شبکه به نهایت ظرفیت خود برسد،‌ کارمزد تراکنش ها سر به آسمان بزند و صف طویلی برای دریافت خدمات تشکیل گردد. در حالی که برخی محافل عقیده دارند که بهترین راه مقیاس‌پذیر کردن اتریوم بهینه سازی و ارتقای زنجیره ی اصلی است،‌ برخی دیگر در عوض مسیرهای مختلفی را دنبال می کنند که به راهکارهای لایه دوم معروف شده است.

توکن متیک چیست؟

در مارکتی که بیش از 5000 رمزارز وجود دارد،ارز های زیادی هستند که ناشناخته هستند یا کاربرد و هدف خاصی ندارند.اما در بین رمزارزها نام توکن متیک بار ها به گوشتان خورده است.متیک توکن بومی پالیگان است که در اواخر سال2017 راه اندازی شد وهم اکنون در بین 20 رمز ارز برتر مارکت کریپتوکارنسی از لحاظ ارزش بازار قرار دارد.  متیک به عنوان ارز اصلی شبکه پالیگان شناخته شده و به عنوان انگیزه مالی برای کسانی که می خواهند به این اکوسیستم کمک کنند عمل می کند. همچنین کاربران می توانند متیک خود را استیک کنند تا در مکانیزم اجماع پالیگان برای اعتبار سنجی تراکنش ها در ازای پاداش توکن های متیک شرکت کنند و از این طریق سود کسب کنند.

متیک در زمان نوشتن این مقاله با قیمت 1.68 دلار معامله می شود و دارای مارکت کپی با ارزشی نزدیک به 13 میلیارد دلار است. اگر نیاز به توضیحات بیشتر درباره توکن متیک داشتید می توانید نام این توکن را در قسمت ارزنامه مهران بیت سرچ کنید.

بررسی راهکار های لایه دوم اتریومی

تیم مدیریتی پروژه

پالیگان در اکتبر2017 توسط Jaynti Kanani، Sandeep Nailwal و Anurag Arjun راه اندازی شد.سه بنیانگذار اولیه این پروژه، پالیگان را با هدف رسیدگی به مسایل مربوط به هزینه های بالای کارمزد تراکنش شبکه و اتریوم و همچنین شلوغی این شبکه توسعه دادند. پالیگان همچنین با Decentraland، Chainlink و MakerDAO همکاری نزدیکی دارد.

پالیگان چگونه کار می کند؟

هدف پالیگان تبدیل اتریوم به بلاک چینی چند زنجیره ای شبیه به اکوسیستم هایی مانند polkodot و cosmos است. پالیگان برای افزایش مقیاس پذیری از راهکار لایه دومی پلاسما استفاده میکند. راهکار پلاسما اولین بار توسط ویتالیک بوترین و جوزف پون مطرح شد.

این راهکار از اسمارت کانترکت(قرارداد های هوشمند) و درخت مرکل استفاده کرده و نسخه های کوچک تری از زنجیره اتریوم می سازد.این زنجیره ها قابلیت ارتباط با زنجیره اصلی را دارند. به زنجیره های کوچک،زنجیره های پلاسما و به زنجیره اصلی اتریوم،زنجیره مادر گفته می شود. زنجیره های کوچک تر می توانند مانند شاخه های درخت فرآیند کوچک تر شدن را ادامه دهند و زنجیره های کوچک تری را بسازند. انجام معاملات در زنجیره های کوچک باعث می شود فشار اصلی از زنجیره مادر برداشته شده و معاملات با سرعت بهتر و کارمزد کمتری انجام شوند.

این زنجیره های کوچک با زنجیره اصلی ارتباط داشته و پس از بازه های زمانی مشخصی،اطلاعات تراکنش ها را به زنجیره اصلی منتقل می کنند.

شبکه پالیگان چگونه کار می کند؟

چه چیزی پالیگان را متمایز می کند؟

پالیگان تنها راه حل مقیاس پذیری با پشتیبانی کامل از ماشین مجازی اتریوم (EVM)، نرم افزار مبتنی بر بلاک چین اتریوم است که توسعه دهندگان را قادر به ایجاد dApps می کند. این موضوع به برنامه نویسان سالیدیتی اجازه می دهد تا از بستر پالیگان برای توسعه dapp های خود استفاده کنند. بنابراین، dAppهای ساخته شده در شبکه پالیگان از اثر شبکه اتریوم بدون به خطر انداختن امنیت قوی آن بهره مند خواهند شد.

یکی دیگر از ویژگی های منحصر به فرد پالیگان این است که پروتکل امنیتی آن اختیاری است، به این معنی که بلاک چین ها می توانند حاکمیت خود را حفظ کنند. از این رو، بلاک چین‌های متصل می‌توانند بدون انتخاب مدل امنیتی به‌عنوان سرویس Polygon از قابلیت همکاری کامل با زنجیره اصلی اتریوم برخوردار شوند.

طبق تحقیقات IntoTheBlock، بسیاری از پروتکل‌های DeFi در حال تغییر به زنجیره جانبی پالیگان هستند تا از هزینه‌های بالای گس تراکنش ها جلوگیری کنند.

اخیرا شبکه Kyber از راه‌اندازی برنامه استخراج نقدینگی Rainmaker در پالیگان خبر داد، در حالی که Aave بیش از 85 میلیون دلار پاداش نقدینگی برای بازارهای Polygon خود ارائه می‌کند. Polygon همچنین اعلام کرد که Filecoin به این شبکه می‌پیوندد تا فضای ذخیره‌سازی رایگان برای توسعه‌دهندگان فراهم کند و قابلیت همکاری وب 3بین اکوسیستم‌های Polygon و Filecoin را تسریع بخشد.

طبق گزارش ها، تراکنش های روزانه شبکه پالیگان تقریباً 400٪ در ماه ژوئن افزایش یافته است. در زمان نگارش این مقاله، Polygon از نظر تراکنش های روزانه بهتر از اتریوم عمل کرده است، با 3.5 میلیون تراکنش در Polygon در مقابل 1.2 میلیون تراکنش در بلاک چین اتریوم. اما اکنون که Polkadot و Cosmos Network هر کدام در حال توسعه پروتکل خود هستند، رقابت برای به دست آوردن عنوان قوی‌ترین راه حل همچنان به هم نزدیک است.

کپی لینک
نظرت رو اینجا برامون کامنت بزار

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک دیدگاه در “ پالیگان | راهکاری برای حل مشکل مقیاس پذیری اتریوم ”

  • سلام ممنون از محتوای کامل و همچنین فونت زیبای سایتتون .موفق و شاد باشید

مطالب مرتبط
Meta Mask از محبوب‌ترین کیف پول‌های رمزنگاری فعلی

کیف پول متا ماسک توسط آرون دیویس و شرکت بلاک چین ConsenSys تاسیس شد …

بیت کوین در مسیر جایگزینی با طلا

عملکرد بهینه شبکه بیت‌کوین، نگرش سرمایه‌داران سنتی بسیاری را در رابطه با ارزهای دیجیتالی …

3 سوال از راب موسس شرکت بلاکچینی درباره کریپتو

راب مدیر عامل وبنیانگذار شرکت هوریزن؛شرکتی است که راه حل های بلاکچینی …

هم‌زمان با بالارفتن هش بیت کوین شاهد کاهش درآمد حاصل از تراکنش‌ها هستیم

در پلت‌فرم فناوری و خدمات دارایی‌های دیجیتالی بیتودا(Bitooda) ، در مورد هش ریت مورد انتظار بیت کوین …

شروع تلاش‌ بانک‌های چین جهت تقویت یوان دیجیتال پیش از راه‌اندازی CBDC

بانک‌های معتبر و بزرگ چینی قبل از را‌ه‌اندازی ارز دیجیتال بانک مرکزی که به سیستم …

چرا پیشنهاد می‌دهید کیف پول اکسودوس (به انگلیسیExodus)رانصب کنیم

کیف پول اکسودوس این امکان را به شما می‌دهد تا ثروت خود را در کیف پولی بلاکچین مدیریت …